Den som bygger nytt kan välja mellan den gamla och den nya lampstandarden, men framöver blir den nya ett måste.

Du kan läsa artikeln här: Ny standard för lamputtag

Vad är poängen? Samma stift som förut - bara ny form på något som ändå inte syns. Inget stift för dimmring, ingen stift för kronkoppling. Branchfolket verkar vara lika frågande.

Kompatibilitetsbrott som detta brukar man behöva motivera med en avsevärd vinst. Men vad är den? Bortsett från att det skapar en stor marknad för adaptrar.

• Gilla
Leif i Skåne och 10 till
  • Laddar…
tommib
Vinsten är som jag förstår det att man kan plugga i kompletta armaturer direkt i uttaget (tänk t.ex. lampetter). Det är dock en väldigt liten vinst. Jag tycker som du att man borde infört en standard med flera stift, för krontändning/dimning om man nu ändå skulle byta. En mindre kontakt hade också varit bra.

Pen Pen skrev:
Kompatibilitetsbrott som detta brukar man behöva motivera med en avsevärd vinst. Men vad är den? Bortsett från att det skapar en stor marknad för adaptrar.
Vinsten ligger i mer jobb för EU-byråkrater och kinesiska formsprutningsfabriker.
Ser du inte storheten i detta? :rolleyes:;)

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
O
Så här i arbetslöshetens tider är det viktigt att tänka på byråkraterna!:)

• Gilla
SBS och 2 till
  • Laddar…
Den stora frågan är om det fortfarande är tillåtet att sälja lösa kontakter av den gamla sorten. Sladdar är lätta att klippa av.

Håller med om att nyttan med en nya kantakten är väldigt begränsad även om nuläget inte inte är helt bra där många armaturerna säljs utan anslutningssladd och kunden själv ska koppla.

Standardisering över större geografiska områden är givetvis bra på lång sikt. Det blir enklare för konsumenterna och billigare om man bara behöver tillverka och lagerföra en typ av kontakt.

Sannolikt kommer man kunna köpa gamla kontakter även i fortsättningen. Det går ju fortfarande att köpa lösa stickkontakter av klass 0 trots att de inte tillåtits på många år.

• Gilla
vespaman och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Den stora frågan är om det fortfarande är tillåtet att sälja lösa kontakter av den gamla sorten. Sladdar är lätta att klippa av.

Håller med om att nyttan med en nya kantakten är väldigt begränsad även om nuläget inte inte är helt bra där många armaturerna säljs utan anslutningssladd och kunden själv ska koppla.
Kopplat själv har folk gjort i många andra länder i decennier och jag tror inte många har dött av det. Man ska inte idiotförklara alla konsumenter.

• Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Det är kanske en ide att göra som britterna, en Brexit eller blir det en SExit här i Svedala :) för att slippa ändra

• Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Hur skulle det vara om de standardiserade något som folk använder när de reser runt, för det är ju ändå sådant som EU ska stå för, en fri inre marknad utan hinder. Det jag pratar om då är den vanliga elkontakten. När jag har tittat lite på det så finns det många, många variationer i Europa. Det är ju mer troligt att jag tar med något som behöver ett eluttag än en lampkontakt när man reser runt...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
T
Det är väl i princip bara Sverige och nåt annat land i Europa som har de takuttag vi har. Övriga länder har fast installation. Dvs för Sverige gör det ingen större skillnad men för resten av EU är det bra.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Varför införa en EU-standard när det hade varit bättre att komma överens om en internationell standard?

Grinig gubbe 1: man borde standardiserat något annat, t ex vägguttag
Grinig gubbe 2: varför bara standardisera bara EU, borde man inte göra hela världen på en gång?
Förklaring: standardisering är bra. Man måste börja någonstans.
Nej vi borde inte gå ur EU och vi borde inte minska internationellt samarbete.
Vilket britterna håller på att inse. 70% av svenskarna har visst gjort det.
Men nu kanske de får behålla sina tokstora stickproppar in i evigheten. Grattis då. :)

• Gilla
AndersMårtensson och 2 till
  • Laddar…
Standardisering underlättar enormt för industrin, historierna om glödlampssockeln och CD-skivorna är bara två exempel. Men att standardisera vägguttag i en värld där många miljarder av olika slag redan är installerade verkar omöjligt. Som att införa samma spårvidd på järnväg.
Ofta kan man inte ens standardisera i ett enda land. Finns olika frekvenser i Japan, och olika vägguttag inom ett antal länder.
Tema lamputtag: det svenska systemet är ganska okänt söder om Smygehuk. Så alla andra länder bygger från grunden. Det platta systemet är utrymmessnålt, oförväxelbart. Men visst kunde man haft fler stift för fler funktioner. Vet inte men jag antar att uttaget stödjer ojordade lampor. Så vi kan ha en kronfunktion iaf.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Det platta systemet är utrymmessnålt, oförväxelbart. Men visst kunde man haft fler stift för fler funktioner. Vet inte men jag antar att uttaget stödjer ojordade lampor. Så vi kan ha en kronfunktion iaf.
Pluggen är större än den vi har nu. Det nuvarande systemet är oförväxelbart (men av någon helt outgrundlig anledning bakåtkompatibel med de gamla kronuttagen).

En kronfunktion på en DCL-kontakt är extremt olämplig då det innebär att man måste lägga en tändtråd på det som är jordkontakten (eller nolla på jordkontakten, men det är lika illa).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.