Bjober skrev:
Jag tror vi tänker lite olika här. 3st 230v element anslutna på 3 faser är ingen 3fasanslutning för mig. Kokar jag spagetti med 3kw på 230v så finns 3A kvar på min 16A säkring att köra annat på. Kokar jag på 400v så har jag 8,5A över. I praktiken betyder det att jag och övriga familjemedlemmar slipper fundera över om micron och motorvärmarn ligger på samma fas som spegettikastrullens induktionsplatta. Visst, kör jag 3plattor samtidigt kvittar det om jag har 230 eller 400v men det exempel jag tog var viktigt för mig när jag valde spis. 400v med eller utan nolla fanns inte.
Trefas betyder att man använder tre faser som är förskjutna 120 grader så visst är det trefas. En detalj som kräver trefas är nollan, tack vare att strömmarna är förskjutna kan du ha samma dimension på nollar som fasledarna. Och har du tre faser inkopplade behöver du inte dra 3kW på en fas. Jo, dagens sinnessjukt effektstarka induktionshällar kanske gör det men å andra sidan har du då två andra faser att sprida ut mikro och diskmaskin på. Såvida du inte har mer än en gigantisk platta. alltså. Å andra sidan om man nu skall ha monstereffekter inkopplade så får man helt enkelt se till att göra ett riktigt elsystem, dvs hällen har en egen trefasmatning, sedan går ugn, mikro och motorvärmare på egna grupper.

Använder man sedan riktiga säkringar, dvs diazed (nu blir det livat) så klarar dom väl dubbla märkströmmen I en time utan att lösa ut om man kör trög säkring?

Och jo jag hade också valt 400V matning om det var fritt att välja men ofta så hittar man erbjudanden för 230V och då blir det till att kompromissa.

• Gilla
ensamresande
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Använder man sedan riktiga säkringar, dvs diazed (nu blir det livat) så klarar dom väl dubbla märkströmmen I en time utan att lösa ut om man kör trög säkring?
+1 (y)

Mikael_L
Märkningen på spisen/hällens anslutningsplint anger hur den ska anslutas och vilka spänningar som gäller. Det har inte nödvändigtvis något med den interna elementspänningen att göra.
Denna märkning (som jag hittade på i en annan tråd på forumet) är tyvärr lite suddig bild
Visa bilaga 63096
Men skylten visar att hällen går att ansluta till både tvåfas och trefas med huvudspänning på 400V (som vi har i Sverige) men nolla måste också finnas i anslutningen (därav N'et).
Men på de flesta platser i Norge där dom har 230V huvudspänning och 132V fasspänning så fungerar alltså ej det alternativet.
Men då går det att köra på tredje alternativet och sätta hällen mellan två faser (som där i norge får 230V) och ha kraftiga säkringar.
Eller i Sverige kan man ha hällen mellan fas och nolla och en krallig säkring också, enligt alt 3.

Så skylten ska utläsas
Alt1
Går att ansluta till ett trefasanslutning med 400V huvudspänning, krav framdragen nolla.
Alt2
Går att ansluta till ett tvåfasanslutning med 400V huvudspänning, krav framdragen nolla.
Alt3
Går att ansluta till enfas med 230V på fasen.

Det viktiga här att förstå är att när det står L1 och L2 så betyder det att det måste vara minst 120 graders fasskillnad mellan L1 och L2, annars måste nollan (N) vara en dubbelt så grov ledare.

Det är det som är finessen med 3-fas (och även 2-fas där faserna är 180 grader mot varandra): Den högsta strömmen i nollan får man när man bara lastar en fas.

Strömmen i nollan kan alltså aldrig bli högre än i en fas, oftast är den lägre.

I ett 3-fassystem där vi lastar alla tre faserna lika (det spelar ingen roll om lasten är Y-kopplad eller D-kopplad) så är strömmen i nollan noll. Samma sak om vi i ett 2-fassystem lastar bägge faserna lika.

Det här innebär då att om man drar fram 3x10 A till en spis så måste det vara från tre olika faser. Tar man 3x10 A från samma fas (vilket kräver att man har 32 A huvudsäkring) så måste man dessutom dra en nolla med tre gånger så stor area som fasledarna.

Men nu blev det avaniserat....
Om jag säger så här då:
Finn en induktionsspis som EJ går att enfasansluta på 230v.

Jaha? Blev listan lång eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.