2 763 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Ny rapport varnar för bostadsbubbla
Ett grundproblem är att bankerna låter folk låna på det uppbudade priset. Ett pris som bara kan finnas om bankerna gör på det viset.
Det innebär att bankerna lånar ut pengar utan att ha säkerhet för lånen vilket inte är tillåtet. Hade dom från början krävt återbetalning inom 30 år som var brukligt förr (eller var det 40?) så hade vi inte fått en sådan orimlig prisspiral.
Förr gjorde banken en försiktig värdering som var grunden för lånen. Dessa bestod av ett bottenlån på 30 år och ett topplån på kort tid. Ville någon betala mer än huset var värt så fick dom göra det för egna pengar.
Nu kan ett hus värderas till 1,5 miljoner och säljas för 2,3 miljoner och så får man låna på det så kallade marknadsvärdet som bara finns för att man får låna på det viset. Det är alltså bankerna som driver upp priserna genom att bryta mot grundregeln att fastigheten skall utgöra säkerhet för lånen.
Det innebär att bankerna lånar ut pengar utan att ha säkerhet för lånen vilket inte är tillåtet. Hade dom från början krävt återbetalning inom 30 år som var brukligt förr (eller var det 40?) så hade vi inte fått en sådan orimlig prisspiral.
Förr gjorde banken en försiktig värdering som var grunden för lånen. Dessa bestod av ett bottenlån på 30 år och ett topplån på kort tid. Ville någon betala mer än huset var värt så fick dom göra det för egna pengar.
Nu kan ett hus värderas till 1,5 miljoner och säljas för 2,3 miljoner och så får man låna på det så kallade marknadsvärdet som bara finns för att man får låna på det viset. Det är alltså bankerna som driver upp priserna genom att bryta mot grundregeln att fastigheten skall utgöra säkerhet för lånen.
De hänger nog en hel del ihop men vilken grupp av människor i samhället som är arbetslösa, en vild gissning är att dessa 14-15% är ganska långt bort från marknaden av att köpa dyrare bostäder.cpalm skrev:Jo, det var jag med på, men det förtar ju inte det faktum att det är nonsens.
Även om du kollar regionalt - Södertälje, Malmö och Eskilstuna kommun ligger t.ex. i den absoluta toppen när det gäller arbetslöshet, 14-15% och jag misstänker att de orterna dessutom haft en kraftig negativ trend de senaste åren. Där borde fastighetspriserna alltså gått käpprätt ner i toaletten om professorn har rätt.
Självklart finns det en koppling mellan bostadsprisutveckling och arbetstillfällen på en ort, men att påstå att det generellt är detta snarare än räntan som driver prisutvecklingen känns helt skruvat.
Skulle nog även gissa att priserna skulle dra iväg än värre om även dessa 14-15% kunde låna 5 miljoner var på banken.
Så länge efterfrågan är större än utbudet tror jag inte på någon större krasch, en sakta utplaning när räntan börjar gå upp tror jag nog mer.
Om räntan inte går upp, utan stannar på den här nivå i 5 år till, vad händer mwd huspris?Pumba skrev:De hänger nog en hel del ihop men vilken grupp av människor i samhället som är arbetslösa, en vild gissning är att dessa 14-15% är ganska långt bort från marknaden av att köpa dyrare bostäder.
Skulle nog även gissa att priserna skulle dra iväg än värre om även dessa 14-15% kunde låna 5 miljoner var på banken.
Så länge efterfrågan är större än utbudet tror jag inte på någon större krasch, en sakta utplaning när räntan börjar gå upp tror jag nog mer.
Liknande trådar
-
Nya foto-brandvarnare är skit, eller?
Villalarm & Hemautomation -
Rapport från Riksrevisionen angående "Konsumentskydd vid köp av nyproducerade bostadsrätter"
Juridik -
Villaägarna varnar för ny byggskandal hos putsfasader
Artikelkommentarer -
Finansinspektionens stabilitetsrapport - Varnar för boprisfall
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Gar-bo varnar för nya byggtrender
Artikelkommentarer