Andreas_Hansson skrev:
Som jag fattade det har dom inte testat pannan med lamdazond.
Man kan ju tro att den har bättre verkningsgrad med lamdazond än utan.
Aha. Såklart. Man kan ju hoppas på högre verkningsgrad med lambdasond i alla fall.

Jag pratade med värmebaronen idag, och killen jag pratade med hävdade att den nya vedolux 30 har en verkningsgrad på 88-91 % enligt deras beräkningar, men att de inte hade fått testresultaten än. Jag är fortfarande sugen på VB.

Är det nån som vet hur det är med installatörer? Om VB har en installatör där jag bor, och jag vill anlita en annan installatör för att installera en VB-panna -- kan det bli några problem med det? Sämre priser? Omöjligt?

De vvs:are jag frågat installerar den panna jag vill ha. De är inte fast för någon. Däremot gillar de några mer än andra och rekomenderar dessa.
Martin

Matss skrev:
Har du skorsten så självdrag funkar ska du absolut titta på sveriges första keramikpanna, nu i tredje generation: index
Har du erfarenhet av denna? Bättre eller sämre än värmebaronens självdragspannor? Tidigar, om jag mins rätt, så har du Matss skrivit att självdragspannor ger sämre verkningsgrad. Stämmer det? På Extunas hemsida skrev de att självdrag var det bästa pga att det ger mest luft när det behövs och mindre när pannan inte behöver så mycket. Stämmer inte detta? Eller är det bara ett sätt att prata för sin egen produkt?
Martin

Jämfört med den Värmebaronen självdragspanna jag har erfarenhet av (glömt namnet igen, 40 cm ved) är Extunan i en annan klass. Den VB-pannan är byggd för att funka med en ganska kort skorsten och därmed blir tuberna korta och grova. Extunan är ingen kompromiss utan kräver lite mer drag för att brinna bra. Den har turbulatorer och säkert dubbelt så stor värmeavgivande yta i konvektionsdelen.

Hur självdragssnacket stämmer vet jag inte. Det är säkert sant att en fläktpanna drar för mycket luft genom eldstaden i början och slutet av eldningen och det kan säkert dra ner totalverkningsgraden jämfört med en panna utan fläkt.

Matss: du pratar om Combimax 30.

Jag mailade VB om verkningsgradstester på 37an och 40an, och bortsett från att de inte har dem i digital form och bortsett från att jag inte skickade min adress till dem, så verkar det inte vara några problem att få tag på dem.

Killen som jag pratade med på telefon tyckte att min skorsten hade för dåligt drag för en V40UB. Det lutar väldigt mycket åt en Värmebaronen Vedolux 30 eller 37. Fast tankar vill jag ha någon annan stans ifrån. VBs tankar är verkligen svindyra.

Intressant, mera funderingar kring de olika märkena. Inför framtida pannbyte (hoppas på 5-10 år till med nuvarande... peppar,peppar...).

Vännerna kör Baxi och är nöjda, varför de kör baxi var nog för rörkrökarn sade det var bäst. Det jag märkt är att de har samma effekt som på min panna dvs. 50kw men har större vedmagasin = de behöver färre ilägg än mig vilket skulle vara trevligt...

Värmebaronen verkar jäkligt lättsotad men konstruktionen håller den lika länge? tycker konstruktionen blir "bakvänd"? med den lilla kunskap jag har. men som sagt trevlig att sota ur och därmed få bra verkningsgrad kontinuerligt.

Vänl,,,

Matss skrev:
Jämfört med den Värmebaronen självdragspanna jag har erfarenhet av (glömt namnet igen, 40 cm ved) är Extunan i en annan klass. Den VB-pannan är byggd för att funka med en ganska kort skorsten och därmed blir tuberna korta och grova. Extunan är ingen kompromiss utan kräver lite mer drag för att brinna bra. Den har turbulatorer och säkert dubbelt så stor värmeavgivande yta i konvektionsdelen.
Min skorsten är för klen för VB Combimax, så extuna är nog ingenting att tänka på för min del. Combimax kräver 7 m 150mmX150mm. Jag var just uppe och mätte: 6,7 m, 140X140mm. Kanalen är ursprungligen 170X170, men glidgjuten.

En fundering om acktankar. Jag har varit nere i källaren och mätt, och en tank på 1.5 m X 1.5 m X 1.5 m finns det plats för (+ lite isolering). Frågor: vad kostar det att platsbygga en tank på lite drygt 3 kbm? Vem bygger en sådan? En vanlig svetsfirma? Hur tänker man bäst vad gäller isolering? Bygger en låda i pannrummet, lägger någon cm under, någon dm runt och fyller uppmot taket så mycket det går (takhöjd 185)?

Du kan göra en lågtryckstank på det viset, med vanlig svetsfirma. Den stora skillnaden är att du får ha en värmeväxlare för allt vatten in och ut från tanken, men priset borde vara fördelaktigt. Vet annars att många nämner Huskvarna Tanksvets när det gäller platsbyggda trycktankar.

Ps du bör nog räkna med *några* decimeter isolering runt, inget eller mycket lite nedåt och mest uppåt.

orustfredrik skrev:
Men om effectan med sin lambdasond ger 85% verkningsgrad

Den hade 87% verkningsgrad utan lamda i råd o rön så den borde ha något bättre värden med lamdan, Vad ska man annars ha lamda för??
Råd & Rön på nätet - Vedpannor

ylven skrev:
Du kan göra en lågtryckstank på det viset, med vanlig svetsfirma. Den stora skillnaden är att du får ha en värmeväxlare för allt vatten in och ut från tanken, men priset borde vara fördelaktigt. Vet annars att många nämner Huskvarna Tanksvets när det gäller platsbyggda trycktankar.

Ps du bör nog räkna med *några* decimeter isolering runt, inget eller mycket lite nedåt och mest uppåt.
Ingen dum ide men man kan strunta i värmeväxlarna och få bättre skiktning och enklare/billigare system. Se min tråd om trycklöst.

orustfredrik skrev:
Aha. Såklart. Man kan ju hoppas på högre verkningsgrad med lambdasond i alla fall.

Jag pratade med värmebaronen idag, och killen jag pratade med hävdade att den nya vedolux 30 har en verkningsgrad på 88-91 % enligt deras beräkningar, men att de inte hade fått testresultaten än. Jag är fortfarande sugen på VB.

Är det nån som vet hur det är med installatörer? Om VB har en installatör där jag bor, och jag vill anlita en annan installatör för att installera en VB-panna -- kan det bli några problem med det? Sämre priser? Omöjligt?
Hade frågan uppe med Baxi ang. Lambda funktionen, du har inte nödvändigtvis bättre verkningsgrad, men en optimal reglering i alla faser.:)

//P

Gällande verkningsgraden på effectan måste jag väl lägga en kommentar, jag som ju faktiskt har en... På displayen på pannan står det den momentana verkningsgraden, och den är sällan under 90%.

Nu kan man ju betvivla pannans egna mätningar, men att inte verkningsgraden skulle bli bättre med lambdasond verkar ju korkat. Vad kan ge bättre verkningsgrad än optimal reglering?

Bra, hur länge har du haft din panna Ylven?
Hur fungerar regleringen?

//P

Den 11 april har vi haft den ett år.

De slutsatser man drar utifrån att titta på displayen är att den har ett konstant luftintag, som fördelas på primär och sekundär. Dvs ökar primärluften så minskar sekundärluften lika mycket. Pannan styr efter koldioxidhalten i röken, den är fn inställd på 12,2%. När vi eldar med ordenlig halvmetersved så ligger den på ca 2/3 sekundär och 1/3 primär när eldningen kommit igång ordentligt. Vi tycker den fungerar mycket bra. Det enda vi saknar är en motdragslucka ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.