krokodilen73 skrev:
Ja och nu kan rådet mycket väl bli: Elpanna,,, tydligen.
Nej, om du läser mitt inlägg så ger jag inga råd.

Till skillnad från vissa andra vill jag åtminstone veta effektbehovet innan jag rekommenderar en lösning (som "råkar" vara det jag själv kör med) ;)
 
Behövs inte om valet står mellan pellets för 80 000:- eller BV för 100 000:-. :) Svaret kommer alltid att bli samma från mitt håll eftersom jag kört båda alternativen.

/C
 
Huset är ifrån 1934 och personen som bodde där innan va väldigt sparsam, men han gjorde åt ca 2kbm olja per år.
 
Ok, enligt länken nedan så innehåller 1 m3 olja 10000 kWh.

Du kan sannolikt räkna hem en bergvärmeanläggning i tid. Och jag skulle också föredra bergvärme framför pellets.

Be din VVS:are göra en kalkyl på totalekonomin.


http://www.oilpress.com/energisidan.htm#bransle
 
Ska du ha bergvärme så släng ut den gamla pannan.
Största fördelen med med bergvärme är att man slipper sotningsavgifter och brandinspektioner med ständigt nya föreligganden om gipsade dörrar, tagstegar, väggstegar mm. som unga sotare läst sig till.
Men tro inte å alla skrönor om värmepumpar, försäkringsbolagens statistik över haverier talar sitt eget språk.
En toppmodern pelletsanläggning med några år på nacken får du installerad och klar för 30000-40000 idag så det gäller att bergvärmen går med vinst inom rimlig tid och det beror mest på förbruknngen.
 
Hur kan man få en toppmodern pellets anläggning installerad och klar för 30-40000 kr när det kostar ca 30000 kr enbart för att installera bergvärmen kan inte tro att det går fortare att installera en pelletspanna och justera in den än en bergvärmepump.
 
Räkna ca 25% av tidigare förbrukning med bv. Med andra ord sparar du ca 7000:-/år emot pellets om du installerar bv.

Min bv anläggning har en payback på strax under 10år och omfattas av garanti/försäkring i 12år så utveckla gärna tesen om skrönorna runt bvp!

Min upplevelse är att folk generellt tycker det är svindyrt att installera bv och därför gärna baktalar tekniken så snart de hinner, de är mao dumsnåla och lätt fördomsfulla?,, för inte kan väl nåt vara SÅ bra, det måste bara finnas en baktanke!

Min kluring är om kanske ts behöver en 8kw + 160m borra?? Där ryker ca 10 000:- till. Ändå sparas det in på 4år emot en ny pelletsanläggning.
 
Lugna ner dig lite krokodilen så du inte blir lika stelt kantig som johanpelle kan vara, det finns många tysta vittnen på VP-kyrkogården likväl som dito pellets. Men du kan hålla dig för god att komma med för gyllene påståenden, det finns inte mycket här i världen som är så entydigt bra som du försöker göra gällande. Du får nog lära om med tiden men då får vi inte höra ett pip från ditt håll. Tyvärr är det oftast svårt att föra mer korrekta och djuplodande diskussioner i diverse frågor av denna karaktären och det gäller dessvärre förespråkare ur båda lägren.
 
En sak som är säker är man får vad man betalar för även när det gäller vp anläggningar dom som har problem med hög förbrukning eller driftstopp har ofta köpt en för snålt dimensionerad vp och/eller för grund borra och vissa har problem med för stor vp i förhållande till rad systemet vilket ofta ger brus i radiatorer samt många start stopp. Vid nyinstallation bör man sätta sig in i vad man köper så man har lite koll vad det handlar om även om man får 10 års försäkring på vp vill man ju gärna den håller bra mycket längre än så.
 
Visst visst va vet väl ja... Vad som är "gyllene påstående" i mitt inlägg kan du ju gärna få förklara.

Sedan gäller det att hålla sig inom ramarna dvs vara fyrkantig för annars flummar det lätt iväg.

Folk tycker mycket utan att underbygga det.

I slutänden gör ts som det behagar han/hon/hen.
 
Jag tycker inte att bergvärme är en bra lösning alla gånger. I ett modernt hus så är det nog skitbrs. Men vi som har gamla hus med kallvindar och utan sån plast överallt så kan det bli problem med fukt och mögel eftersom mindre värme passerar vinden. Annars tycker jag bergvärme är ett förträffligt påfund.
 
  • Gilla
Location
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare och lägger till: Hus med självdragsventilation.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Bara för att man har bergvärme så behöver man ju inte sluta elda :rolleyes: . Även om man har en flashig vp med färgskärm å funktioner som nästan stöder för netflix så är ju klart värme från en brasa oslagbar.

Har själv ett gammalt hus. Med bergvärme. Kakelugn. Braskamin. Och med tiden ytterligare en kamin fast än pelletskamin, som också ska veva igång emellanåt, för att just lösa det du säger med vind problem som kan uppstå om man fimpar totalt i äldre hus.

Bergvärme är galet bekvämt speciellt om man har familj och stressig vardag
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag kör pellets i en modern anläggning och det är nästan inget jobb alls, fylla på pellets en gång per månad och sota brännare och panna en gång i månaden, det bara tuffar på. :) men som ni skriver bv ihop med braskamin eller dylikt är nog en bra lösning för att slippa bekymmer!!
 
  • Gilla
Location och 1 till
  • Laddar…
Och jag kör en drygt 10 år gammal brännare i en snart 50 år gammal panna, och jag tycker inte heller det är speciellt mycket jobb ;) Beställa pellets två gånger per år, och 5 minuter för att sota varje söndag (varannan skulle nog räcka).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.