Förmodligen för att folk är lata och orkar inte lägga ner lite tid initialt för att lära sig om pelletseldning.

Edit: En annan stor bidragande orsak är väl ROT-avdraget, utan det skulle kalkylerna inte gå ihop för många som konverterar.
 
Redigerat:
Som jag förstått det så kan man lite shablonmässigt räkna med att varje tillförd kwh värme kostar ca 40 - 50 öre mindre med bergvärme än med pellets. Kostnaden varierar mellan åren.

Så om man tänker sig en förbrukning på 20 000 kwh per år. Så betalar man av extra kostnaden för bergvärme på 4 - 5 år.

Bergvärme ger även bekvämlighetsfördelar, man slipper hanteringen av Pellets, man friställer yta, som annars behövs för att lagra pellets. Till kostnadsbiten för pellets bör man även räkna in kostnaden för sotning, typ 500 - 1000 kr per år (tror jag).

Pellets har fördelen att man håller skorstenen varm, vilket minskar risken för fuktproblem på vinden.

Men det är klart, OM man kan bygga om den bef. pannan trpts sin ålder. Så kanske investeringen i pellets blir avsevärt lägre än vad som angavs i trådstarten. Isåfall blir ekonomin inte lika självklar. Utan då kanske man får vara nöjd med breakeven inom bergvärmepumpens förväntade livslängd. Fast då fortfarande med bekvämligheten som plus.
 
Jag hade också valt bergvärme om det är ekonomiskt möjligt att ta investeringen. Bergvärme sänker driftkostnaderna så mycket och ökar husets värde att det är det oftast är det bästa alternativet.

I ett hus med lågt marknadsvärde kan pellets vara ett bättre alternativ, särskilt om man inte vet hur länge man ska bo där.
 
Jag har gjort hela den resan. Eldat med olja i ganska många år, konverterat till pellets genom att montera en pelletsbrännare i befintlig panna av årgång -64 och nu i år bytt till bergvärme.
Lönsammast var bytet till pellets, det gjordes runt 2005 och kostade ca 30 kSEK, återbetalningstid 1,5 år!
Bergvärmen kommer att ta lång tid att tjäna in men höjer förhoppningsvis värdet på huset och så är det väldigt bekvämt.
Dessutom började pelletsbrännaren bli ganska sliten efter 9 år och 80 ton pellets och pannan håller ju inte hur länge som helst.
Har du en panna som är lämplig för pelletseldning och står ut med hanteringen av pellets och aska så är en konvertering snabbt intjänad men om du måste byta ut pannan så är mitt råd bergvärme.
 
hempularen skrev:
Som jag förstått det så kan man lite shablonmässigt räkna med att varje tillförd kwh värme kostar ca 40 - 50 öre mindre med bergvärme än med pellets.
Den schablonen verkar komma från en bergvärmeförsäljare.
Pellets kostar hälften av olja, bergvärme kostar hälften av pellets.
 
Jo, visst kostar sotning med pellets, men å andra sidan kan väl vp kräva att man går upp en storlek i säkring och det är ju ungefär samma kostnad.
 
Att det ligger så många begagnade brännare på blocket breror ju på att folk ledsnat på disfunktionella brännare typ PellX, Janfire FlexA, KMP och Värmebaronen. De brännarna byts ut mot moderna lättskötta eller så åker en värmepump in med alla bekymmer som det innebär.
Vi har länge haft en osund marknad av pelletsinstallatörer som hellre sett till sin egen ÅFprovision än till vad som är bra för kunden. Därför ska man själv ta kommandot när det gäller pelletsonstallationer.

På värmepumpsforumet är det väl rätt många installatörer från SVEP maffian som skriver och sjunger värmepumpens lov. Partsinlagor från dem som har ekonomiska intressen ska man vara kritisk till.
 
johanpelle skrev:
Att det ligger så många begagnade brännare på blocket breror ju på att folk ledsnat på disfunktionella brännare typ PellX, Janfire FlexA, KMP och Värmebaronen. De brännarna byts ut mot moderna lättskötta eller så åker en värmepump in med alla bekymmer som det innebär.
Måste få protestera här ;)

Jag "ärvde" en 10 år gammal FlexA med huset, och man kunde höra mellan raderna (och genom en titt på elförbrukningen) att förra ägaren körde elpatronen mer än brännaren. Jag ägnade några timmar att trimma in effektstegen och sedan dess har brännaren gått utan ett endaste driftstopp i över ett år. Jag har även bekanta som har brännare av några av de andra märkena som fungerar med liknande tillförlitlighet. Skulle brännaren gå sönder, skulle jag utan tvekan köpa en likadan begagnad på blocket.

Det man får med moderna brännare/pannor är ju till störst del mindre handhavande, men även något bättre verkningsgrad samt lite häftiga funktioner som modulerande drift etc.
 
B
Sätt in bergvärme men glöm inte en volymtank!!! Har bekanta som satte in pellets men jösses vad de ångrar sig... Betydligt mindre att greja med sen.
 
Ja sätter man in pellets utan att styra upp det själv kan man gå på riktiga blåsningar även idag för fortfarande lurar värmefirmor på nya kunder samma skräpbrännare som Blocket är fullt av.
Med en bra modern brännare i en pelletspanna sköter man reparation och felsökning själv, en värmepump kan man inte reparera något på alls men för södermalmare och facebookfolk är det naturligtvis inget som gör något.
Sätter man in bergvärme och skriver om det på facebook kan man få massor av gillapoäng och en hel del "så jäla rätt asså" också så sociala fördelar finns. :D
 
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Bergvärme alla dagar i veckan och nån volymtank behövs inte, köp en inverter-maskin så slipper du knäppningar och fippel med intergralvärden bla,bla,bla.

Luta dig sedan tillbaka i soffan med en kaffekopp och bra bok.:)

/C
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
En inverter hjälper inte mot knäppningar som ofta kommer efter vv produktion då är det knäpptank eller arbetstank som gäller. Jag skulle absolut inte välja pellets om det inte är fråga om ett system som kräver för höga temperaturer för en vp. Du kan ev behöva åtgärda vent efter konverteringen men du har antagligen haft dålig vent tidigare på tex vår och höst när inte brännaren går så mycket.
 
Jo då en inverter som stannar till en stund vid övergång från vv till värmeproduktion hjälper mot ev knäppningar.

Folk är hysteriska att installera tankar för 10 000:-. Gör det när inget annat hjälper.

/C
 
Tydligen funkar det inte i alla fall. I alla fall inte Daikins lösning men det kanske finns andra tillverkare som löst det bättre ? Varför skulle en tank kosta 10000 kr möjligen en arbetstank med separat cp mot rad systemet men då löser den ju en del andra problem än bara knäppningar fast varför inverter om man lagt pengar på en rejäl tank ?
 
Hur vet du att det inte funkar?

Frågan du ska ställ dig är hur många % av on/off pump-installationer genererar knäppningar och hur många inverter-installationer (för all del Daikin) genererar knäppningar?

När du har svaret på den så vet du om det funkar eller ej.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.