. Jag vet att det finns Daikin inverter som knäpper men har absolut ingen koll på hur många % av installationerna som gör det. Men om 50 % av on off vp har knäppningar och Daikin eller annan inverter endast orsakar knäppningar i 25% av installationerna tycker inte jag man kan påstå att inverters inte knäpper tycker du det ? Nu tog jag % som en vild gissning men antar att du har koll på dom eftersom du påstår att inverters inte knäpper.
 
Nibes inverter ger knäppningar hos mig.
Då vet jag i alla fall att den går som den ska ;) annars märks den ju inte alls, mycket tystare än pelletsbrännaren.
 
En tank löser knäppningarna om du inte vill märka den ;)
 
Installerade bergvärme i februari iår. Gick från ett trött vedsystem som nån Dr snuggels meckat ihop med skyhöga elräkningar som följd då elpatronen fick ta över rodret det sista. Fick stor plats i källaren efter vedpannesystemet hivades ut samt acktank. Vips så har vi en tvättstuga, så sjukt nöjd! Blev en nibe pump som man kan logga drift data via usb sticka.

Hög kompetens finns på värmepumpsforum
där många verkligen vill hjälpa till. En person som sticker ut går under namnet Smurfen. Som la ner mycket tid på granskning av min driftdata på pumpen så att den blev injusterad så bra som möjligt. Detta är ett av dom viktiga stegen i en lyckad installation!

Kan även tillägga att vi bor i timmerhus och har varmt och gott till mycket låg driftkostnad!

Bergvärme!
 
B
En 100liter tank går att få tag på för några tusen. Betydligt bättre för pumpen. Vill man ha det riktigt bra sätter man den med separat pump så har man en buffert när VP gör varmvatten
 
Tja, vill du komma relativt billigt undan så har: http://www.sfinxsolar.com/index.php
lite alternativ du kan titta på. Nu vet jag inte var du bor och så, men är du lite händig och så. Så är detta helt klart ett relativt billigt allternativ till allt annat. Feedback:en är lysande ifall du skulle få något problem och är i mitt tycke lysande, även på lördag och söndag.
Har själv en luft/vattenpump 10 KW sedan några år ifrån sfinxen, har gått väldigt bra i flera års tid, tills vi kom ner till sommarstugan för någon vecka sedan och pumpen var en en isklump. Ett samtal till "stig" eftersom man inte kom ihåg vilka värden det skulle vara på de olika sensorena.... Så löste det sig väldigt fort, en givare hade lossnat ifrån sin plats. Sedan funkade allt som vanligt igen!
Det kallar jag kanoonservice! :)
 
krille09 skrev:
Kolla hur hög framledningtemperatur du behöver.

Grova rör = Hög temp = Pellets samt motsatt gäller för bergvärme.

Generellt sätt så är väl bergvärme mer underhållsfritt.

Pellets ger dig ett oberoende för el.

Driftsprismässigt är en modern pelletspanna likvärdig som bergvärme enl [länk]
Denna är så viktig när man ger råd, har man ett system som behöver hög framledning faller värmepumpen.
Själv är jag vrålnöjd med Nibes 750 frånluftsvärmepump, 160m2 (Eksjöhus Trend) fem i familjen och 5000kwh/år för värme och varmvatten.

Jag har tidigare räknat på pellets och valde då stället luft/vatten värmepump i ett stenhus byggt -55.

http://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/trend-valm/#.VIdgljGG9Uo
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Ok Smurfen,,köp en Inverter så minskar risken för knäppningar. Folk på VP-forat är ofta obstinata med knäppningar, tankinstallationer och om man inte optimerar allt till 110% kommer man att förlora,,,säkert 77,50:-/år.

Om knäppningar (som ofta inte är speciellt högljudda utan mera jämfört med elpannan bara hörs) uppstår montera en tank då om inget annat hjälpt.

Frågan ang fl-tempen måste ställas rätt dvs: Vilken temp behöver ditt hus vid DUT? Inte: Vilken temp har du vid DUT?

Generellt shuntar folk på med sina olje/pelletspannor för att sedan strypa på raddarna eller så ved-eldar de på eftermiddagarna upp kåken till 26grader på max shunt.
 
Jag tänker att jag ska ta dit några olika vvs firmor som ger mig råd och offerter på olika system. Men som de ser ut nu så låter bergvärme som de som vi kommer att satsa på. Sen funderar jag på att ha den gamla olje pannan kvar som en backup, men hur funkar de om den står längre perioder oanvänd?
 
Ut med det gamla skrotet och snygga till i det före detta pannrummet så får du lite mera ren yta att "bo" på. Back-up har du ju i bvp:ns elpatron.

Om du nu inte bor i tassemark där det är strömavbrott en gång i veckan för då kan ju vedpanna och 12v omvandlare till cirk-pump funka.

Kan ju rekommendera att starta en tråd på Värmepumpsforum som komplement till installatörerna, kom dock ihåg att inte snöa in för hårt för då kommer du aldrig ur värmepumpsträsket!

Du kommer att förstå vad jag menar när du ser alla som lägger timmar på loggar och optimeringar för att kanske spara 0,23% till utöver de redan insparade 77%:en.

Jag tänker snarare: Satan så billigt det blivit med värme och varmvatten,,, jag tror jag höjer tempen en grad och duschar lite längre, det händer ju inte så mycket med kostnaden ändå.

/C
 
Redigerat:
Mycket av optimeringer går ut på att minska tex antalet starter men med inverter är inte det nått problem.
 
Det finns "överskjutningsvärde" även på inverters och installatören brukar justera upp för lite fördröjd start vid väderläge runt mineffekt.

Under minusstrecket surrar min mer eller mindre konstant och över nollan blir det start-stopp.
 
Denna tråden är talande på det viset att man rekommenderar bergvärme utan att TS ens har skrivit hur många kWh huset behöver. Användare kastar bergsäkert ur sig vilken uppvärmningsteknik TS ska använda sig av, utan att ens veta vad huset har för energibehov.

Att urskillningslöst rekommendera bergvärme till alla hus är ungefär som att säga att "Ska du ha något riktigt snålt att pendla till jobbet med, så ska du ha en långtradare, den drar bara X liter per ton!"

Jag har själv elpanna som någon gång behöver bytas ut. En ny elpanna (separat) kan jag få för ca 15k+installation. Bergvärme 100-150000. Om vi räknar med att jag kan komma ned 65% i förbrukning för uppvärmning och varmvatten så sparar jag 6000 kWh per år. 6000x1,1 kr=6600 kr. Om vi räknar på 100000 i prisskillnad så tar det 15 år att räkna hem det. Då får inget gå sönder under tiden, och jag har inte räknat med kapitalkostnad. När jag har räknat hem investeringen är det alltså snart dags för ny pump för 60-70 k. Nuvarande panna är inne på sitt 35:e år och går som en klocka. Bergvärme är för stora och/eller dåligt isolerade hus.

Så TS, vad har huset för energibehov?
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Ja och nu kan rådet mycket väl bli: Elpanna,,, tydligen.

TS energibehov torde ligga runt 4-5 pallar pellets om det inte drar rakt igenom kåken dvs runt 13-15 000kWh/år.

Avhängt till TS fråga mellan pellets och bv skulle jag fortfarande säga bv då en bv-anläggning till det lilla huset inte går på många kronor över 100 lakan efter rot. 6kw pump med 130m borra.

Bara 15-20 000:- att spara in emot pelletsinstallationen.

/C
 
Redigerat:
Ett hus med oljapanna antar jag är några år gammalt och då behöver dom lite mera kwh än ditt hus men kan säkert ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.