Jag hade tur och kom över en bra panna för under 10k så det var bara att slå till! :) har megastor asklåda så jag får bära ut aska två gånger om året! :)
 
Satan vad jag gjort bort mig skulle slagit till på pellets istället, det hör ju jag det. Det hade ju bara varit att aska ur 2gg per år och betalat 4-8 000:- mera för värmen.

Nu kan jag nog inte sova inatt! :(
 
Själv har ja tänkt att installera en anläggning som ska klara 150 kvadrat för att kunna ev bygga ut. Dom jag har pratat med som har BV är jätte nöjda och de är dom med pellets också. Så ja tror båda systemen är bra. I mitt fall så letar jag efter driftsäkerhet, minimalt underhåll och liten driftkostnad och då känns BV som nått jag ska fundera på.
 
krokodilen73 skrev:
Satan vad jag gjort bort mig skulle slagit till på pellets istället, det hör ju jag det. Det hade ju bara varit att aska ur 2gg per år och betalat 4-8 000:- mera för värmen.

Nu kan jag nog inte sova inatt! :(
Jag vet inte hur det är med ditt bergvärmesystem, men min pelletsanläggning har inte kostat mig nånting då jag fick den med huset. Om något går sönder kan jag med stor sannolikhet reparera det själv. Skulle brännaren totalhaverera kostar en likadan 5000:- spänn på blocket.

Försök övertyga mig att konvertera till bergvärme.

Kliv ur sandlådan och inse att alla hus/personer inte har samma förutsättningar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Kan nästan tro att man är i Rosenbad med tanke på trångsynthet och formuleringar.

Men nu förtiden rekommenderas bergvärme till alla som har förutsättningarna för det och för ts så kan det nog vara läge med vp,
Eller om viljan finns och det dyker upp ett klipp på en anläggning så är pellets inte så dumt som vissa vill påstå!
 
Kan rekommendera det här examensarbetet för en jämförelse av fjärrvärme, bergvärme och pellets.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:557962/FULLTEXT01.pdf

Man kan ju bortse från den slutgiltiga betygsättning om man inte gillar hur delarna viktas, men de olika systemens styrkor och svagheter lyfts fram.

Intressant är att totalkostnaden över 20 år är väldigt lika för alla systemen.
 
scim skrev:
Intressant är att totalkostnaden över 20 år är väldigt lika för alla systemen.
Prissättning av både material och installation är ju satt utifrån konkurrerande lösningar. I vanlig ordning har ju inte priset till slutkund särskilt mycket att göra med tillverkarens faktiska kostnader.
 
scim skrev:
Kan rekommendera det här examensarbetet för en jämförelse av fjärrvärme, bergvärme och pellets.

[länk]

Man kan ju bortse från den slutgiltiga betygsättning om man inte gillar hur delarna viktas, men de olika systemens styrkor och svagheter lyfts fram.

Intressant är att totalkostnaden över 20 år är väldigt lika för alla systemen.
Väldigt intressant läsning, både från ovan examensarbete och tråden i övrigt.

Sitter själv och funderar på vilken uppvärmning vårat hus ska ha när våran ctc regent kombipanna (eldar med ved och pellets) från 1990 lägger av. Väljer mellan ny pelletspanna och bergvärme.

Väldigt intressant är att totalkostnaden för bergvärme var högst av dem.
Jag är även orolig för eventuell beskattning på bergvärme i framtiden, vi vet ju alla att staten alltid vill mjölka mer pengar på alla möjliga lustiga skatter.

(y)
 
Swebreeze skrev:
Väldigt intressant läsning, både från ovan examensarbete och tråden i övrigt.

Sitter själv och funderar på vilken uppvärmning vårat hus ska ha när våran ctc regent kombipanna (eldar med ved och pellets) från 1990 lägger av. Väljer mellan ny pelletspanna och bergvärme.

Väldigt intressant är att totalkostnaden för bergvärme var högst av dem.
Jag är även orolig för eventuell beskattning på bergvärme i framtiden, vi vet ju alla att staten alltid vill mjölka mer pengar på alla möjliga lustiga skatter.

(y)

På en 20årig uträkning så räknar du hem pellets då du bara behöver ny panna och brännare, fast då ska man ju orka dra i spaken och sota o bära ut aska då o då.

Elen kommer säkert bli dyrare och någon skatt ska dom säkert ta ut då bog många har vp
 
Mja för pelletsen har ju inte ökat i pris öht på de åren alternativet funnits.

TS undanböjer ju tidigt tips om att köpa en beg brännare på Blocket om ni läser hela tråden. Återigen valet står igen mellan BV och en ny pelletsanläggning.

Jag är övertygad om att era pelletsanläggningar går som tåget där ute och det är ingen av er som ska övertygas om någonting.

Lite fakta:

TS värmebehov = 23 000kWh

Kostnader för olika alternativ (Grova dagspriser):

Olja = 27 600:-
Elpanna = 25 700:-
Pellets = 14 500:-
BVP = 6 700:-

Kostnader för sotning, service, förs mm inte medtagna.

Merkostnaden för BV betalas som sagt på max 4 år och om man är rädd för haverier finns ju försäkring i upp till 12-14år för BV.

Vad är det i ekvationen som avråder BV? (OBS avråder TS och ingen annan)

Om ventilationen på vinden är ett problem finns ju en slant insparad för att fixa det?

NIBEs pumpar har visat sig extra fina när det gäller att hantera högre FLT.
 
Redigerat:
En jämförelse av prisutvecklingen mellan några olika uppvärmningsalternativ:

http://tpaforum.net/?p=9138

Sammanfattningsvis har prisutvecklingen för totalkostnaden av uppvärmning med pellets och bergvärme följt varandra de senaste 10 åren. Främsta anledningen till att priset på pellets ökat är konkurrensen från etanoltillverkning.

Min personliga gissning är att prisutvecklingen på el kommer öka i högre grad än på pellets i framtiden.

Jag hoppas du sov gott inatt ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
krokodilen73 skrev:
Satan vad jag gjort bort mig skulle slagit till på pellets istället, det hör ju jag det. Det hade ju bara varit att aska ur 2gg per år och betalat 4-8 000:- mera för värmen.
Tycker inte att man ska behöva bli idiotförklarad bara för att man tycker pellets är bra. Jag skulle aldrig satsa på BV eftersom jag anser att man är elberoende då.

I mitt hus skulle tex BV inte funka nåt bra! Förmodligen, skulle jag få mängder av problem. Jag tycker inte att det är nån besparing att förstöra huset.

I en modern fin panna som ariterm biomatic(typ som jag har) så är det extremt smidig hantering till skillnad från alla som konverterar gamla oljepannor och vedpannor, som oftast får en ganska knölig hantering. Jag vill påpeka att jag INTE tycker TS ska köpa nåt begagnat mög utan en modern anläggning.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
B
Men tänk också på egen tid. Med BV så måste du inte hålla på och pilla....
 
Om man MÅSTE pilla då har man fel anläggning. Jag lägger kanske ner en halvtimme i månaden, hade jag haft ett bulk förråd så hade det varit nere in 5 minuter, det är en timme om året.

Sen är ju inte alla gamla radiatorer lämpliga för BV då då ska man behöva byta alla element för att det ska bli så bra dom möjligt, dom flesta i gamla hus är designade för relativt hög framledningstemperatur.
 
smurfen72 skrev:
Hur kan man få en toppmodern pellets anläggning installerad och klar för 30-40000 kr när det kostar ca 30000 kr enbart för att installera bergvärmen kan inte tro a att det går fortare att installera en pelletspanna och justera in den än en bergvärmepump.
Beror ju på hur mycker tummen mitt i handen man har själv. Pelletseldare brukar vara händiga och måna om sin egen ekonomi.
Tar man hjärp av några vänner, forslar bort den gamla pannan och ställer den nya på plats. Eventuellt också tar upp ett lämpligt hål i skorstenen och murar igen det gamla så är det bara rörkopplingarna och elen kvar. Alla rör finns redan på plats nästan på rätt ställe och det tar inte lång tid för en installatör att få pannan igång. Kostar inga 30000.
Under hela sommaren och hösten har det dykit upp Biomatic 20+ pannor på Blocket för priser kring 15000-20000. Där kan man göra fynd på en bra och hållbar anläggning om man vill hålla ned den totala uppvärmningskostnaden.
Att pelletseldning fått dåligt rykte pga. poffande farliga pellixbrännare kan man här dra nytta av då nyinflyttande stadsbor säljer bort nästan nya pannor till vrakpriser.

Men naturligtvis är det bäst att installera bergvärme om man inte alls är intresserad att lägga ned någon tid på sitt värmesystem.

Frågan är då varför TS tar upp frågan om pellets över huvud taget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.