Även jag kan fälla en negativ kommentar om BV,, branschen är totalt rutten och det förekommer titt som tätt att kunden blir uppkörd på det ena och det andra. Just därför rådde jag TS att skapa en tråd på VP-forat för där synar man med erfarna medlemmars hjälp den bluffen.

Ruttenheten antar jag beror på ökad efterfrågan de senaste åren.

Blåögdhet kostar rejält ibland och det gäller ju oavsett vad man handlar.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
dof skrev:
Mycket äpplen och päron här... Som det skrivits tidigare går det inte att på uppgifterna som ts lämnat säga att det ena är bättre än det andra. Varje hus är mer eller mindre unikt och då det gäller en så stor investering kan jag rekommendera dig att du försöker förstå hur dom olika systemen fungerar samt vad dom behöver för förutsättningar för att prestera optimalt. Kör själv pellets i en vedpanna mot ackumulatortank och är mycket nöjd med det. Dock skulle jag inte tveka att installera bergvärme då den dagen kommer att det är dags att byta ut nuvarande system. Men då har jag ett hus som kräver 45grader framledning vid -25. Som kontrast installerade en bekant (trots min avrådan) bergvärme i en stor gammal oljeeldad kåk härom året. Maken till glädjekalkyler som dessa försäljare lämnade har jag aldrig sett. Det slutade med ett för grunt hål, för liten pump och elräkningar som inte skiljer sig nämnvärt från då gamla pannan satt där. Då får man även räkna med dom 160000:- det gick på att installera det också.
Hur kan det gå nästan lika mycket el med bergvärme som elpanna ? Även om vp är underdimensionerad tex 50% av effektbehovet eller att rad systemet behöver för hög framledning kommer vp klara värmebehovet helt själv en stor del av året nånting stämmer inte ?
 
Har inga exakta siffror på förbrukningen utan det är bara vad han sagt nu. Dock vet jag att vid -20 krävdes det ca 75 grader i framledningstemp samt eldning i köksspis och kamin för att hålla inomhustemperaturen på rätt sida 20grader. Inte speciellt bra förutsättningar för en vp Mao. Sen antar jag att eldandet upphört efter installationen för det skulle ju inte behövas. Det eldas dock nu igen.Alla data presenterades dock innan offerterna så det var inga överraskningar för dom.
 
75 graders framledning är det inte många vp som fixar men vid -10 ute lär inte framledningen vara så hög så inte en modern vp klarar av det så en stor del av tiden kommer vp värma huset ev med hjälp av elpatron. När framledningen blir så hög så kompressorn stoppar är det enbart elpatron som värmer huset. Elpatron är troligtvis för klen för att värma framledningen till 75 grader eftersom elpatron ofta är lika eller klenare än kompressorn i vp så att man får upp framledningen till 75 grader i dag är lite konstigt. Men det viktiga är se till att inte framledningen blir så hög så kompressorn stoppar. Många vp klarar i dag 65 grader med enbart kompressor och ca 70 grader med hjälp av elpatron men det är helt klart inte optimalt. Normalt får man en kalkyl med offerten där tidigare förbrukning står med och även framledning vid Dut den bör man kolla in innan man bestämmer sig. Tar man offertar från flera firmor bör dom hamna ungefär lika i dimensionering ligger nån på halva effekten bör man nog tänka till.
 
Hehe 75 grader vid DUT han glömde nog stänga dörren efter bv-montören! I den kåken finns ju en del att jobba med gällande isoleringen!

Även om en ny vedanläggning ink allt skulle monterats där är ju 75 i flt vansinne.
 
Vissa 60 -70 tals hus har radiator system byggda för olje eldning och 60/80 system. Till vp är det ingen höjdare men går ofta ganska enkelt att ändra till lite rimligare temperaturer genom att öka flödet och ev byta eller komplettera med flera radiatorer.
 
Alla pratar om vinden och fuktproblem, och det är ju sant, gick nyligen ett avsnitt på tv där Timell åtgärdade en vind på ett hus där dom bytt värmesystem. Rengöring från vitmögel, tätning, montering av nån apparat och värmekablar, gick på 45.000 om jag inte minns helt fel. Ryser när jag hör värmekabel på en vind.

Men ingen har nämnt källaren, och problemen som kan uppstå där, vad händer när man ersätter en sak som drar gigantiska mängder luft på ett år, mot en som inte drar nån luft alls ??
 
Det som händer är att källaren får mycket mindre luftväxling på vintern när luften är torr och lite mindre luftväxling sommar/höst när luften är fuktig. Om man ändrar ventilationen i huset genom att tex byta värme källa bör man tänka till känner man att luften känns instängd så är det nog läge för åtgärd vilket inte behöver kosta många kronor om man inte vill ha tex Ftx. Jag har själv konverterat från själv drag till mekanisk vent och vilken skillnad det blev när man har samma vent hela året oberoende av ute temp rekommenderas.
 
De va därför ja tänkte ta in flera firmor för att kunna göra en egen bedömning. sen är det la som allt annat, dom är försäljare som vill sälja just dom produkter som dom är återförsäljare åt pga en högre provision.
 
Men vilka märken på pellets och bärgvärme pannor ska man satsa på och vilka ska man akta sig för. alltså bra dåliga märken? För ja köper ju hellre en liter dyrare volvo än en gammal trabant
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ska du ha bland det bästa, så tycker jag du ska köpa en arterm biomatic den absolut bästa och smidigaste pannan som jag vet! Jag har en tidig sådan fast det sitter en ecotecbrännare i min, samma princip som den som biomatic levereras med! Det vanligaste felet med pellets är att folk inte vet hur brännarna skall rengöras.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Alla pratar om vinden och fuktproblem, och det är ju sant, gick nyligen ett avsnitt på tv där Timell åtgärdade en vind på ett hus där dom bytt värmesystem. Rengöring från vitmögel, tätning, montering av nån apparat och värmekablar, gick på 45.000 om jag inte minns helt fel. Ryser när jag hör värmekabel på en vind.

Men ingen har nämnt källaren, och problemen som kan uppstå där, vad händer när man ersätter en sak som drar gigantiska mängder luft på ett år, mot en som inte drar nån luft alls ??
Det är på sommaren de största problemen med fukt uppstår i källaren. Blir ändå värre av folks envishet att försöka vädra bort fukten ur den kalla källaren med varm ändå fuktigare sommarluft.
På vintern får man fuktproblem på vinden. Fuktig varm luft tränger upp från bostaden om man inte har isolerplast under takisoleringen. Fukten kondenserar i takisoleringen Varm skorsten avhjälper problemet i äldre hus men många som satt in värmepump har fått mögel och röta på vinden.

Säger som xdigger, Ariterm Biomatic är en bra panna!
CTC Ecoflex är lite enklare, billigare och men har samma utmärkta brännare.
Nibe Pellux 200 + Nibe PB20 brännare är också en bra kombination man får från samma leverantör.
Sedan kan man också plocka ihop panna från en leverantör och brännare från en annan leverantör men då bör man ha en del erfarenhet.
Allt som har med brännare som eldar i runda rör att göra ska man undvika. Nuförtiden är en del av dessa rörbrännare förkromade men samma gamla teknik innanför.

Nibe har väl ett bra rykte som bergvärmepump eller har jag fel där?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.