Funderade på samma kommod ett tag. Den är rikigt snygg :). Plastmatta blir det hos oss med :)
 
  • Gilla
svanteon
  • Laddar…
svanteon skrev:
[media]
2 jem?
 
  • Gilla
svanteon
  • Laddar…
Fall en sträng går av, snabbtfästen på båda gurorna å axelbandet + trådlöst... (sen - 94)
 
Ok, trevligt att fler har samma "stolliga" smak! ;)

Jag köpte 3st helt kpl set, två svarta å en vit.
Det blir således samma kommoder på alla tre våningsplan! :)
 
Helsike vad jag känner att jag får lite utfört! :mad:

Att lira på helgen & sedan jobba 30h på jobbet dessa tre senaste dagar tar udden ur mitt byggprojekt...
Ikväll är första tillfälle att knåpa något på huset i egen regi. (nu lite kvällsmat/sallad sen på't igen)

Pelletsbrännaren saknar nu bara bakre gavelsisolering, vilket kommer från Eldfast med posten i morgon.
Resterande är nytt och genomgånget. Jag skall ta mig tid att justera in den så jag själv ser alla parametrar.
IMG_20150923_195802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre beg. pelletsförråd inmonterat, tog lite tid då jag fick dela stativet på mitten för att få in det i huset.
Men nu då på plats och ser ut att passa bra in i min kombo pannrum/tvättstuga:
IMG_20150923_195936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uffes Bygg i Skillingaryd bistod med montering av takfönster vilket blev riktigt bra!
Nu även tätskikt på väggar & golv. Ev. blir det premiär med ångbastu i god tid innan Jul.
IMG_20150923_195705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det tog sina modiga 4h att idag få ordning på pelletsförråd & brännare ikväll...
(övrigt tid har gått till socialverksamhet, dating & golf, riktigt nice!)
Nu brinner det så fint! Kanske något hög rökgastemperatur (210gr), men det filurar jag över några dagar.

Brännaren behöver justeras med matarskruv, avgastemp & co-halt.

Kul grejer detta!
Efter att idag skrapat ut typ 2kg med sot ur CTC1100 pannan, finns det garanterat en förbättringspotential!
Vikingbrännaren har nu ny tänddel, roster, mellanlägg, pelletslucka & inre gaveltätning. Renblåst med min kompressor!
IMG_20150927_184445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150927_184509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ryms 20säckar med pellets i förrådet! (16kg/st.)
IMG_20150927_204259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150927_204326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hummmfff!

Har en toksotig panna som nu skall få all min kärlek! :cool: = Jag jobbar vidare vidare med rökgastemperatur...
Intressant ämne med många parametrar som påverkar. Men samtidigt greppbart och kunskap är berikande! :)

Upptäckte ikväll att: Det finns inga turbulatorer i min CTC1100 panna! Dessa finns för 450Kr/st + frakt...

Någon som har tips om de går att finna än mer prisvärt? (Jönköping?)
Begagnat etc... 2st gör garanterat susen!

Brännaren går nu endast på lågfart/15kw. Matning av pellets kontra luft börjar hitta rätt.
En hel del pill är det, men samtidigt rätt intressant + att jag då även börjat städa källaren vilket behövs... :surprised:

Vänligen, Magnus
 
2 turbulatorer känns lite fattigt. Du har väl plats för 9 i pannan? Eller rör jag ihop saker nu?
Har du köpt eller hyrt co-mätare för brännaren?
 
Hej Patrik

Det ser ut att vara 6st. rökgaskanaler med plats för turbolatorer...

Nix jag har inte köpt/hyrt en co-mätare, just nu kollar jag endast färgen på "lågan" (känsla)
och rökgastemperatur.

Rökgastemp var när jag startade med osotad panna på full effekt; upp till 230gr. Med sotad eldstad 210gr...
Nu med "helt" sotad panna (provisorisk viska till dessa rökgaskanaler 48x48mm) och brännare på lägsta effekt
/hårt styrd inkl. luft & pelletsförbrukning, så är jag nere på 190gr i rökgastemp.

Jag har garanterat & absolut mer att lära i detta ämne, är mycket tacksam för info & goda råd!

PatrikJo skrev:
2 turbulatorer känns lite fattigt. Du har väl plats för 9 i pannan? Eller rör jag ihop saker nu?
Har du köpt eller hyrt co-mätare för brännaren?
 
Jaha, då skiljer det mellan modeller. Min 1100 har 9 kanaler, varav 5 har turbulatorer monterade. Jag har en turbulator till som jag överväger att sätta i, måste hålla lite koll på temperaturen först. Nu när jag kollade låg den på 170-180 grader ungefär.

Hur mycket aska får du ut i din brännare? Jag gjorde rent mitt inre rör nu efter kanske en veckas drift, då var det lätt över en deciliter aska. Det känns lite mycket, men samtidigt tror jag pannan gått lite orent eftersom skruven var helt tom när jag fyllde förrådet.

Det borde inte vara omöjligt att tillverka egna turbulatorer om man har lite prylar för det. Principen för de turbulatorerna som sitter i min panna är ju tokenkel, jag antar att det ska vara samma till din.
 
  • Gilla
svanteon
  • Laddar…
CTC 1100 verkar finnas i två utgåvor, 25 resp. 35Kw.
170-180gr i den pannan med pelletsbrännare verkar (enl. bruksen) vara rätt bra.

Info jag snokat upp så kan pellets rökgaser upp till 200gr anses som hyfsat ok i den "olje"pannan...

Men som sagt, allt som skrivs på nätet är inte "alltid" heller helt hundra,
subjektiva icke förankrade åsikter florerar rätt duktigt på olika forum!

Men då köper jag din "överblivna" turbulator då? ;)

Själv kom jag hem igår kväll strax innan 22tiden med en panna som var i 40gr! :surprised:
Tog en stund att lista ut att överhettningskyddet i själva pannan löst ut. Jag hade för hög temp på brännaren.

Dessutom hade knapp (f..skapet) trillat ned innan för själva manöverpanelen på pannan. Skam den som ger sig!
Lampor etc. lös ändå, men när inte ens elpatronen kickade in började jag klia mig i det lilla hår jag har kvar.

Lite bra var det, för samtidigt tog jag ur brännaren och fann väl mycket obränd pellets efter bara 2dygn..
Så det blev till att blåsa på med mer luft, samtidigt som då rökgastemp steg till 220gr, vilket inte är ok.
En balansgång... Men helt klart skall jag fixa turbulatorer till min panna... Nu sitter det två stycken av 6st möjliga.

Köpte en sotviska på Jula, rund 75mm, den skall klippas/kapas ned till typ 50x50mm


PatrikJo skrev:
Jaha, då skiljer det mellan modeller. Min 1100 har 9 kanaler, varav 5 har turbulatorer monterade. Jag har en turbulator till som jag överväger att sätta i, måste hålla lite koll på temperaturen först. Nu när jag kollade låg den på 170-180 grader ungefär.

Hur mycket aska får du ut i din brännare? Jag gjorde rent mitt inre rör nu efter kanske en veckas drift, då var det lätt över en deciliter aska. Det känns lite mycket, men samtidigt tror jag pannan gått lite orent eftersom skruven var helt tom när jag fyllde förrådet.

Det borde inte vara omöjligt att tillverka egna turbulatorer om man har lite prylar för det. Principen för de turbulatorerna som sitter i min panna är ju tokenkel, jag antar att det ska vara samma till din.
 
svanteon skrev:
Det tog sina modiga 4h att idag få ordning på pelletsförråd & brännare ikväll...
(övrigt tid har gått till socialverksamhet, dating & golf, riktigt nice!)
Nu brinner det så fint! Kanske något hög rökgastemperatur (210gr), men det filurar jag över några dagar.

Brännaren behöver justeras med matarskruv, avgastemp & co-halt.

Kul grejer detta!
Efter att idag skrapat ut typ 2kg med sot ur CTC1100 pannan, finns det garanterat en förbättringspotential!
Vikingbrännaren har nu ny tänddel, roster, mellanlägg, pelletslucka & inre gaveltätning. Renblåst med min kompressor!
[bild]
[bild]

Det ryms 20säckar med pellets i förrådet! (16kg/st.)
[bild]
[bild]
Rökgasmätaren ser ut sitta monterad efter dragregulator(?), detta gör att tempmätaren kyls ner och visar ett lägre värden än vad rökgastempen egentligen är.
 
Helt korrekt!
Under förutsättning att dragregulatorn öppnar vid drift... ;)

Visst har jag ett arbete framför mig, sota, ordna fler turbulatorer, mäta/trimma.
Han som haft & drivit huset innan, ger jag inte mycket för. :banghead:

Filurar över att köpa en rökgasanalysator (alt. sotpump), bäste dräng är sin egen dräng.
MVH

Swebreeze skrev:
Rökgasmätaren ser ut sitta monterad efter dragregulator(?), detta gör att tempmätaren kyls ner och visar ett lägre värden än vad rökgastempen egentligen är.
 
Dax att gjuta igen efter all ny VVS dragning i källaren...

Har köpt 8säckar färdig betong, bara att fylla fylle tills dessa säckar räcker.
10 skottkärror med grus/sand har det blivit.
IMG_20150930_191744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150930_191728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150930_191709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen mekade jag till 75mm sotviskan -> 48x48mm med en vinkelkap!
Den fungerar kanoners och helt klart har pannan typ Aldrig blivit sotat...
IMG_20150930_195915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har idag även lagt bud på en CO2 mätare på eBay, inkl. probe etc...
Kalibrering gör jag om det känns som att normalvärdet 20,9%syrehalt inte stämmer.

Har även ramlat in lite "godis" till köket!
2st 9W dimm & vinklingsbara svarta LED lights för utanpå montering
+ en nice brödrost, vilket jag beställt mer grejer i samma serie.
IMG_20150930_193024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150929_230207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nä... då är det väl dax att börja blanda cement då... :x
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.