useless useless skrev:
Problemet är med största sannolikhet inte relaterat till effekt eller SCOP/COP, utan att värmepumpen helt enkelt tror att det är varmt inne för att den inbyggda temperatursensorn sitter inklämd mot väggen.
Får se vad han säger. Men jag kommer reklamera skiten om det inte fungerar.

M Förstagångsköparen skrev:
Han kom och tittade igen nu. Han sa att tempsensorn sitter på ovansidan så att det inte spelar någon roll om det är väggar på sidorna. Han sa att vi ska stänga alla ventiler för att uppleva mer värme.

Men om vi stänger alla ventiler så blir det ju dålig luft. Den förra luftluften hade inte detta problemet. Så varför skulle det bli ett problem nu...
Det sitter 2st små hål på höger gavel på mitten som tar in luft till tempsensorn .
blir smått omöjligt att blåsa rent om damm/smuts sätter igen dom hålen och hur väl det fungerar när det är rent och fint vet jag inte så tajt mot vägg.
hur montören kan säga att placeringen nästan dikt mot höger vägg inte spelar någon roll får stå för honom, framgår även i installationsmanualen att det behövs x antal cm mot höger vägg.

Ren mardröm för den som behöver göra någon Service/reparation som tex fläktmotorbyte eller kretskortsbyte med den placeringen och man lär behöva plocka ner innerdelen för reparation.
Spelar ingen roll för kunden under garantitiden på 5år som jag antar du har mot firman du köpt av men efter garantitiden kan det bli en dyr historia för dig med extra jobb att plocka ner innerdelen, men förhoppningsvis händer inget förräns det är dags för utbyte av anläggningen.

Såg något inlägg om att den flyttats upp för bättre värme och vet inte hur den ska kunna ge bättre värme på nedre plan om man flyttar upp den.

stänga alla ventiler låter inte riktigt genomtänkt.

• Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
Tog för givet att det åtmindstånde är rätt modellbeteckning så det inte är en modell för Sydeuropa men framgår inte vilken firma du handlat av.
Tror det är rätt ovanligt att dom fortfarande paralellimporteras.
utedelen ska ha beteckningen LN25VGHZ

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Var är luftintaget? Hade du en annan pump där innan som värmde 150 kvm på vintern? Imponerande i så fall!

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Luftintaget är på ovansidan.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Mitsubishi rekomenderar ju minst ca 10cm på varje sida i avstånd.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vänster sida är inte lika viktigt som höger sida då som tidigare nämnts hålen till tempsensorn sitter där och fläktmotor/kretskort sitter där.

Finns även en bygel på kretskortet som man kan klippa i nödfall om innerdelen sitter monterad med ”dåliga” förutsättningar men sitter den tajt mot höger vägg så tror jag det är smått omöjligt att lyckas med detta.

• Gilla
MARTINOV och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det sitter 2st små hål på höger gavel på mitten som tar in luft till tempsensorn .
blir smått omöjligt att blåsa rent om damm/smuts sätter igen dom hålen och hur väl det fungerar när det är rent och fint vet jag inte så tajt mot vägg.
hur montören kan säga att placeringen nästan dikt mot höger vägg inte spelar någon roll får stå för honom, framgår även i installationsmanualen att det behövs x antal cm mot höger vägg.

Ren mardröm för den som behöver göra någon Service/reparation som tex fläktmotorbyte eller kretskortsbyte med den placeringen och man lär behöva plocka ner innerdelen för reparation.
Spelar ingen roll för kunden under garantitiden på 5år som jag antar du har mot firman du köpt av men efter garantitiden kan det bli en dyr historia för dig med extra jobb att plocka ner innerdelen, men förhoppningsvis händer inget förräns det är dags för utbyte av anläggningen.

Såg något inlägg om att den flyttats upp för bättre värme och vet inte hur den ska kunna ge bättre värme på nedre plan om man flyttar upp den.

stänga alla ventiler låter inte riktigt genomtänkt.
"framgår även i installationsmanualen att det behövs x antal cm mot höger vägg" skrev du. Jag hittar inte installationsmanualen någonstans. Har du tillgång till den så att jag kan visa honom?

Han menar att det blir varmare på över- och undervåningen om man flyttar upp den. I och med spridningen upp och ner.

C Comfort Thomas skrev:
Vänster sida är inte lika viktigt som höger sida då som tidigare nämnts hålen till tempsensorn sitter där och fläktmotor/kretskort sitter där.

Finns även en bygel på kretskortet som man kan klippa i nödfall om innerdelen sitter monterad med ”dåliga” förutsättningar men sitter den tajt mot höger vägg så tror jag det är smått omöjligt att lyckas med detta.
Tempcensorn sitter i ovandelen på höger sida sa kylteknikern.

• Gilla
buntband
  • Laddar…
Har du tex en toalett på övervåningen kommer all värme gå upp på övervåningen med denna placering då det är ett naturligt drag dit och det blir ju inte bättre om man flyttar innedel högre. Om du har frånluft på övervåningen och det borde du ha.

• Gilla
mickekarl
  • Laddar…
De som installerat tänker inte klart. Om du har frånluftsventilation kan du prova att strypa på övervåningen och öka på första plan.
Edit: rund ring med en rund grej. Så skruvar man in den inre minskar man flödet och tvärt om

Då får du fråga honom varför hålen på höger gavel sitter där.
såg något inlägg förut om att vissa gör hålen lite större för bättre flöde eller mindre risk att dom sätts igen och påverkar funktionen, har dock ingen koll på om det hjälper eller inte

• Gilla
U.H.J.O
  • Laddar…
Prova lägga/hänga en påse med isbitar där tempsensorn sitter, då ser du om den börjar flåsa på med mer värme

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Då får du fråga honom varför hålen på höger gavel sitter där.
såg något inlägg förut om att vissa gör hålen lite större för bättre flöde eller mindre risk att dom sätts igen och påverkar funktionen, har dock ingen koll på om det hjälper eller inte
Jag kommer inte åt att se där så jag kan inte peka på något. Fyfan jag orkar inte sånt här skit. Vill bara att det ska fungera.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
En kontrollfråga bara, blåser det ordentligt varmt ur värmepumpen, eller går den ner på sparlåga och fisvärmer?

• Gilla
Poen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.