1 560 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Ny köksblandare - installationsfråga
Nja, det gäller att få tag på rätt klämring, alltså klämring från rätt tillverkare, man ska nämligen inte blanda klämringsmaterial mellan olika tillverkare, det kan vara lite olika fasning mm på tätningsytornaJ johanfa skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 728 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 728 inlägg
Tokig rekommendation.J johanfa skrev:
Man ska aldrig blanda tillverkare på klämringskopplingar.
Dessutom är matningen i PEX som alltid behöver stödhylsa i någon form.
I kopplingsseten från Vatette är dom "inbyggda" och behöver inte köpas extra.
Dessutom oerhört enkelt.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 728 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 728 inlägg
Nja, samma muttrar fast ingen stödhylsa på PEX? 🤔J johanfa skrev:
Du har rätt i att man kan göra på många sätt.
Men ytterst få är dokumenterat korrekta.
Billigast i längden är alltid att försöka göra en korrekt dokumenterad installation på första försöket. Jag har både länkat till anvisningarna och visat en varukorg som inte var hiskeligt dyr som är godkänd installationsmässigt.
Där är vi alla olika.
Och inom VVS finns det egentligen inga regler hur du får koppla dessa som privatperson.
Men försäkringsbolagen är nöjda om man gör dessa installationer fackmannamässigt.
Samma sak som jag länkat till ovan.
Enkelt!
Redigerat:
Jag hann precis innan årets slut, idag monterades nya blandaren. Den fungerar utmärkt, och samma gäller de olika avstängningsventilerna. Tusen tack till Krillemannen!
Tyvärr läcker avloppet en anings. Jag plockade bort det för att få lite mer svängrum, och efter att satt det på plats så läckte det några centiliter då jag körde diskmaskinen en vända. Men med en bunke under kör jag vidare ett tag och hoppas det tätar sig självt. Annars tar jag itu med det nästa år.
Tyvärr läcker avloppet en anings. Jag plockade bort det för att få lite mer svängrum, och efter att satt det på plats så läckte det några centiliter då jag körde diskmaskinen en vända. Men med en bunke under kör jag vidare ett tag och hoppas det tätar sig självt. Annars tar jag itu med det nästa år.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 728 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 728 inlägg
Toppen! 🎉🎉🎅🎅⛄⛄jarlh skrev:
Lägg upp en bild på läckan så ska det nog ordna sig också! 👍👍jarlh skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Var lossar jag kopplingarna - ny köksblandare
Vatten & Avlopp -
Ny köksblandare utan vattenavstängning för diskmaskinen - Lösning på avstängning?
Vatten & Avlopp -
Installera ny köksblandare - är det bara skruva på?
Vatten & Avlopp -
Diameter för håltagning diskbänk köksblandare, nytt och 90-tal
Kök -
Ny Grohe köksblandare - reduceringsventil krävs enl VVS:are ???
Vatten & Avlopp