1 545 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Ny golvvärme på befintligt golv
Skulle jag varit i ditt ställe så hade jag krävt utökade garantier då dom gör på ett sätt som inte är enligt rekomendationerna..G Golvman skrev:
Sedan behöver det vara ett flytspackel som tål att bli blöt till och från i 30års tid, finns det sådan?
Känner du till några nackdelar med detta förfarande?K kniv skrev:
Utökade garantier kan jag nog glömma. Därav att jag vill stoppa denna åtgärd och se till att det görs om från grunden istället.R Rejäl skrev:
Jepp men då måste V-kabeln ligga tätare än 10 cm mellan raderna, annars blir golvet randigtK kniv skrev:
Fixen är vattenbeständig så där är det inga problem.
Sen det med 15 mm. Kabel 6 mm och fix 4 mm ovanför kabeln är 10 mm, vad sen klinkern är vet jag inte, blir lite tajt med 15 mm totalt.
Jag har lagt golvvärme direkt i fixet, dock i hall och kök inte i badrum. Men det enda problemet jag märkt var att det var svårare att sätta plattorna, delvis också för jag ville ha minimalt med fix ovanför värmeslingan för att få så låg bygghöjd som möjligt, så plattorna är nog i princip pressade mot slingan på många ställen.
Hur som helst, min bygghöjd var totalt cirka 15mm just. Tror det blir svårt att komma så lågt om du ska flytspackla också.
Hur som helst, min bygghöjd var totalt cirka 15mm just. Tror det blir svårt att komma så lågt om du ska flytspackla också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 426 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 426 inlägg
Ring ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till den föreslagna lösningen.G Golvman skrev:
Tack för alla svar! Där finns fler frågetecken kring åtgärden än detta. Jag avvaktar just nu återkoppling från byggfirman då jag skickat över ett antal av mina synpunkter på åtgärden.
Det som gör det svårare är att jag bor i en Bostadsrätt. Så jag vet inte vilket försäkringsbolag vi har. Har försökt kontakta styrelsen i ärendet men får inga konkreta svar därifrån heller.
Hur som helst är min ambition att se till så att det görs om från grunden. Man har konstaterat att slingan gått sönder pga slarv vid installation. Att lägga nytt golv ovanpå kommer sänka värdet på bostaden. Och min åsikt är att jag inte ska betala priset för att firman gjort fel.
Har ni fler saker man kan tänka på så är jag tacksam för all input!
Det som gör det svårare är att jag bor i en Bostadsrätt. Så jag vet inte vilket försäkringsbolag vi har. Har försökt kontakta styrelsen i ärendet men får inga konkreta svar därifrån heller.
Hur som helst är min ambition att se till så att det görs om från grunden. Man har konstaterat att slingan gått sönder pga slarv vid installation. Att lägga nytt golv ovanpå kommer sänka värdet på bostaden. Och min åsikt är att jag inte ska betala priset för att firman gjort fel.
Har ni fler saker man kan tänka på så är jag tacksam för all input!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 426 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 426 inlägg
Jag har för mig att det i någon tråd har varit någon som skrivit att de har kontaktat BKR för att få reda på om något var enligt branschreglerna.
Då behöver du nog få det skriftligt från en mäklare.G Golvman skrev:
Liknande trådar
-
Förklara golvvärmefördelning i nytt hus
Värme allmänt -
kombo: Vinylklick+elgolvvärme+befintligt betonggolv
Byggmaterial & Byggteknik -
Ansluta ny golvvärmeslinga (vatten) till befintligt system, vad krävs?
Värme allmänt -
Bygga ut befintligt golvvärmesystem till nybyggnad
Värme allmänt -
Lägga nytt golv ovanpå befintligt klinkergolv med golvvärme
Golv