1 416 läst · 26 svar
1k läst
26 svar
Ny golvvärme på befintligt golv
Sida 1 av 2
Hej,
Golvvärmen i mitt badrum har gått sönder och firman som lagt in den har konstaterat att den inte kan lagas. Istället måste en ny slinga läggas.
Då det är garanti på slingan så är det inga konstigheter kring vem som ska stå för åtgärden.
Dock vill firman avhjälpa felet genom att lägga en ny slinga ovanför det gamla yt/tätskiktet och sedan fylla på med flytspackel för att slutligen lägga ny klinker ovanpå.
Vad anser forumet om denna åtgärd? Har försökt kolla upp diverse branschregler. Enligt GVK ska detta inte vara tillåtet.
Golvvärmen i mitt badrum har gått sönder och firman som lagt in den har konstaterat att den inte kan lagas. Istället måste en ny slinga läggas.
Då det är garanti på slingan så är det inga konstigheter kring vem som ska stå för åtgärden.
Dock vill firman avhjälpa felet genom att lägga en ny slinga ovanför det gamla yt/tätskiktet och sedan fylla på med flytspackel för att slutligen lägga ny klinker ovanpå.
Vad anser forumet om denna åtgärd? Har försökt kolla upp diverse branschregler. Enligt GVK ska detta inte vara tillåtet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
GVK skriver så här:
Det är ett rätt vanligt sätt att avhjälpa fel i tämligen nya badrum där en rivning och nyläggning innebär en kostnad som inte är proportionell mot felet.
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...montera-kakel-pa-kakel-och-klinker-pa-klinker
Det är ett rätt vanligt sätt att avhjälpa fel i tämligen nya badrum där en rivning och nyläggning innebär en kostnad som inte är proportionell mot felet.
Har läst detta också. Och detta kan säkert stämma för enbart klinker.BirgitS skrev:
Nedan hittade nämligen jag också på deras hemsida. Och dessa ser jag inte hur man kommer runt när golvvärme också ska installeras:
- Tätskikt appliceras närmast under kakel och klinker
- Dubbla tätskikt får inte förekomma.
Jag menar på att om man installerar golvvärme under de nya klinkerplattorna så är där golvvärme samt flytspackel mellan tätskikt och yrskikt.BirgitS skrev:
Försöker man komma runt detta genom att lägga nytt tätskikt under nya ytskiktet så kommer där istället vara dubbla tätskikt.
Tänker jag fel i detta?
Nej du tänker rätt, nytt tätskikt kan du inte göra utan att ta ner kaklet på väggarna..G Golvman skrev:
Ska ni lägga golvvärmen på klinkersen och flytspackla så får ni lägga klinkersen utan tätskikt..
Detta blir inte efter rekomendationerna..
Nu är det ett klinker golv med tätskikt under, läggs då något annat ovanpå så behövs inget mer tätskikt Det var nu ett golv i badet. Fäster det nya fixet ordentligt på befintlig klinker, det kan inte jag svara på, ytan är liksom lite glaserad/slät och det får andra säga något om.
Hur det ska fästa är också en bra fråga.J jonaserik skrev:
Men räknas tätskiktet som att det ligger "närmast under kakel och klinker) trots att där är en golvvärmeslinga mellan ytskikt och tätskikt som det blir i detta fallet?
För att försäkringsbolag och dylikt ska täcka eventuella skador så krävs det ju att badrummet är gjort fackmannamässigt. Definitionen av det begreppet innebär ju bland annat att man följer gällande branschregler.
Därav är det intressant att veta om en golvvärmeslinga räknas som att bryta mot regeln:
- Tätskikt appliceras närmast under kakel och klinker
Byggföretagets förslag är att golvvärmen ska läggas direkt på den gamla klinkern och sedan så minimal mängd flytspackel som möjligt. Sedan ska de nya plattorna läggas på detta. Så de ska fästas i det nya flytspacklet.R Rejäl skrev:
Stämmer bra att det är elslinga.K kniv skrev:
Skulle inte förvåna mig om de inte har koll på detta... Men ska ta det med mig!useless skrev:
Intressant. Enligt företaget kommer detta enbart bygga på 15 mm på höjden av golvet mot idag. Men detta inser ju alla att det är osanning.J jonaserik skrev: