Hej,

Golvvärmen i mitt badrum har gått sönder och firman som lagt in den har konstaterat att den inte kan lagas. Istället måste en ny slinga läggas.

Då det är garanti på slingan så är det inga konstigheter kring vem som ska stå för åtgärden.

Dock vill firman avhjälpa felet genom att lägga en ny slinga ovanför det gamla yt/tätskiktet och sedan fylla på med flytspackel för att slutligen lägga ny klinker ovanpå.

Vad anser forumet om denna åtgärd? Har försökt kolla upp diverse branschregler. Enligt GVK ska detta inte vara tillåtet.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
GVK skriver så här:

[länk]

Det är ett rätt vanligt sätt att avhjälpa fel i tämligen nya badrum där en rivning och nyläggning innebär en kostnad som inte är proportionell mot felet.
Har läst detta också. Och detta kan säkert stämma för enbart klinker.

Nedan hittade nämligen jag också på deras hemsida. Och dessa ser jag inte hur man kommer runt när golvvärme också ska installeras:
  • Tätskikt appliceras närmast under kakel och klinker
  • Dubbla tätskikt får inte förekomma.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
På vilket sätt menar du att golvvärmen skulle ställa till med problem pga. de två punkterna?

BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att golvvärmen skulle ställa till med problem pga. de två punkterna?
Jag menar på att om man installerar golvvärme under de nya klinkerplattorna så är där golvvärme samt flytspackel mellan tätskikt och yrskikt.

Försöker man komma runt detta genom att lägga nytt tätskikt under nya ytskiktet så kommer där istället vara dubbla tätskikt.

Tänker jag fel i detta?

R
G Golvman skrev:
Jag menar på att om man installerar golvvärme under de nya klinkerplattorna så är där golvvärme samt flytspackel mellan tätskikt och yrskikt.

Försöker man komma runt detta genom att lägga nytt tätskikt under nya ytskiktet så kommer där istället vara dubbla tätskikt.

Tänker jag fel i detta?
Nej du tänker rätt, nytt tätskikt kan du inte göra utan att ta ner kaklet på väggarna..

Ska ni lägga golvvärmen på klinkersen och flytspackla så får ni lägga klinkersen utan tätskikt..

Detta blir inte efter rekomendationerna..

• Gilla
Golvman
  • Laddar…
Nu är det ett klinker golv med tätskikt under, läggs då något annat ovanpå så behövs inget mer tätskikt Det var nu ett golv i badet. Fäster det nya fixet ordentligt på befintlig klinker, det kan inte jag svara på, ytan är liksom lite glaserad/slät och det får andra säga något om.

J jonaserik skrev:
Nu är det ett klinker golv med tätskikt under, läggs då något annat ovanpå så behövs inget mer tätskikt Det var nu ett golv i badet. Fäster det nya fixet ordentligt på befintlig klinker, det kan inte jag svara på, ytan är liksom lite glaserad/slät och det får andra säga något om.
Hur det ska fästa är också en bra fråga.

Men räknas tätskiktet som att det ligger "närmast under kakel och klinker) trots att där är en golvvärmeslinga mellan ytskikt och tätskikt som det blir i detta fallet?

För att försäkringsbolag och dylikt ska täcka eventuella skador så krävs det ju att badrummet är gjort fackmannamässigt. Definitionen av det begreppet innebär ju bland annat att man följer gällande branschregler.

Därav är det intressant att veta om en golvvärmeslinga räknas som att bryta mot regeln:
  • Tätskikt appliceras närmast under kakel och klinker

Svar nej, det kunde lika gärna vara en armeringsmatta som brukligt i flyten ock värmakabel fäst vid den. Så den stora grejen blir att få ny fix att fästa på befintliga plattor.

R
Men vart ska den nya golvvärmen monteras om du ska limma klinker mot klinkers?

R Rejäl skrev:
Men vart ska den nya golvvärmen monteras om du ska limma klinker mot klinkers?
Byggföretagets förslag är att golvvärmen ska läggas direkt på den gamla klinkern och sedan så minimal mängd flytspackel som möjligt. Sedan ska de nya plattorna läggas på detta. Så de ska fästas i det nya flytspacklet.

K
Den praktiska skillnaden tätskiktmässigt spelar knapp någon roll. Går bra att bra tätskikt, gammal klinkers, avjämningsmassa, ny klinkers.

Är det en elslinga ni ska lägga?

Vanligt flytspackel tål inte att vara fuktigt, men det har förhoppningsvis firman koll på....

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Om värmekabeln hamnar för grunt så blir golvet randigt av värme, Nu måste nog V-kabeln läggas lite tätare än dom 10 cm som är brukligt.

K kniv skrev:
Den praktiska skillnaden tätskiktmässigt spelar knapp någon roll. Går bra att bra tätskikt, gammal klinkers, avjämningsmassa, ny klinkers.

Är det en elslinga ni ska lägga?
Stämmer bra att det är elslinga.

useless useless skrev:
Vanligt flytspackel tål inte att vara fuktigt, men det har förhoppningsvis firman koll på....
Skulle inte förvåna mig om de inte har koll på detta... Men ska ta det med mig!

J jonaserik skrev:
Om värmekabeln hamnar för grunt så blir golvet randigt av värme, Nu måste nog V-kabeln läggas lite tätare än dom 10 cm som är brukligt.
Intressant. Enligt företaget kommer detta enbart bygga på 15 mm på höjden av golvet mot idag. Men detta inser ju alla att det är osanning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.