Jag har en bosch och disken är rejält varm då den är klar, det ångar en hel del vilket inte luckorna klarar av (inbyggd), nu påstås det att maskinen skall vara helt stängd eller helt öppen för att undvika det problemet, vilket är kasst.

Maskinen har också aquastop, vilket enligt bosch innebär att man inte behöver stänga av vattnet till maskinen, blir det ändå en skada så ersätter bosch under hela maskinens livslängd, om det stämmer i praktiken vet jag inte.

Annars är väl siemens och bosch i princip identiska maskiner.

Det jag tycker är bäst med den är att disklådorna går att bygga om så att kastruller m.m får bättre plats utan att pinnarna för tallrikar etc är i vägen.

Återigen en vanlig fråga... vad gäller tvätt-disk-torktumlare så kommer jag aldrig i mitt liv köpa annat än Miele. Jag har inte haft ett endaste problem med deras maskiner.

Samtliga andra märken jag ägt, Cylinda, Elektro Helios, Husqvarna, Siemens, Asko, LG har strulat.

Kolla vikten på maskinerna. Se vad en Miele väger i förhållande till konkurrenterna. Det säger en del om dimensionerna, speciellt på deras tvättmaskiner.

Åkte till elgiganten under em för att slå till på en diskmaskin, visste vilken jag ville ha, och den hade dom hemma. Men, försäljaren hade ingen koll alls på vilka maskiner han hade vare sig i stortimentet eller i utställningen, och han kunde inte svara på en enda av mina frågor, antingen visste han inte svaret eller så gav han helt felaktiga svar. Till sist kunde han inte svara på hur länge garantin gäller.

Då gick vi, utan diskmaskin.

Mer urusel säljare får man verkligen leta efter.

Bestäm vilken maskin du vill ha och köp på nätet. Några dagar senare har du maskinen hemkörd.

Consensus skrev:
Bestäm vilken maskin du vill ha och köp på nätet. Några dagar senare har du maskinen hemkörd.
Jag ser många fördelar med att kunna se och känna på produkten innan jag köper den. Så skiljer inte priset för mycket köper jag gärna lokalt, och i detta fallet blir det till och med billigare. Plus att det finns andra fördelar med att handla lokalt, under förutsättning att säljaren vet vad han själv heter, vill säga ;) Men det brukar dom oftast göra. Det är elgiganten som, som vanligt får jag tyvärr säga, visar sin inkompetens.

thomasx skrev:
Hejsan

Tack för tipsen.

Var inne lite på en fisher&paykel låd-diskmaskin, men efter att ha sett den i verkligheten nu ikväll går den bort. Visserligen smidigt att bara dra ut en låda, istf att först fälla en lucka och sen dra ut en låda, men det ska ju få plats nåt i lådan också ;)

Idéen med Fisher & Paykel är ju att man ska ha två lådor, antingen två separata eller en dubbelmaskin.
Man kör dem växelvis och det funkar fantastiskt. (Jag har en dubbelmaskin)

Jag vill mena att en dubbelmaskin, som ju har samma storlek som en traditionell maskin, är betydligt mer rymlig och flexibel än just en traditionell modell.
Den kan dock med fördel monteras något upphöjt då den undre disklådan annars hamnar väl lågt. Detta eftersom den går ner i det som normalt är "sockelutrymme".

Jag kan varmt rekommendera dem. De är förvisso dyra men de är prisvärda och det är ju inte helt fel att lägga pengar på sån't som man har glädje av dagligen...

Högst på min lista över egenskaper för diskmaskin kommer korgarnas utformning.
De skall passa med vårat porslin.

sblixten skrev:
Högst på min lista över egenskaper för diskmaskin kommer korgarnas utformning.
De skall passa med vårat porslin.
Högst på min lista är att disken blir ren, vilket de Siemensmaskiner jag haft varit klart bäst på och Bosch sämst-

Matte Löv skrev:
Högst på min lista är att disken blir ren, vilket de Siemensmaskiner jag haft varit klart bäst på och Bosch sämst-
Bosch och Siemens är samma företag bara olika märken. Tillverkas i samma fabriker och är lika bra på att diska, så länge man jämför deras tysktillverkade med varann.

Matte Löv skrev:
Håller helt med, men TS bad om tips som inte var "uppenbara".

sblixten skrev:
Håller helt med, men TS bad om tips som inte var "uppenbara".
...förstår det, ville bara vara lite skämtsam...:)

thomasx skrev:
Det som lockar mig med asko/cylinda är den otroliga volymen i maskinen, i kombination med den tredje mittenhyllan som kommer att vara riktigt praktisk för oss, både den extra spolningen för ugnsformar och korgen vid sidan.

I övre korgen får man in 23cm tallrikar (enl. specen), i undre 39cm, så tom. pizzatallrikarna går nog in utan jox :)

Asko 5547 är specad för 17 kuvert, en normal maskin tar 12.
Min kompis köpte en sådan och är inte alls nöjd. Det är inte lika bra som det låter, tyvärr.
Ta en maskin på max 45dB och gärna extra hög om det finns. Har den sedan ett autoprogram och ett snabbprogram så klarar du dig bra. Fällbara stegar och justerbar höjd på överkorgen är också ett "måste". Belysning i maskinen är ett måste för vissa, jag har aldrig fattat vitsen då jag drar ut korgarna för att lasta i och ur...

Vissa tillverkare torkar med fläkt, andra med kondens eller kondens + "torrbollskulor" (Siemens). Miele har någon maskin som sparkar upp luckan när programmet är klart till 100% (bra om man drar igång maskinen innan man åker bort).

45dB eller tystare + auto 55-70° så har du en bra start.

stiga skrev:
Min kompis köpte en sådan och är inte alls nöjd. Det är inte lika bra som det låter, tyvärr.
Ta en maskin på max 45dB och gärna extra hög om det finns. Har den sedan ett autoprogram och ett snabbprogram så klarar du dig bra. Fällbara stegar och justerbar höjd på överkorgen är också ett "måste". Belysning i maskinen är ett måste för vissa, jag har aldrig fattat vitsen då jag drar ut korgarna för att lasta i och ur...

Vissa tillverkare torkar med fläkt, andra med kondens eller kondens + "torrbollskulor" (Siemens). Miele har någon maskin som sparkar upp luckan när programmet är klart till 100% (bra om man drar igång maskinen innan man åker bort).

45dB eller tystare + auto 55-70° så har du en bra start.
Den jag valt ut uppfyller alla dina rekommendationer, 44dB, extra hög, auto och snabbprogram m.m. fällbara stegar, belysning (som jag inte heller saknat men faktiskt uppskattade när jag öppnade en i butiken och den lös upp).

En annan som hade en sådan var mycket nöjd med sin. Så, varför är din kompis missnöjd?

Fick höra idag att samsung beställt tre stycken asko diskmaskiner till sitt utvecklingscenter i korea. Dom vill lära sig göra diskmaskiner, tydligen :)

Jag har en sådan maskin men det står Asko på den istället för Cylinda, jag är mycket nöjd med den, stor volym så mycket gods 17 kuvert får plats diskar perfekt bra kvalite på maskin med invändigt rostfritt stål i den det är inte så vanligt på andra maskiner idag den är tyst, svanmärkt och 5 års garanti vad kan man mera begära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.