469 läst · 27 svar
469 läst
27 svar
Ny cirkulationspump - Grundfos Alpha2?
Vad behöver jag göra för att demontera pumpen på shunten? Jag skulle vilja titta inuti den. Jag kan se på flödet i värmepumpen att om jag ansluter pumpen till golvvärmen så ökar flödet 0.3 l/min ca dvs ingenting och det på maxfart.
Slå av värmepumpen, stänga slingorna med de röda vreden. Är det något mer?
Stäng av pumpen, stäng av elen till den, sen är det 4 skruvar som håller drivsidan, då får du allt i handen, men blir svårt att se något elfel, bara om det är rackartyg med impellern. Du har tur. Det ser ut som att det går att lyfta upp, då det är en slanganslutning. Då går det utmärkt att köpa en pump från Jula för 1500 kr , behövs ingen pump med herrejösses pris på. Den här går bra och medföljer adapter för 25 mm anslutning till rören. Lite lin och pasta så blir det bra.pilotski skrev:Vad behöver jag göra för att demontera pumpen på shunten? Jag skulle vilja titta inuti den. Jag kan se på flödet i värmepumpen att om jag ansluter pumpen till golvvärmen så ökar flödet 0.3 l/min ca dvs ingenting och det på maxfart.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar-och-tillbehor/cirkulationspump-436043/
nu är ju alphan tystare än alla andra inkl wiloJ jonaserik skrev:Den pumpen kan ersättas med en mycket billigare från varuhuset, hiskligt pris på den. Pumpen är för värmen ut och dom som säljs på varusen har även dom olika inställningar och fungerar bra. Du kan köpa 4 st för en av den andra. Byggmått på den du har är nog 180 mm. Ta ett foto på på den och hur den sitter, så är det bra.
uppkopplingen ger bara ett högre inköpspris och är du inte fullt utbildad röris inkl kursen för alpha samt att du har mängder av dessa att övervaka 24/7 så köp julklappar för dessa pengar i ställetpilotski skrev:
varför mullemecka något som har uppnått EOL?J jonaserik skrev:Det är en pump med den lilla anslutningen på 25 mm. 130 mm byggmått. Vad är det som händer med pumpen, startar den inte. I mitten på ändan sitter det en stor skruv, ta bort den och ha en skurtrasa under, droppar lite vatten. I hålet går det att se om den snurrar. samt med en mejlsel hjälpa den i gång. Inte säker nu om det finns en kondensator under locket på svarta lådan, annars är det en bra kanditat och kan bytas själv, kostar någon 100 lapp.
På varuhset säljs 130 mm tillsammans med adaptrar för 25 mm , men om det får plats måste mätas.
även om du hör att pumpen går kan den vara helt kasspilotski skrev:Jag har haft kalla golv där golvvärmen sitter och för att felsöka så kopplade jag ur cirkulationspumpen på shunten så att systemet trycksätts av värmepumpen bara. Det var 3 timmar sedan och golven börjar krypa upp i temperatur. Så jag antog att cirkulationspumpen var problemet eftersom det inte verkar göra någon skillnad att ha den ansluten. Golvet längst bort från pannrummet är svalast vilket tyder på cirkulationsproblem.
Men nu har jag bekräftat att cirkulationspumpens impeller roterar så pumpen går ju. Kan den vara igensatt på något sätt så att den agerar motstånd gentemot värmepumpen? Jag körde Grundfos pumpen på manuellt maxläge 3 över natten och det gjorde ingen skillnad på temperaturen i huset.
Tycker det är märkligt att jag får bättre temperatur på golven när en "fungerande" shunt pump kopplas bort.
Jag bytte en ganal grunfoss till en mindre wilo och fan vilket mycket bättre flöde det bleb
bara man ställer sig in på att den kommer för mycket oväsen som fortplantar sig i systemet och man får byta 5st under sammatid som alphan gårJ jonaserik skrev:Stäng av pumpen, stäng av elen till den, sen är det 4 skruvar som håller drivsidan, då får du allt i handen, men blir svårt att se något elfel, bara om det är rackartyg med impellern. Du har tur. Det ser ut som att det går att lyfta upp, då det är en slanganslutning. Då går det utmärkt att köpa en pump från Jula för 1500 kr , behövs ingen pump med herrejösses pris på. Den här går bra och medföljer adapter för 25 mm anslutning till rören. Lite lin och pasta så blir det bra.
[länk]
Jag bytte bort vår originalcirkulationspump i fjv-centralen pga missljud som hördes via radiatorerna i typ hela huset. Cirkulationspumpen var ca 5-6 år.
Jag får korrigera hur länge vi har haft Alpha2, den är nu ca 14-16 år.
Jag får korrigera hur länge vi har haft Alpha2, den är nu ca 14-16 år.
Liknande trådar
-
Cirkulationspumpen kass - ny installerad
Värme allmänt -
Trasig cirkulationspump - vilka nya pumpar passar?
Pool -
2st cirkulationspumpar Wilo RS25/6-3 P säljes (nästan nya)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Hjälp med val av ny cirkulationspump, Grunffos UPS 21-40 F120
Vatten & Avlopp -
Cirkulationspump Grundfos UPS 15-60 i nyskick säljes
Säljes, Uthyres & Skänkes