Jag har en 17 år gammal Grundfos Alpha+ 15-40 som kastat in handduken. Är den nya Alpha2 bra? Jag såg att den har auto balansering med app och grejor, det låter ju geschwint. Jag har 150 kvadrat med golvvärme nere och radiatorer uppe anslutna i 1-rörsystem.
Vad rekommenderar forumet?
Vad rekommenderar forumet?
Den pumpen kan ersättas med en mycket billigare från varuhuset, hiskligt pris på den. Pumpen är för värmen ut och dom som säljs på varusen har även dom olika inställningar och fungerar bra. Du kan köpa 4 st för en av den andra. Byggmått på den du har är nog 180 mm. Ta ett foto på på den och hur den sitter, så är det bra.
Det är en pump med den lilla anslutningen på 25 mm. 130 mm byggmått. Vad är det som händer med pumpen, startar den inte. I mitten på ändan sitter det en stor skruv, ta bort den och ha en skurtrasa under, droppar lite vatten. I hålet går det att se om den snurrar. samt med en mejlsel hjälpa den i gång. Inte säker nu om det finns en kondensator under locket på svarta lådan, annars är det en bra kanditat och kan bytas själv, kostar någon 100 lapp.
På varuhset säljs 130 mm tillsammans med adaptrar för 25 mm , men om det får plats måste mätas.
På varuhset säljs 130 mm tillsammans med adaptrar för 25 mm , men om det får plats måste mätas.
Kan jag göra detta med pumpen ansluten och övriga systemet kör eller måste jag slå av värmepump och strypa någon ledning? Alltså, kan jag ta av Grundfos locket och kika utan att det sprutar vatten överallt?J jonaserik skrev:Det är en pump med den lilla anslutningen på 25 mm. 130 mm byggmått. Vad är det som händer med pumpen, startar den inte. I mitten på ändan sitter det en stor skruv, ta bort den och ha en skurtrasa under, droppar lite vatten. I hålet går det att se om den snurrar. samt med en mejlsel hjälpa den i gång. Inte säker nu om det finns en kondensator under locket på svarta lådan, annars är det en bra kanditat och kan bytas själv, kostar någon 100 lapp.
Allt går bra,inget vatten sprutar, det är bara när den stora skruven i änden tas bort som det kan droppa vatten. men ingen dusch blir det. Locket på dosan är bara ett lock och inget mer lossnar.pilotski skrev:
Jag har haft kalla golv där golvvärmen sitter och för att felsöka så kopplade jag ur cirkulationspumpen på shunten så att systemet trycksätts av värmepumpen bara. Det var 3 timmar sedan och golven börjar krypa upp i temperatur. Så jag antog att cirkulationspumpen var problemet eftersom det inte verkar göra någon skillnad att ha den ansluten. Golvet längst bort från pannrummet är svalast vilket tyder på cirkulationsproblem.
Men nu har jag bekräftat att cirkulationspumpens impeller roterar så pumpen går ju. Kan den vara igensatt på något sätt så att den agerar motstånd gentemot värmepumpen? Jag körde Grundfos pumpen på manuellt maxläge 3 över natten och det gjorde ingen skillnad på temperaturen i huset.
Tycker det är märkligt att jag får bättre temperatur på golven när en "fungerande" shunt pump kopplas bort.
Men nu har jag bekräftat att cirkulationspumpens impeller roterar så pumpen går ju. Kan den vara igensatt på något sätt så att den agerar motstånd gentemot värmepumpen? Jag körde Grundfos pumpen på manuellt maxläge 3 över natten och det gjorde ingen skillnad på temperaturen i huset.
Tycker det är märkligt att jag får bättre temperatur på golven när en "fungerande" shunt pump kopplas bort.
Flödesventilerna till golvvärmen är samtliga öppna maximalt eftersom jag har ett Smatrix styrsystem. Dock har jag kopplat ur det tillfälligt för att felsöka varför värmen inte tar sig ut i golven. Jag har även tagit bort styrdonen på golvvärme-returerna och de stiften fjädrar som de ska, dvs fullt öppna. Termostaterna till Smatrix har ju ingen central att jobba mot nu men man kan avläsa temperaturen i rummen där de sitter.
Jag vill mena att med 40 grader ut på slingorna och 35 grader på returen så borde alla golv vara väldigt varma. Ändå är rummet längst bort 18.5 på termostaten. Känslan är att jag drar upp värmekurvan på värmepumpen ordentligt för att kompensera för ett dåligt flöde där värmen inte distribueras, det är därför jag misstänker shunt-pumpen.
Det ju fysikaliskt omöjligt att ha 40+ i ena änden och 35+ i den andra men 19 mitt på med ett korrekt flöde.
Radiatorerna på övervåningen fungerar som de ska. Dock så noterade jag att när jag ströp radiator-slingan helt för att testa så sjönk cirkulationen i värmepumpen från 11 liter/min till 8. Det känns som att varmvattnet tar den enklaste vägen till övervåningen och när jag tvingar vattnet genom bara golvet så sjunker flödet, och det ser likadant ut oavsett om shuntens pump är ansluten eller inte, den verkar inte göra någon skillnad.
Jag vill mena att med 40 grader ut på slingorna och 35 grader på returen så borde alla golv vara väldigt varma. Ändå är rummet längst bort 18.5 på termostaten. Känslan är att jag drar upp värmekurvan på värmepumpen ordentligt för att kompensera för ett dåligt flöde där värmen inte distribueras, det är därför jag misstänker shunt-pumpen.
Det ju fysikaliskt omöjligt att ha 40+ i ena änden och 35+ i den andra men 19 mitt på med ett korrekt flöde.
Radiatorerna på övervåningen fungerar som de ska. Dock så noterade jag att när jag ströp radiator-slingan helt för att testa så sjönk cirkulationen i värmepumpen från 11 liter/min till 8. Det känns som att varmvattnet tar den enklaste vägen till övervåningen och när jag tvingar vattnet genom bara golvet så sjunker flödet, och det ser likadant ut oavsett om shuntens pump är ansluten eller inte, den verkar inte göra någon skillnad.
Redigerat:
Hur är det med pumpen i VP, styrs den från datorn i fart ( bara skit ) då när den går ner i varv så får det som är längst bort dåligt flöde. Klicka bort auto från den om det går och kanske ställa en min fart på ca 50 % att prova med. Den ska gå med konstantfart eller ett minvärde. Sen det med dålig värme på en slinga, vad händer om du stryper/stänger av någon av dom andra slingorna, bir det varmare då. Kan vara luft i den, om den är längst bort eller längst i helhet.
Pumpen i VP har kört på 100% några dagar för att felsöka. Känslan just nu är att pumpen på shunten varit i vägen snarare än hjälpt.
Just nu verkar temperaturen vara på väg upp så jag får vänta till imorgon och se vad som hänt då med shuntens pump urkopplad.
Just nu verkar temperaturen vara på väg upp så jag får vänta till imorgon och se vad som hänt då med shuntens pump urkopplad.
Är det värmen på elementen eller slingorna som ökar. Om det är elementen och pumpen för GV avslagen, så är det GV som stjäl flöde från annat, den går för fort, men sänker man den kan GV bli svalare.pilotski skrev: