33 023 läst · 108 svar
33k läst
108 svar
Ny Borstlös Skruvdragare Bosch GSR 10.8V -EC
Usch denna tråden skulle jag inte ha läst...
Blev sugen på GSR 10,8 V-EC HX Professional men även den lilla cirkelsågen och dremelliknande maskinen. Inte för jag vet vad jag ska ha dom till men det vore mysigt att ha dom i källaren... :wow:
Nästan så man vill ha sticksågen oxå.
Ajaj måste hitta på lite konstiga projekt här hemma tror jag där jag helt plötsligt råkar få behov av en ny maskin som jag inte behöver
Blev sugen på GSR 10,8 V-EC HX Professional men även den lilla cirkelsågen och dremelliknande maskinen. Inte för jag vet vad jag ska ha dom till men det vore mysigt att ha dom i källaren... :wow:
Nästan så man vill ha sticksågen oxå.
Ajaj måste hitta på lite konstiga projekt här hemma tror jag där jag helt plötsligt råkar få behov av en ny maskin som jag inte behöver
Metabo släppte nyligen en uppdaterad variant av sin minsta maskin (PowerMaxx BS). Jämförde lite snabbt med GSR EC och Metabon verkar ju mycket starkare men ändå lättare än Boschmaskinen. Har jag missat nån uppenbar fördel med GSR?
En kanske är utbudet av 10,8V maskiner, har ingen koll på vad Metabo har i sortimentet, men Bosch börjar få ihop en rejäl samling. Boschen ser ut att vara 100g lättare, 700 mot 800g med batteri.
De utbytbara chuckarna på metabon ser ju riktigt trevliga ut. Bosch har satsat på separata maskiner istället. Känns klart onödigt och sämre för konsumenten. Finns många gånger jag har önskat mig en smidig vinkelchuck till min skruvdragare.FredrikR skrev:
Förtydligande ang. vikten på GSR: Det är modellen utan chuck som väger 700 gram. Varianten med ligger på 900 gram.
pyro: Ja, man blir lite småsugen på en sådan. Främst pga. kombinationen låg vikt och hög styrka. Det finns ju 18V-maskiner med liknande vridmoment.
Är det bara vinkelfunktionen du söker finns det kvalitativa adaptrar med bitsfäste för runt 500 kr.
pyro: Ja, man blir lite småsugen på en sådan. Främst pga. kombinationen låg vikt och hög styrka. Det finns ju 18V-maskiner med liknande vridmoment.
Är det bara vinkelfunktionen du söker finns det kvalitativa adaptrar med bitsfäste för runt 500 kr.
Ja, det finns ju adaptrar att köpa löst, men jag tycker ofta det känns lite klumpigt, jämfört med de som levereras med maskinerna, tex denna från metabo eller de som festool har till sina. Nu har jag redan tre 10,8v maskiner från Bosch, så ett byte av fabrikat känns inte så aktuellt just nu. Framförallt då metabo inte verkar ha så stort utbud av små battermaskiner.tacho skrev:Förtydligande ang. vikten på GSR: Det är modellen utan chuck som väger 700 gram. Varianten med ligger på 900 gram.
Egentligen ondgjorde jag mig nog mest över att det inte stod bosch på den där maskinen. Hade det gjort det hade nog ett nytt skruvdragarinköp kunnat vara aktuellt.
Metabon ser ju riktigt fin ut, men jag stör mig lite på det låga varvtalet (360rpm) som första växeln ger.
Det blir lite för långsamt för att skruva samtidigt som den inte orkar skruva knappt något på högväxeln som ger 1400rpm. Hade hellre haft en lite svagare model som varvat kanske 400-450rpm på lågväxeln.
Där tycker jag att Bosch har gjort det bättre.
Dessutom verkar Metabo bara ange det hårda momentet som ibland kan vara det dubbla av det mjuka.
Det blir lite för långsamt för att skruva samtidigt som den inte orkar skruva knappt något på högväxeln som ger 1400rpm. Hade hellre haft en lite svagare model som varvat kanske 400-450rpm på lågväxeln.
Där tycker jag att Bosch har gjort det bättre.
Dessutom verkar Metabo bara ange det hårda momentet som ibland kan vara det dubbla av det mjuka.
Här kommer den efterfrågade bilden.KnockOnWood skrev:
Har tyvärr bara en gammal ärvd sticksåg från 80-talet att jämföra med, den gamla har redan åkt på tippen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Many thanks!Bloink skrev:
Det var ju ingen jätteskillnad, bortsett från bygeln på Skilen.
(Jag har en gammal blå Bosch med bygel. Hustrun uppskattar den, för det passar bättre till små tjejhänder)
Men jag är lite förvånad över den andra bilden.
Om du bor i Skåne skall du väl köpa närproducerat
Logga in
Skapa konto
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Innan ni köper metabos nya skruvdragare så prova den först. när jag provade den äldre modellen så va det som att hålla i en svullen falukorv så den gick bort direkt.. tex så syns det väl på denna maskin! http://www.pricerunner.se/pr/1258-2...uvdragare/Metabo-PowerMaxx-Li-Pro-recensioner
men den nya kan ju ha bättre ergonomi.. kommer iaf ge den en chans
sen ska Festools centrotec chuck passa på metabos maskiner med så det är ett plus.
men den nya kan ju ha bättre ergonomi.. kommer iaf ge den en chans
sen ska Festools centrotec chuck passa på metabos maskiner med så det är ett plus.
Köpte en sån här förra året, är helnöjd med Quick-systemet!
http://www.metabo.se/Produktkatalogen-handhaallna-elverktyg.23942+M51e22fee915.0.html
Det bästa är väl att vinkeln spänns fast mot själva maskinen, vilket gör att det blir lättare att hålla emot när det börjar gå tungt. Dom som har provat hålla i en vinkel när det går tungt vet hur det är...
Sen att det är lätt att byta mellan bitshållaren och borrchucken är ju också ett stort plus. Använde den senast när jag bytte bänkskivor och lite annat i köket, helt ok!
Nu är ju detta visserligen en 18v-maskin, men konceptet är ju snarlikt.
http://www.metabo.se/Produktkatalogen-handhaallna-elverktyg.23942+M51e22fee915.0.html
Det bästa är väl att vinkeln spänns fast mot själva maskinen, vilket gör att det blir lättare att hålla emot när det börjar gå tungt. Dom som har provat hålla i en vinkel när det går tungt vet hur det är...
Sen att det är lätt att byta mellan bitshållaren och borrchucken är ju också ett stort plus. Använde den senast när jag bytte bänkskivor och lite annat i köket, helt ok!
Nu är ju detta visserligen en 18v-maskin, men konceptet är ju snarlikt.
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer