nikasp
Fast det finns väl i de flesta fall fördelar med en smidig och lätt maskin istället för biffig chuck och jättebatteri.

Isakare Isakare skrev:
Prio ett om man bara ska ha en maskin är att den har 13 mm chuck.

Fairlane
13 mm chuck är kanske bra, men jag har hittills klarat mig bra utan. För TS behov känns det inte alls nödvändigt, men jag kan har fel!?

nikasp nikasp skrev:
Fast det finns väl i de flesta fall fördelar med en smidig och lätt maskin istället för biffig chuck och jättebatteri.
Kan inte svara på det, jag använder maskin hela dagarna, är liten och klen, men ser inget problem med en normalstor maskin pga tyngden. Maskinens balans är viktigare, Makitorna jag har är balanserade åt alla håll och underbara att jobba med. Batteriets tyngd motverkar vridningen av maskinen, som annars är slitsamt för handlederna.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
nikasp
Jag har just Bosch GSR 18-2-Li och kan klart rekommendera den. Är ju bara amatör så jag håller bara på hela dagarna då och då. Har fått positiv feedback av såna som lånat den att den är så lätt men ändå stark. Kan sega lite med långa 6 mm skruv i tryckimpregnerat men på det stora hela väldigt bra. Köpte tom en 12V-maskin från Bosch då den här ofta känns som overkill men man kanske gör olika saker. Jag borrar t.ex. inte så mycket just nu.

Isakare Isakare skrev:
Kan inte svara på det, jag använder maskin hela dagarna, är liten och klen, men ser inget problem med en normalstor maskin pga tyngden. Maskinens balans är viktigare, Makitorna jag har är balanserade åt alla håll och underbara att jobba med. Batteriets tyngd motverkar vridningen av maskinen, som annars är slitsamt för handlederna.

Läste ett utlåtande på DeWalts hemsida:
"Det är svårt att få borrarna att sitta fast, de vill gärna slira i chucken. Det krävs viss teknik att fästa runda skaft. Om man borrar eller skruvar och släpper knappen tvärt så lossar ofta verktygen. Lite besvärande om man klättrat upp. Kanske den är något för stark för mej"

Någon av er som har denna som upplevt detta ?

M mortimer skrev:
Läste ett utlåtande på DeWalts hemsida:
"Det är svårt att få borrarna att sitta fast, de vill gärna slira i chucken. Det krävs viss teknik att fästa runda skaft. Om man borrar eller skruvar och släpper knappen tvärt så lossar ofta verktygen. Lite besvärande om man klättrat upp. Kanske den är något för stark för mej"

Någon av er som har denna som upplevt detta ?
Jag har inga problem alls, och då har jag ändå kört mycket med 11 mm borr i metall.

Kommentaren om "för stark" förstår jag inte. Hur kan den vara för stark???

Kan varmt rekommendera dewalt dcd791 alt dcd796 om man vill ha slag. Bägge två är kortare än föregående versioner och med riktigt starka ledlampor. Samma råa styrka och smidighet dock.

796 köpte jag från ebay uk (naken) för under en tusing med frakt och den har helt ersatt mitt behov av större slagborrar och dragare.

T Troberg skrev:
Jag har inga problem alls, och då har jag ändå kört mycket med 11 mm borr i metall.

Kommentaren om "för stark" förstår jag inte. Hur kan den vara för stark???
Vad jobbar du med till vardags, typ snickare ? Menar mest på om du är van hantverkare kanske.

Hej, Bauhaus har Ryobi borstlös borrakruvdragare ink väska och två 2.5A batterier för 2000kr. Proffsmagasinet har även Makita-vecka.

Själv köpte jag Ryobi eftersom jag har en del andra verktyg i samma serie.

M mortimer skrev:
Vad jobbar du med till vardags, typ snickare ? Menar mest på om du är van hantverkare kanske.
Skrivbordsjobb...

Jag har dock använt den i flera större byggen, så jag har verkligen hårdtestat den. Tex borrat över 100 30 mm hål genom 45 mm trä på raken, utan problem. Jag har verkligen låtit den slava, och hittills har den bara glatt gjort allt jag velat utan problem.

En enda sak jag kommer på att jag saknar: Den har inte stopp om det hugger. När man borrar i metall med grov borr så kan det ge knyckar som tar på handleden. Man kan dock ställa den i hårdaste skruvdragarläget när man misstänker att det ska bli en knyck.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.