Hej ! Första gången jag är här . Köpte ny pelletspanna från Baxi Hs vv 20 med brännare . När man sätter på den varnar den för fel på ute-temp-givare . Kollat att den är rätt inkopplad . Får inte igång brännaren . Bara fläkten går . Extern pellets-skruv kopplad till kabel märkt "Flödesnegl". Vad har jag glömt eller gjort fel ? Någon som vet ? Har slut på ideer . För närvarande får jag värme från min 20 år gamla PellX-brännare .

• Pelletspanna av märket Baxi Hs vv 20 med brännare, inkopplad i ett teknikrum, fläkt och manometer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matar den inte fram pellets vid start?

Nej ! Så fort man trycker på startknappen larmar den för ute-temp-givare och jag kommer inte längre innan jag fått ordning på det !

MultiMan
Är denna lista från manualen utförd?

Instruktioner för drifttagning av brännare inklusive kontroll av kablar, temperaturgivare och uppstart, med normal uppstartstid angiven till 3-5 minuter.
Skapa konto

Varnar den för givaren är ju anslutning, kabel eller givare trasig. Börja med att mäta upp grejerna med en multimeter (resistansmäta).

• Gilla
grusgång och 1 till
  • Laddar…
K Kenta senior skrev:
Nej ! Så fort man trycker på startknappen larmar den för ute-temp-givare och jag kommer inte längre innan jag fått ordning på det ! Bild på ute-temp-givare.
Temperatursensor med CE-märkning monterad i ett rum med rör och ledningar i bakgrunden.
Skapa konto

MultiMan
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det där med dykrör i pannan har jag inte hittat. Trodde det var förinstallerat . Det är väl inte utegivaren som ska i dykrör ?

MultiMan MultiMan skrev:
Du bör nog se över din kabelanslutning om du tänker sätta den utomhus. Kabelhöljet ska inte sluta utanför dosan.

Vad visar nr 13 på din display?

[bild]

[länk]
Ja den visar ute-temp-givare. Okej . Så den givaren ska till ett dykrör någonstans i pannan ?

MultiMan MultiMan skrev:

[bild]

Varnar den för givaren är ju anslutning, kabel eller givare trasig. Börja med att mäta upp grejerna med en multimeter (resistansmäta).
Har gått igenom listan.

Ute givaren skall ju sitta utomhus i norrläge, men har du den i pannrummet?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
MultiMan
K Kenta senior skrev:
Ja den visar ute-temp-givare. Okej . Så den givaren ska till ett dykrör någonstans i pannan ?
Va? Vilken temperatur visar den?

Utomhusgivaren ska monteras på husets utsida i norrläge, står i instruktionsboken till brännare, som jag antar du har läst (och jag länkat)?

Text om temperaturgivare för brännare och montering av utegivare.
Skapa konto

MultiMan MultiMan skrev:

[bild]

Varnar den för givaren är ju anslutning, kabel eller givare trasig. Börja med att mäta upp grejerna med en multimeter (resistansmäta). Återkommer när jag får tag i en multimeter !

MultiMan MultiMan skrev:
Va? Vilken temperatur visar den?

Utomhusgivaren ska monteras på husets utsida i norrläge, står i instruktionsboken till brännare, som jag antar du har läst (och jag länkat)?

[bild]
Kan vara så att jag inte fick tempgivare till brännaren . Den enda jag fick med var ute-temp-givaren . Ska kolla upp det . Tack för hjälpen så länge !

MultiMan
Har den sålts som en enhet med både brännare och panna kanske givaren för panntemperaturen redan är monterad och inkopplad. Har du själv monterat ihop panna och brännare eller har du fått hjälp?

Innan du börjar mäta kablar så bör du läsa av vilken utomhustemperatur displayen visar. Visar den någon temperatur alls på plats 13 som jag la upp bild på innan. Och som sagt, fixa kabelanslutningen, annars kommer du få in vatten i givarlådan och kabelns hölje.

MultiMan MultiMan skrev:
Har den sålts som en enhet med både brännare och panna kanske givaren för panntemperaturen redan är monterad och inkopplad. Har du själv monterat ihop panna och brännare eller har du fått hjälp?

Innan du börjar mäta kablar så bör du läsa av vilken utomhustemperatur displayen visar. Visar den någon temperatur alls på plats 13 som jag la upp bild på innan. Och som sagt, fixa kabelanslutningen, annars kommer du få in vatten i givarlådan och kabelns hölje.
Har installerat själv. Min budget tillät inte installatör . Panna och brännare kom tillsammans. Anslutningar sitter där så det blir väl att mäta upp utegivaren . Gjorde en tillfällig inkoppling . Ska byta kabel till en tvådelad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.