Kloka inlägg, Mr_T!
Mr_T skrev:
Svårstartad: En korrekt justerad och frisk bensinsåg startar på två-tre lätta ryck.
Ja, mer ska det inte behövas!
Annars så har man slarvat med skötseln...

Mr_T skrev:
Illaluktande: Om man gillar tvåtaktslukt eller bränd elmotor är väl en smaksak ;)
Tvåtaktslukt!
Hör absolut till en av livets goda dofter. (Och då snackar vi inte Aspen.. ;) )
Kan bara toppas av en råoljemotors doft av taskigt förbränd smörjolja!

Mr_T skrev:
Kladdig: Har inte elsågar också kedjesmörjning? Det är väl därifrån eventuellt kladd kommer från?
Just vad jag också undrade!
Man måste väl smörja kedjan oavsett drivningssättet?

Nåja. Självklart ska man sätta användningen i relation till verktyget.
Att fälla ett par björkar motiverar knappast ens inköpet av en elsåg.
Och för vedkapning bör man väl använda en riktig klinga?
Såvida det inte bara är just nämnda två björkar det handlar om.
Dom kan man lika gärna fixa med en handsåg.

daniel>Angående sågverk så är inte de elsågarna några vanliga elmotorsågar direkt. För mer info så se på www.logosol.se

/Kent

Handlar det om att ta ner några träd så låna en såg för guds skull. Varför köpa en såg om du bara skall använda den en eller någon enstaka gång för att sedan lägga den på hyllan?

Däremot, om du köper långved och skall såga och klyva själv, köp en elsåg. Perfekt att slippa allt bök med bensin och tomgång mellan sågningarna. Jag har en Makita elsåg och den fungerar klockrent. Räcker inte svärdet till tar jag det med instick. Har man en hyffsad elsåg så är det inte sågen det är fel på om man inte tar sig igenom, det är personen som kör den. Själv filar jag kedjan med mycket jämna mellanrum. Kör jag mycket blir det lätt en eller ett par gånger per dag.

Skall du ut i skog och ta ned lite då och då. Kanske gallra och fälla varje år, köp en bensindriven. Skillnaden är ju egentligen att en bensindriven såg finns i mycket större storlekar för extrema träd och påfrestningar samt portabiliteten då du inte begränsas av strömkkabel. En bensindriven är en hel del mycket tyngre.

Lycka till och lägg in kläder med sågskydd i kalkylen. Stövlar, hjälm, byxor och handskar, ungefär i den prioriteringsordningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.