10 396 läst · 182 svar
10k läst
182 svar
Nu ska du få meddelande om en kriminell skriver sig hos dig
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 356 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 356 inlägg
agera, ytterst av latin agere, driva, vara verksam, spela (om scenisk framställning) med mera, urbesläktat med åka. I betydelse 'uppföra (ett skådespel)' i svenska redan 1594. Av participstammen act- komma t. ex.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 902 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 902 inlägg
Regeringen behöver ju inte agera alls utan det räcker ju att Skatteverket reagerar och ändrar folkbokföringsadressen och om det föreligger risk för skada så får ärendet prioritet och det är gjort på kort tid (för att vara en myndighet). Om personen inte har någon ny adress så tas adressen bort och personen blir skriven på kommunen.T tobiast skrev:
Det är ju inte vanligt förekommande utan de flesta fallen är oavsiktliga.
https://www.dn.se/sverige/valdsvagen-far-boende-att-vilja-sparra-adresser/
Fast det låter som om du skall få reda på när det redan hänt.... vore som sagt bättre med en förfrågan om inskrivningar är OK från den som har besittningsrätten till / äger bostaden.C cpalm skrev:
//
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 611 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 611 inlägg
Jo, jag förstår att du och flera andra här tycker att det vore bättre, men jag menar att man i så fall inte tänkt igenom konsekvenserna av en sådant förfarande.J jonte0 skrev:
Idag ansöker du, som sagt, inte om att få byta adress, utan det är ett anmälningsförfarande utan något inslag av prövning. Att ändra på det innebär till att börja med en oerhörd administrativ börda för både myndigheten och fastighetsägarna (och då tänker jag så klart på flerbostadshus). Sen är det knappast vettigt att lägga någon besluts- eller vetorätt hos den enskilda fastighetsägaren. Vad händer när fastighetsägaren inte godkänner att man bor där man bor?
Redigerat:
...och det är därför såna här saker bör utredas av någon kompetent och inte bara utföras av politiker med önskan att tillfredsställa sina väljare och bli återvalda. Den här tråden är ett fint exempel på detta!C cpalm skrev:Jo, jag förstår att du och flera andra här tycker att det vore bättre, men jag menar att man i så fall inte tänkt igenom konsekvenserna av en sådant förfarande.
Idag ansöker du, som sagt, inte om att få byta adress, utan det är en anmälningsförfarande utan något inslag av prövning. Att ändra på det innebär till att börja med en oerhörd administrativ börda för både myndigheten och fastighetsägarna (och då tänker jag så klart på flerbostadshus). Sen är det knappast vettigt att lägga någon besluts- eller vetorätt hos den enskilda fastighetsägaren. Vad händer när fastighetsägaren inte godkänner att man bor där man bor?
Ja det är otroligt att det inte redan är så.M Marcus-AA skrev:
”När du använder Självbevakning får du dessutom ett säkerhetsemblem på Ratsit.se, det fungerar på samma sätt som en larmdekal på en fastighet – dvs. bedragaren väljer hellre någon annan att ID-kapa.”M Markarbetaren skrev:
Intressant marknadsföring, de säger alltså rakt ut att kriminella använder deras tjänst i syfte att leta folk att ID-kapa, så man kan betala en beskyddaravgift?
Det rimliga måste vara att begränsa denna tillgång digitalt. Vill man ta reda på några uppgifter vore det väl lämpligt att man får gå till en myndighet, legitimera sig, för att få leta upp en viss person. Kan ju ha ett syfte för journalister och så, tänker då inte för att lista kändisars inkomst utan kanske leta efter korruption bland politiker och så.
Jag kan bidra med en liten anekdot. För oss tog det över 6 månader att få Skatteverket att ändra folkbokföringsadress på den ena av de personer som ägde huset före oss. Vi anmälde enligt den metod Skatteverket önskar men det tar sjukt lång tid att få det ändrat.
Under tiden Skatteverket funderar så rullar posten in till den här personen. Kronofogden, SOC, Polis med flera söker den här individen.
Nej, vi har inte öppnat posten men ett kuvert avslöjar ganska mycket ibland.
Jag är för en ändring på hur man hanterar detta.
Under tiden Skatteverket funderar så rullar posten in till den här personen. Kronofogden, SOC, Polis med flera söker den här individen.
Jag råkade också ut för att kronofogden skickade ett brev till min gamla adress. Det berodde inte på missad adressändring. Den nya ägaren tolkade det nog inte som att jag hade ett ärende mot en person med skuld till mig.j.f.s skrev:Jag kan bidra med en liten anekdot. För oss tog det över 6 månader att få Skatteverket att ändra folkbokföringsadress på den ena av de personer som ägde huset före oss. Vi anmälde enligt den metod Skatteverket önskar men det tar sjukt lång tid att få det ändrat.
SD har såklart ett intresse av att förvärra situationen för att få igenom mer av sin politik men de övriga borde inte vara så naiva och maktkåta att de bara jamsar med.mnils skrev: