12 997 läst · 47 svar
13k läst
47 svar
Nu säljer Ikea solceller
Det är väldigt mycket okunskap som blir synlig i dessa inlägg. Då är det sannolikt ändå de som anser sig ha kunskap som skriver här.
Det finns ingen som lyckats visa att kall fusion fungerar. Det är inte en möjlig lösning.
Det finns inte någon större outnyttjad reglerkapacitet i vattenkraften. I alla fall inte mellan säsonger.
Solkraften kommer att bli i princip värdelös om den blir kraftigt utbyggd, det beror inte på elaka elbolag. Det är marknadsekonomi. Samtidigt kommer ”vinter elen” att bli dyrare.
Det finns ingen som lyckats visa att kall fusion fungerar. Det är inte en möjlig lösning.
Det finns inte någon större outnyttjad reglerkapacitet i vattenkraften. I alla fall inte mellan säsonger.
Solkraften kommer att bli i princip värdelös om den blir kraftigt utbyggd, det beror inte på elaka elbolag. Det är marknadsekonomi. Samtidigt kommer ”vinter elen” att bli dyrare.
Hade hoppats på att man kunde få köpa billiga paneler i varuhusen. Det hade varit intressant. Skulle vilja ha några paneler och en batteribank + inverter i preppingsyfte så man kan göra sin egen el för kommunikationsradio och vattenpump etc när samhället slutar fungera. Att det skulle vara en ekonomisk lösning att göra solel inbillar jag mig inte. Se bara på Tyskland vilken katastrof solel och vindsnurror skapat. Jag får leta vidare efter billiga paneler och batterier någon annanstans.
Nja, det finns flera oberoende rapporter som visar på att det LENR (populärt kallat kall fusion) finns (bland annat finns patent i området från NASA). Men det finns ingenting som visar på att det är användbart än, även om flera företag säger sig ha något på gång (vilket de sagt i flera år). Det finns teorier rörande vad det är som händer också, men de är svåra att bekräfta. Man har dock sett röntgenstrålning, vilket bekräftar att något sker, något som inte förklaras av den vanliga fysiken.D Daniel 109 skrev:
Precis som med självkörande bilar, grafen, solida batterier och all annan teknisk utveckling så tar det tid. I fallet med LENR så kan det ta väldigt lång tid, eller inte. Vi vet helt enkelt inte eftersom man inte har koll på exakt vad som sker. Jag misstänker att användbar LENR ligger många år bort. Åtminstone i större skala, om det går att använda alls.
Men saltlagring av värme, smart grids osv ligger också det långt bort. Det är det som gör det så svårt att diskutera reglerkraft och årstidsutjämning för solceller, samt att få dem lönsamma ur ett samhällsperspektiv i Sverige...
Att jag lyfte LENR i denna tråden var bara för att visa på att det likväl kan komma annan teknologi som kan ersätta allt vi satsar på just nu, man kan då inte säga att SaltX är lösningen, eller Smart Grids eller något annat. Även detta ligger i framtiden. Ett lyckat försök innebär inte att vi kan utgå från att det finns, fungerar och är kostnadseffektivt idag...
Liknande trådar
-
Granne lovat att vi kan bygga skjul nära tomtgräns, nu säljer de
Juridik -
Hur startar jag mitt 29-minutersprogram på IKEA Kallboda diskmaskin?
Vitvaror -
Ikea benbock TILLSLAG, förr 275.-, nu 9.- !
Inredning -
Säljer mina handtag från IKEA Ekeboda
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Mocrovågnugn DÅTID FRAMTID MW 6 / IKEA
Kök