AndersPS AndersPS skrev:
Man är alltid i en styrkeposition när man är en bra kund för banken. Genom att välja att gå till en annan bank ökar man sitt styrkeförhållande.
Självklart, det har det aldrig varit någon diskussion om.
Du verkar blanda äpplen med päron.
AndersPS AndersPS skrev:
Man nu vet vi att du anser att det inte är någon nytta med att ha lägre belåningsgrad.
Yes, inom rimliga gränser, såvida banken anser att du som privatperson är kreditvärdig och en låg risk.
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har själv fått högre ränterabatt genom att visa på att värdet ökat,
Mycket märkligt men du kanske tillhörde en riskgrupp innan uppdaterad värdeökning…
AndersPS AndersPS skrev:
och om du fortfarande inte ser sambandet borde du helt enkelt titta på hur SBAB räknar ränta. Lägre belåningsgrad ger lägre ränta.
Så du menar att SBAB automatiskt ger lägre ränta till någon med 10% i belåningsgrad än någon med 50%..?
Att flera banker har som krav på minst 50% belåningsgrad för att öht få låna har enbart med enkel riskhantering att göra och inte med att de ger lägre ränta till de med lägre belåningsgrad.
AndersPS AndersPS skrev:
Vi kan avsluta med denna fakta, håller med. 👍
Ok 👍

A Armstrong skrev:
Så du menar att SBAB automatiskt ger lägre ränta till någon med 10% i belåningsgrad än någon med 50%..?
Att flera banker har som krav på minst 50% belåningsgrad för att öht få låna har enbart med enkel riskhantering att göra och inte med att de ger lägre ränta till de med lägre belåningsgrad.
10 vet jag inte, men jo, det är så SBAB sätter räntan, efter din belåningsgrad.

Diagram över låneexempel: köpesumma 3 060 000 kr, kontantinsats 16,34%, bolån 83,66%, amortering från 4 267 kr/mån, ränta 4,27% (effektiv ränta 4,35%).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell visar lån på 2,5 miljoner kr med 50% kontantinsats. Ränta 3 mån är 3,92% och effektiv ränta 3,99%. Amortering från 0 kr/mån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här två exempel, anledningen att maxbeloppet blir mindre är att de inte ens tillåter den ration utan räknar om. Alla parametrar är annars identiska.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Mycket märkligt men du kanske tillhörde en riskgrupp innan uppdaterad värdeökning…
Faktiskt inte i samband med just den uppdateringen. Alltid haft låg riskbedömning på kreditupplysning, däremot har jag senare höjt min inkomst.

AndersPS AndersPS skrev:
10 vet jag inte, men jo, det är så SBAB sätter räntan, efter din belåningsgrad.

[bild]
[bild]

Här två exempel, anledningen att maxbeloppet blir mindre är att de inte ens tillåter den ration utan räknar om. Alla parametrar är annars identiska.
Just SBAB måste vara det sämsta exemplet du kan ta upp då det inte går förhandla/pruta med dem. De räknar heller inte med att tjäna några andra pengar på kunden som de flesta andra banker gör.

Att de har färdiga mallar för räntesatser ser jag i deras fall som ett enkelt och billigt sätt att hantera risken.
83% belåningsgrad ligger lite i en riskzon som en schablon. Givetvis behöver det inte vara en risk beroende på hur övrig ekonomi ser ut.
Skulle tippa på att deras lägsta ränta stannar vid 50% belåningsgrad (typ 100% säkert att inte kunna förlora pengar), dvs inte ens SBAB ser det som någon egentlig fördel att ha ytterligare lägre belåningsgrad…

A Armstrong skrev:
Vilka banker har som krav att det ska vara minst 50% belåningsgrad? Låter bakvänt.

Hemingway Hemingway skrev:
Vilka banker har som krav att det ska vara minst 50% belåningsgrad? Låter bakvänt.
Bra spottat, skulle vara mest 😀 och sen vet jag inte om det är som mest 50 eller 60 men de har en restriktivare gräns än andra ivf.

Då är jag med. :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Undrar vad som ligger bakom att så många av dessa byggen säljs relativt snart efter att de är färdiga (om det är så och inte bara är det intryck man ibland får)?

Oftast säger deltagarna ju att dom bygger sitt drömhus, och då tycker man att dom borde vilja bo kvar :)
Bättre reklam än medverkan i GD finns väl knappast.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Bättre reklam än medverkan i GD finns väl knappast.
Är tveksam till att det planeras att bygga ”drömhus”, anmäler sig till GD för att få bra reklam, bygger sitt hus och sen säljer det tämligen omgående…

Tror att i de flesta fall handlar om att bygget kostade för mycket och huset säljs pga privatekonomiska skäl. Alternativt att byggprocessen tärde hårt på förhållandet och paret går skilda vägar och förutsättningarna ändras för att kunna eller vilja behålla huset.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Att bo i ett för dyrt hus är nog inte så kul.
Vända på varje slant pga höga räntor och inga pengar över till att leva. :/

F
A Armstrong skrev:
Är tveksam till att det planeras att bygga ”drömhus”, anmäler sig till GD för att få bra reklam, bygger sitt hus och sen säljer det tämligen omgående…

Tror att i de flesta fall handlar om att bygget kostade för mycket och huset säljs pga privatekonomiska skäl. Alternativt att byggprocessen tärde hårt på förhållandet och paret går skilda vägar och förutsättningarna ändras för att kunna eller vilja behålla huset.
Man upptäcker väl att trots drömhuset(pengar) så blev man inte lyckligare ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.