U Utsliten och utdömd skrev:
Du kan ansöka och få investeringen beviljad, men du får ingen utbetalning förens du har kvitto på installation från företag med F-skatt.
Så man kan inte få något bidrag för att installera material själv?
Är det bara för arbetskostnaden man får bidrag, vad är då skillnaden mot rot-avdraget?
 
M mattoys skrev:
Så man kan inte få något bidrag för att installera material själv?
Är det bara för arbetskostnaden man får bidrag, vad är då skillnaden mot rot-avdraget?
Man får inget bidrag för arbetskostnad, det är enbart för materialkostnad. På arbetskostnaden kan man sen få rotavdrag.
 
U
M mattoys skrev:
Så man kan inte få något bidrag för att installera material själv?
Är det bara för arbetskostnaden man får bidrag, vad är då skillnaden mot rot-avdraget?
Detta gör bidraget väldigt krångligt om man vill installera själv, eller snudd på omöjligt.
”Du kan bara ansöka om bidraget om den som utför åtgärderna är godkänd för F-skatt. Det innebär att du inte kan ansöka om bidraget om du genomför åtgärden på egen hand eller med hjälp av någon annan som saknar F-skatt.”

Bidraget är 50% av materialkostnaden upp till 30’. Minsta belopp de betalar ut är 10’. Så investeringar där materialet är mindre än 20’ ges ingen ersättning för. Eftersom det endast berör materialkostnader gör detta att bidraget kan kombineras med ROT för arbetskostnaden och de påverkar inte varandra.
 
Har du direktverkand el uppvärmning och luft/luft får man inget bidrag för att byta till nyare luft/luft pump. Måste ha anslutning till värmeväxlare till vv beredare ????
Inge luft/luft pump har ingen extern vätska !!
Dem måste vara hjärndöda som fattade texten. Kollade med länstyrelsen i Stockholm.
 
Fairlane
E Erling24 skrev:
Har du direktverkand el uppvärmning och luft/luft får man inget bidrag för att byta till nyare luft/luft pump. Måste ha anslutning till värmeväxlare till vv beredare ????
Inge luft/luft pump har ingen extern vätska !!
Dem måste vara hjärndöda som fattade texten. Kollade med länstyrelsen i Stockholm.
Välkommen till forumet

Det finns varmvattenberedare med värmepump. Dvs har du idag en eluppvärmning och en vanlig varmvattenberedare så kan du få ersättning för en luft/luft om du samtidigt även sätter i en värmepumpsberedare.

Så tolkar iallafall jag set som står, så jag är kanske hjärndöd om jag fattade texten rätt.
 
  • Gilla
Maalkl och 1 till
  • Laddar…
Bor i ett 70-talshus.
För att spara energi är en kontroll av hur väl drevade dörrar och fönsterfoder är.
Om bristfälligt, korrigera med att byta drev eller komplettera brister.
Att byta ut tätningslisterna är ju ännu enklare.
Den ena åtgärden utan den andra gör att ingen av åtgärderna får full/någon effekt.
 
Någon som vet o man är berättigad bidraget när man har elpatron + vattenmantlad köksspis i huset samt en verkstadsdel med endast elpatron? Vi kommer sätta in en luft/vatten som kommer täcka båda. (Kulvert emellan)
 
Jag fick avslag på min ansökan. Sökte försent. Hade 4 månader på mig efter åtgärder är gjorda (gjorde 7 månader senare) och installerade en månad försent enligt deras krav(Om åtgärderna påbörjades mellan den 8 november 2022 och den 15 mars 2023 måste du lämna in dina ansökan inom tio månader från det att åtgärderna påbörjades). Installation var klar 17 april 2023.

Surt.

Visste inte ens om bidraget…

Bytte ut elpatron med ackumulatortank till Bergvärmen.
Mer än halveras elförbrukningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.