Attitudeswe
Här är 2022's utveckling av påslaget
Januari 3,12 öre

Februari & Mars 3,21 öre

April 3,39 öre

Maj 3,25 öre

Juni 3,22 öre

Juli 3.59 öre

Augusti 4,13 öre

September 5.96 öre

Oktober 7.67 öre

November 8.62 öre

December 8.75öre

Januari 10.96öre

Priser ex moms.

• Gilla
Miat och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
De måste väl täcka förlusterna från det där med att ladda elbilen för hälften av vad övrig el kostar. Lär har funkat dåligt i december.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
O
Magnus E K Magnus E K skrev:
De måste väl täcka förlusterna från det där med att ladda elbilen för hälften av vad övrig el kostar. Lär har funkat dåligt i december.
Jag fick 27 öre påslag ex moms hos Greenely för november. De marknadsför sig på samma sätt. Efter att ha grävt lite i det visade det sig att man har ett individuellt påslag hos Greenely baserat på sitt konsumtionsmönster, och det bestäms först i efterhand och specas ingenstans om man inte begär ut en detaljerad faktura från kundtjänst. Vissa visade sig ha över 40 öre plus moms i påslag.

jag bytte till tibber nyligen då jag tycker 11 öre är bättre deal. Greenely förklarade det med att alla bolag ser ökade avgifter just nu pga turbulent elmarknad.

• Gilla
legion
  • Laddar…
Vadå försluter? De köper till Nordpool pris (plus avgifter) och säljer till Nordpool pris (plus avgifter + lite extra).

Tibber säljer ”smartladdad el” till elbil för halva månadsmedelpriset per kWh…

Jaha, intressant! Men då tjänar de pengar på att balansera nätet. Om det blir plus eller minus för dem vet man inte...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag fick elen till bilen för 1:04kr/kWh i SE3 under dec. Fortfarande aldrig fått utdelning på 50% garantin. Dessutom får Tibber bra betalt av SVK för nättjänsterna som dom kan sälja tackvare smartladdningen.

T Tinrik skrev:
Jaha, intressant! Men då tjänar de pengar på att balansera nätet. Om det blir plus eller minus för dem vet man inte...
jag fick 500 kr rabatt på elbilen denna månaden som tack för att dom fick ”låna min effekt”.

totalt 1900 kr bättre än viktat medelpris hade jag i dec :)

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Januari 3,12 öre

Februari & Mars 3,21 öre

April 3,39 öre

Maj 3,25 öre

Juni 3,22 öre

Juli 3.59 öre

Augusti 4,13 öre

September 5.96 öre

Oktober 7.67 öre

November 8.62 öre

December 8.75öre

Januari 10.96öre

Priser ex moms.
Men se där. Det har gått ner ett par månader. Maj och Juni. Det beror antagligen på verkliga ändringar i omkostnader.

Tack för statistiken! Ska spara den.

Jag betalade under 2022 :
12991 kronor inkl. moms och avgifter.
Den där speciella avgiftshöjningen utgör 606 kronor av den summan (4,66%). Lite trist men mycket har höjts.
Min förbrukning var 7728 kwh. Så mitt snittpris för året inkl allt (exl elnätet) blev då 1,68 kr per kWh. Jag känner mig nöjd med den siffran och tror många har betydligt högre snittpris. Dock inte de med förmånliga fasta avtal.

Redigerat:
B
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Januari 3,12 öre

Februari & Mars 3,21 öre

April 3,39 öre

Maj 3,25 öre

Juni 3,22 öre

Juli 3.59 öre

Augusti 4,13 öre

September 5.96 öre

Oktober 7.67 öre

November 8.62 öre

December 8.75öre

Januari 10.96öre

Priser ex moms.
Vet ett litet elhandelsbolag, i sep/okt var deras påslag utöver Nordpool spot 6.15 öre inkl moms (för ALLT). Det måste ju vara rätt bra ändå då..

B Boan skrev:
Vet ett litet elhandelsbolag, i sep/okt var deras påslag utöver Nordpool spot 6.15 öre inkl moms (för ALLT). Det måste ju vara rätt bra ändå då..
Inget abonnemangspris?

kisumisu
T Tinrik skrev:
Nytt år nytt påslag. Nu höjer Tibber påslag med nästan 2 öre jamfört med december! Och de marknadsför det som kostnad för "elcertifikat och ursprungsgarantier":
  • Elpris: Spotpris från Nordpool + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier
[länk]

Detta låter som falsk marknadsföring. Hur kan vi anmäla detta?

Vilket bolag med timpris skulle ni rekommendera?
Verkar vara ett bluff företag som de flesta elbolag. Tur att man bytte då.

Själv tröttna jag på att jag bor i "billiga området" och fått betala söderpriser. Sedsn på det när det överallt pratas hur billigt det är nattetid. De priserna Tibber hade på natt fick jsg på fastprisavtal bye bye Tibber....

Sedan är det ganska otroligt när Tibber skulle vara ett företag som inte gör reklam hur mycket dem nu kör just reklam på tv och på nätet.

Nä jsg skulle nog rekommendera nåt fastprisavtal speciellt nu när det pratas om att införa effekttariffer.

Det är ju automatiserat och baserat på dygnets pris. Så de förlorar inget på det. De startar billaddningen åt dig de billigaste timmarna så du slipper tänka på det. Eller vet du något jag inte vet?

Funkar sådär tyckte jag iaf. Vart billigare när jag startade den manuellt.

Kraftringen med timpris har ett påslag i se4
På 3,9öre
Månadsavgift 36kr
Överföring 19,6öre
Energiskatt 36öre

Har man sen nätet hos dem så kostar det 336kr för 16a per månad

Plus moms på allt....

Såhär ser det ut hos GodEl.
Ser ut att vara utsprungsgarantierna som drar upp det.

Skärmavbild av elpriser uppdelade efter geografiska områden inklusive avgifter och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.