17 623 läst · 76 svar
18k läst
76 svar
Nu höjer Tibber påslag igen, till 10,96 öre/kWh
Här är 2022's utveckling av påslaget
Januari 3,12 öre
Februari & Mars 3,21 öre
April 3,39 öre
Maj 3,25 öre
Juni 3,22 öre
Juli 3.59 öre
Augusti 4,13 öre
September 5.96 öre
Oktober 7.67 öre
November 8.62 öre
December 8.75öre
Januari 10.96öre
Priser ex moms.
Januari 3,12 öre
Februari & Mars 3,21 öre
April 3,39 öre
Maj 3,25 öre
Juni 3,22 öre
Juli 3.59 öre
Augusti 4,13 öre
September 5.96 öre
Oktober 7.67 öre
November 8.62 öre
December 8.75öre
Januari 10.96öre
Priser ex moms.
Jag fick 27 öre påslag ex moms hos Greenely för november. De marknadsför sig på samma sätt. Efter att ha grävt lite i det visade det sig att man har ett individuellt påslag hos Greenely baserat på sitt konsumtionsmönster, och det bestäms först i efterhand och specas ingenstans om man inte begär ut en detaljerad faktura från kundtjänst. Vissa visade sig ha över 40 öre plus moms i påslag.Magnus E K skrev:
jag bytte till tibber nyligen då jag tycker 11 öre är bättre deal. Greenely förklarade det med att alla bolag ser ökade avgifter just nu pga turbulent elmarknad.
Jag fick elen till bilen för 1:04kr/kWh i SE3 under dec. Fortfarande aldrig fått utdelning på 50% garantin. Dessutom får Tibber bra betalt av SVK för nättjänsterna som dom kan sälja tackvare smartladdningen.Magnus E K skrev:
Men se där. Det har gått ner ett par månader. Maj och Juni. Det beror antagligen på verkliga ändringar i omkostnader.Attitudeswe skrev:
Tack för statistiken! Ska spara den.
Jag betalade under 2022 :
12991 kronor inkl. moms och avgifter.
Den där speciella avgiftshöjningen utgör 606 kronor av den summan (4,66%). Lite trist men mycket har höjts.
Min förbrukning var 7728 kwh. Så mitt snittpris för året inkl allt (exl elnätet) blev då 1,68 kr per kWh. Jag känner mig nöjd med den siffran och tror många har betydligt högre snittpris. Dock inte de med förmånliga fasta avtal.
Redigerat:
Vet ett litet elhandelsbolag, i sep/okt var deras påslag utöver Nordpool spot 6.15 öre inkl moms (för ALLT). Det måste ju vara rätt bra ändå då..Attitudeswe skrev:
Verkar vara ett bluff företag som de flesta elbolag. Tur att man bytte då.T Tinrik skrev:Nytt år nytt påslag. Nu höjer Tibber påslag med nästan 2 öre jamfört med december! Och de marknadsför det som kostnad för "elcertifikat och ursprungsgarantier":
[länk]
- Elpris: Spotpris från Nordpool + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier
Detta låter som falsk marknadsföring. Hur kan vi anmäla detta?
Vilket bolag med timpris skulle ni rekommendera?
Själv tröttna jag på att jag bor i "billiga området" och fått betala söderpriser. Sedsn på det när det överallt pratas hur billigt det är nattetid. De priserna Tibber hade på natt fick jsg på fastprisavtal bye bye Tibber....
Sedan är det ganska otroligt när Tibber skulle vara ett företag som inte gör reklam hur mycket dem nu kör just reklam på tv och på nätet.
Nä jsg skulle nog rekommendera nåt fastprisavtal speciellt nu när det pratas om att införa effekttariffer.
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Det är ju automatiserat och baserat på dygnets pris. Så de förlorar inget på det. De startar billaddningen åt dig de billigaste timmarna så du slipper tänka på det. Eller vet du något jag inte vet?Magnus E K skrev:
Funkar sådär tyckte jag iaf. Vart billigare när jag startade den manuellt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg