Mikael_L
billy_baver skrev:
"Rutmönstret" är stenläggning. I några av rutorna planterar du perenner, i andra lägger du (gat-)sten. Enkelt grundtema med bara ett fåtal material och former. Jag kan skicka detaljerat mönsterförslag om du vill.
OK, då förstår jag lite bättre. Ja jag kan tänka mig rätt väl ungefär hur du menar.
En lättskött uteplats kan det verkligen bli.

Taket över uteplatsen ansluter till husets fasad. Kan också utföras som balkong för andravåningen (vilket man på vissa villkor får bygga utöver max byggarea).
Byggarea har vi ingen brist på. Det är garage/uthus som är begränsat till 50kvm och känns emellanåt lite snålt.
 
Mikael, hur har du räknat om du ska klara huset under miljonen? Jag håller på att bygga mitt fritidshus på 86 kvm. Förutom schakting/grävarbete har jag och min pappa gjort allting själv. Jag klarar mig inte under miljonen.
 
Mikael_L
evasch skrev:
Efter bäverns tjusiga skisser så är det knappt så att man vågar visa sin superfula paint skiss, :cool: men jag kör iaf :) [bild]
Ja den där är fin om man vill exponera bardisk mot v-rum.
Vi är nog lite mer åt att skymma köksdelen från v-rummet, så man slipper tänka på all disk osv som står där, när väl middagen är avslutad och vi och gästerna har sjunkit ner i sofforna.

Men kontakt mellan matplats - v-rum har vi inga större problem med.

En anders-slatt blir jättebra, och motiverar att tvättstugan ockuperar korridoren.

Men även här kan det skapas något spännande ifall kök-matplats byter plats med v-rum.
 
Bantad variant med boarea cirka 150 kvm.
Uteplats täckt av rymlig balkong.
Fullhöjd på hela ovanvåningen.
 
Mikael_L
Lite uppdatering.
I helgen vistades vi tomten en tid, för att känna oss fram lite.

"Om jag står här, där köksfönstret kommer, så ser jag hela gården och vad som händer på uppfarten, bra"
"Om vi sitter och käkar nygrillat här på uteplatsen så kommer folk som går förbi vara sådär långt borta!"
"Om vi går ute på gatan, så ser huset ut ungefär sådär"
osv osv.
Nyttiga övningar...
Sen har jag börjat att cadda in hela tomten och vägen och granntomter och allt, för att kunna prestera 3-D-modeller av hur hus och garage tar sig i externt utrryck.
Det går givetvis att även testa vad vi kommer att se från olika delar av tomten och hur skuggor faller.

Så just nu har vi faktiskt "backat" lite och jobbar mer på den yttre planeringen.

Jag återkommer så snart jag caddat något roligt att visa, någon dag i veckan förhoppningsvis.

Tack så mycket för all hjälp hittills.
 
Låter FÖREDÖMLIGT! Alltihop!
 
Mycket spännande, jag ser fram emot vad som komma skall...
 
Mikael_L
Jag kan väl iofs påpeka att det inte är någon ny approach direkt, att börja utifrån och in.

Vi har väl hela tiden utgått ifrån omgivning, och solvinklar osv först för att placera huset.
Sen funderat på vad vi kan vinna med t.ex. balkonger och uteplatser.
Sen vad som bör vara var inne i huset map utsikt och varma rum pga av solljus.
osv osv.
Och sist av allt tror jag man ro ihop en hygglig planlösning inom de ramar man kommit fram till.

Och huset som presenterades i början av tråden och läget på tomten var väl resultatet av denna tankemöda. Men vi är inte den som inte kan tänka om och tänka nytt, om något bra dyker upp.

Men som sagt, nu går kanske tråden i träda några dagar, så hoppas jag sen ha en del roliga bilder som visualiserar lite olika hus på tomten.
 
Bantad variant med lite mer "traditionell" fasad. Knappt 60 kvm x 2 plan med redovisat utbyggnadsriktning.

Känns det knepigt att rensa bort "tvättstuga" och separat "grovingång" med egen hall? Jag föreslår en glasad ytterdörr rakt in i ett "hygienrum" som hyser både plats för dusch, toa och tvättpelare plus klädkrokar och någonstans att tillfälligt lägga skor och hundens koppel. En elstyrd fönsterlucka stänger insyn ute när det behövs.
 
För min egen del så har jag gått ifrån att titta på 2 plans till 1 plans hus, med tanke att bygga på en våning. Hittade det här och började tänka på er planlösning igen :)

Jag tänker så här....

Kapa huset nere vid sovrum 3, gör den del av sovrum 1 som blir kvar + sovrum 2, det blir ungefär 13 kvm. Och ta bort förrådet så är ni nere i 90kvm, lite större än vad ni har tänkt, men det går nog att banta ned lite
 
Mikael_L
Billy, du har inte nämnt något om den under tak indragna balkongen + uteplatsen och detta grepp är borta ifrån de förslag du skapat.
Har du någon åsikt om balkongen/uteplatsen under taket?


I övrigt har vi dels varit chokade med alla möjliga andra saker i ca två veckor nu, så vi har tyvärr inte kunnat fokusera lika mycket som tidigare, men nu börjar det släppa lite.

I övrigt har vi försökt fundera på just denna balkong vara eller inte vara.
Vi har försökt att rangordna våra idéer och önskemål lite.
Lite nytänk i form av tvättstuga på öv och skippa v-rum på nv har stötts och blötts.
Vi har grunnat lite på hur de tips vi hittills fått går att implementera i våra tankar.

Bara så ni vet att vi inte tänkt strunta i allt bara för att det känns svårt. :surprised: ;)
 
Chockens första fas brukar följas av vrede och ibland försoning ... ;)

Jag har ersatt den indragna balkongen med en utanpåliggande, därför att -

1. Denna lösning blir billigare (eftersom den i praktiken stjäl isolerad boyta och blir mindre värmeekonomisk) ,
2. Denna lösning blir bättre (då man erhåller större brukningsbar balkont/-uteplatsyta) ,
3. Denna lösning blir snyggare (med större självklar enkelhet, där fönstersättningen blir lättare att hantera) .

Sista lösningen är en maximalt komprimerad variant av huset. Det är lättare att bygga stort än smått. Villa man ha rymligare mått låter huset växa från dess gavlar.

Det valmade taket är ETT av flera tänkbara sätt att dämpa byggnadens framstoning, och få det att matcha en mer traditionell omgivning. Man markerar på så vis inte lika tydligt att villan är gavelställd mot gatan.

Om man vill skippar vardagsrummet på bottenvåningen bör man hålla köket/matrummet mycket rymligt, så att man kan göra mer där än bara äta och pyssla med mat och sånt. Det kommer att bli en självklar mittpunkt. Därifrån måste man ha omedelbar kommunikation med uteplats/trädgård.

Bruno Mattsson har lite lägre matbord, som gör att köket känns lite mer som sällskapsrum.
 
Mikael_L skrev:
Jag kan väl iofs påpeka att det inte är någon ny approach direkt, att börja utifrån och in.

Vi har väl hela tiden utgått ifrån omgivning, och solvinklar osv först för att placera huset.
Sen funderat på vad vi kan vinna med t.ex. balkonger och uteplatser.
Sen vad som bör vara var inne i huset map utsikt och varma rum pga av solljus.
osv osv.
Och sist av allt tror jag man ro ihop en hygglig planlösning inom de ramar man kommit fram till.

Och huset som presenterades i början av tråden och läget på tomten var väl resultatet av denna tankemöda. Men vi är inte den som inte kan tänka om och tänka nytt, om något bra dyker upp.

Men som sagt, nu går kanske tråden i träda några dagar, så hoppas jag sen ha en del roliga bilder som visualiserar lite olika hus på tomten.
Våra husplaner bröt samman för c:a tre veckor sen. Vi fick barn och insåg att vi bara skall ha ett barn. Så alla "bestämda" husritningar gäller inte längre. Nu blir det enplans...
Men men, åter till dina planer. Jag tror du gör rätt i att engagera lite andra människor i letandet efter den bästa planlösningen. Jag har faktiskt använt Paint rätt flitigt när jag gjort om planlösningar, så sett kan man utgå från nån annans planlösning, för att sedan göra om, vända, ta bort saker och ting.
 
Mikael_L
Jodå, det enda vi vet om framtiden, är att vi inget vet. :rolleyes:

Under denna relativt långa frånvaron från den här tråden har det funderats hit och dit, det har frågats människor till höger och vänster och det har ritats lite mer, både på papper och på datorn.

Jag har skissat upp lite snabbt det huset vi kände oss helt säkra på att det skulle bli, under senhösten och fram till för ett par-tre månader sen, då iden med 2-plans och balkong indragen under taket dök upp. (Den iden vi startade tråden med)
Jag har inte ritat någon planlösning, då det i stort skulle följa det vi redan gått igenom, enda skillnaden är bakre vänstra hörnet inte längre är "borta" till förmån för balkong/uteplats.

Vi kan väl egentligen utan större problem "backa" tillbaka till detta. Men vi har också ännu en ny ide i pipen nu.

Jag bifogar bild på förslaget "kring jul". Kan väl kalla det för takkupe-huset.

Jag kan också nämna att linjen i livet mellan våningsåplanen är ett resultat av hur jag caddat det i sketchup, inte nödvändigtvis en detalj i den färdiga fasaden.
 
  • takkupa.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Den senaste iden är detta, så gott som kvadratiska hus.
Det kom sig litet av funderingarna att det går inte att rymma tre rum irad om huset är ca 8 meter brett. Så om vi ökar på det rejält, till 9-10 meter (här är det ca 10 meter) och sen kortar det till nästan kvadratisk form.

Sen leker jag mad tanken på en indragen uteplats här också, men åt sydväst istället.

Samt ett tak över entren som antingen sträcker sig över hela husets längd, alt från västra gaveln och fram tom dörren.
Och här har jag provat två varianter, dels låta taket vara förskjutet, dvs inte nocken precis mitt i huset, så takfoten sticker ut 1,5 meter på dörrsidan och 0,5 meter på norrsidan.
Dels att låta taket vara normalt och istället lägga på ett extra tak. Detta är hyggligt görbart då vägglivet är lite förhöjt.
Taklutning 27° medför ca 60 kvm övervåning. Men då vi har två rum på botten redan så räcker det gott med tre till på ÖV, ett lite större och två halvsmå.

Första bilden visar huset med 1,5 meter takfot på framsidan.
Sen två bilder på den andra varianten. (Obs alla fönster är bara lite utkastade på måfå just nu)
Sedan en bild på ungefärlig planlösning. Högra sidan av planlösningen tror jag inte är så mycket att disskutera, men hur kök ska vara utformat och var trappen ska vara kan bli lite delikata uppgifter. ;)
Inga dörrar eller fönster utsatta, än så länge ett grovt utkast, vi fokuserar faktiskt fortfarande mest på utsidan. (Tråden borde just nu ligga under arkitektritat och extern design :))
 
  • kvadrat-forskj-tak.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat#1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat#2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat-BV-planl.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.