SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, den undersökningen jag refererar till gjordes av Hyresgästföreningen, om du följer länken finns hela undersökningen som länkad .pdf på sidan:
[länk]
Tack.

Jag hittar dock inte i den var det står att det byggs fler hyresrätter än det finns folk som vill i dom. Kan du tipsa om på vilken sida i rapporten jag ska leta?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Tack.

Jag hittar dock inte i den var det står att det byggs fler hyresrätter än det finns folk som vill i dom. Kan du tipsa om på vilken sida i rapporten jag ska leta?
Det finns uppenbarligen en bostadsbrist i Sverige. Finns det lediga, nybyggda hyresrätter kommer det flytta in folk där.
Men folk vill hellre bo i egna småhus. Därför anser jag att när politiken nu är så förtjust i att bygga hyresrätter, är det rimligt att man bedriver en politik för ökat byggande av småhus också.

Det finns uppenbarligen en bostadsbrist i Sverige. Finns det lediga, nybyggda hyresrätter kommer det flytta in folk där.
Men folk vill hellre bo i egna småhus. Därför anser jag att när politiken nu är så förtjust i att bygga hyresrätter, är det rimligt att man bedriver en politik för ökat byggande av småhus också.
Ok, då fattar jag mer vad du menar.

Men vi har ränteavdrag, och ingen respektive lägre fastighetsavgift för nybyggda villor. Och åtminstone på landet där jag bor finns gott om mark. Jag tycker inte att villabyggare är så värst missgynnade.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ok, då fattar jag mer vad du menar.

Men vi har ränteavdrag, och ingen respektive lägre fastighetsavgift för nybyggda villor. Och åtminstone på landet där jag bor finns gott om mark. Jag tycker inte att villabyggare är så värst missgynnade.
Det känns dessutom som att om man har råd att bygga hus, så har man inte några ekonomiska problem. Och har man råd att bygga hus, har man också råd att köpa ett befintligt hus.

Det som behövs är bostäder för människor med låga inkomster (ungdomar, pensionärer, låginkomsttagare, vid skilsmässor osv.), sen är det ju logiskt att dessa bostäder snarare blir hyresrätter än villor.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
V Visorna skrev:
”Förenkla byggreglerna” är så jäkla bortkastat. Som någon som arbetar med byggreglerna varje dag: de är inte så himla komplicerade och de finns i mångt och mycket för att skydda konsumenterna mot dåliga lägenhet och hus. De flesta lägenheter som byggs byggs på minimumkraven ändå, så sänks kraven kommer lägenheterna direkt bli sämre. Att det är bostadsbrist i 200 av 240 kommuner gör att priserna för lägenheterna kommer att hållas uppe oavsett kvalitet på lägenheten. Alltså, mer vinst för lägenhetsförsäljarna, lika höga priser för oss.

Att förenklade byggregler skulle skynda på byggandet är också ljug, DN gjorde en undersökning för några år sedan om hur lång tid det tog mellan att en byggherre fick tillgång till mark tills att det stod ett färdigt hus, surprise surprise så vad 1/3-del av tiden att byggherren bara satt på tomten och väntade, för att det inte ska komma ut för många lägenheter samtidigt och öka utbudet. Ökat utbud leder till större konkurrens och helt plötsligt skulle det straffa sig att ha dåliga lägenheter.

Förenklade byggregler kommer inte skapa ”byggvänlig bostadspolitik”. Det kommer bara skapa större vinstmarginaler för entreprenörerna i byggbranschen.
Du kanske borde byta jobb. Din inställning verkar inte vara en del av lösningen på dagens problem

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
Ja, den undersökningen jag refererar till gjordes av Hyresgästföreningen, om du följer länken finns hela undersökningen som länkad .pdf på sidan:
[länk]
I den står det så här:
Andelen av den vuxna befolkningen som bor i villa är enligt SCB 53 procent. Bland de som fyllt 40 år är andelen 60 procent. Det antyder att de flesta som när en dröm om att bo i villa faktiskt kan göra det.
De flesta vill bo i ett eget litet hus med egen tomt. Men bland de som bor i lägenhet, vill de flesta bo kvar i lägenhet. Majoriteten av de som hyr eller äger sin lägenhet vill bo som de bor idag.
Ställs relativt attraktiva lägenheter mot antingen kostsamma villor eller villor med lång restid påverkas valet av bostad. Villan med höga boendekostnader är inte attraktiv, även med närheten till en stad, i alla fall när den ställs mot mer eller mindre centrala lägenheter med låga eller genomsnittliga boendekostnader.
Mest populär blir, när frågan ställs på det här sättet, den centrala bostadsrätten, 34 procent av alla föredrar den. Den centrala hyresrätten och lantliga villan är ungefär lika populära, 25 kontra 23 procent väljer någon av de alternativen.
https://www.hyresgastforeningen.se/...gasterna-2022/preferenser-hyresgasterna-2022/

Så saken verkar inte så enkel som att en majoritet vill bo i småhus och det därför måste byggas en massa småhus.
Pratar man med folk som bor innanför tullarna eller i närförort så tror jag att många säger att visst vore det trevligt med ett eget hus men det måste vara nära stan så att det går fort till och från jobbet, är nära till bra restauranger, är nära till mina vänner osv. De är inte alls intresserade av nybyggda småhus ute i Kungsängen, Märsta, Nykvarn osv. En del javisst, men det är en liten andel.

V Visorna skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar? Varför skulle inte Skanska som byggentreprenör eller Sveriges Allmännytta stå för kostnaderna? För de som säljer bostadsrätter blir ju vinsten mindre och för de som hyr ut så är klimatdeklaration ine direkt en bas för hyreshöjning.
Av skyddskrav, ljudkrav, brandkrav, tillgänglighetskrav, AFS-krav och gärna också larm och passerkrav är det bara ljud, brand och tillgänglighet som är faktiska BBR-krav. De andra är verksamhetskrav (förutom AFS som pekar på BBR) och det kan knappas beskyllas på BBR att en verksamhet vill ha passerkort. Vilket av ljud, brand och tillgänglighet skulle du vilja ta bort för att göra det enklare?

Återigen, målet med miljödeklarationen är inte just nu att skapa miljönytta. Det finns inga krav på resultatet av deklarationen, bara att du ska ha gjort det. Målet är 1. att skapa kompetens hos byggherrar, 2. att arbeta upp en databas av hus och material 3. att få kunskap om hur baseline för ett byggprojekt i sverige ser ut. 2027 kommer första normkraven på klimatdeklarationen. Sen kommer kraven att skärpas successivt fram till 2040.
Det är nog snarare den som ska köpa bostadsrätten som får ta kostnaden, om inte byggbolagen får ut vinsten riskerar projektet att inte bli av alls.
Det är sant att enbart brand, ljud och Til kan kopplas till BBR och det jag menar är att lagstiftaren behöver ha förståelse även för andra delar i byggprocessen och anpassa kraven så att dom är realistiska.

H Hullefar skrev:
Det känns dessutom som att om man har råd att bygga hus, så har man inte några ekonomiska problem. Och har man råd att bygga hus, har man också råd att köpa ett befintligt hus.

Det som behövs är bostäder för människor med låga inkomster (ungdomar, pensionärer, låginkomsttagare, vid skilsmässor osv.), sen är det ju logiskt att dessa bostäder snarare blir hyresrätter än villor.
De som redan idag har råd att bygga nya hus klarar sig nog utan politiska insatser, men hur kan politiken göra det möjligt för fler att bygga ett eget småhus? Det skulle också minska bostadsbristen.

Du tycker inte det är problematiskt att hyresrätten blir en bostadsform för de som inte har något annat val, dvs hushåll med låg inkomst? "Politik är att vilja" sägs det, och frågan är om vi vill ha det så?

I områden med höga huspriser är skillnaden tydligast; folk med mycket pengar bor i villa eller bostadsrätt, folk med mindre pengar bor i hyresrätt.
I områden med lägre huspriser är inte egen villa en klassmarkör på samma sätt, och fler personer har möjlighet att uppfylla sin husdröm (om de har en sån).

Avsaknaden av både bostads- och regionalpolitik gör det orimligt att bygga massa villor på "landet". Drivmedel, el och värme kommer inte bli billigare och resor kommer att minska. Det går inte att undkomma. Det går självklart att skapa ett samhälle där fler platser går att bo och bygga på men det är inte det samhälle vi lever i idag och det finns inga som helst tendenser att någon med makt att förändra intresserar sig för den omställningen.

Hur och var folk vill bo följer trender och cykler som inte är tagna ur luften utan som alla trender grundar sig i olika omständigheter. Energi och drivmedelskriser kommer inte att gynna villaägande. Flerfamiljshus har ekonomiska och energimässiga fördelar.

Hyresrätten har de facto varit mindre gynnad än andra bostadsformer av olika subventioner, räntor och avdrag. Marknaden är, som alltid, politiskt styrd och man har högst medveted ökat attraktiviteten i brf och ägande samtidigt som prisutveckligen varit gynnsam för de som äger. Svaret på frågan hur man vill bo är då given.

V
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Du kanske borde byta jobb. Din inställning verkar inte vara en del av lösningen på dagens problem
Värdefull kommentar, bidrar verkligen till diskussionen. Tack!

Den ursprungliga tråden var väl frågan om ett förenklat byggande?
Jag har som arkitekt arbetat i branschen 35 år och kan konstatera att planerings, projekterings och byggprocessen blivit mer och mer komplicerad under dessa år.
Jag kan dock inte se att kvaliteten på husen blivit bättre under denna tid, vilket väl har varit en av tankarna med byggreglernas ”utveckling”.
Det är ganska svenskt med tanken, att bara man fyller i tillräckligt många dokument så blir allting bättre.
Idag gäller ju detta i princip alla branscher, genom hela livet, från förskolan till äldreboendet.
Många utredningar har också gjorts för att bygga billigare, de flesta nu glömda och begravda.
När jag var ung (äldre bronsåldern) så var det inga problem att hitta en billig lägenhet, visst var det låg standard, men man ville ju ha något eget och tänkte ju inte bo där hela livet.
Eftersom bostadspolitiken inte tillät ett så ovärdigt boende, så är detta bostadsbestånd genom statliga subventioner bortrenoverat nu. Alla ska ha möjlighet att bo lika dyrt.
Fram till 1960 talet byggdes hus fortfarande med traditionella material och av kunniga hantverkare.
Efter det, ledde den förda bostadpolitiken med ett ett utökat regelsystem och en övertro på tekniska system till ett industrialiserat koncentrat av stora byggföretag med ägande också på materialmarknaden, där det ständigt dyker upp nya oprövade byggmaterial, med okänd livstidcykel och okända sidoeffekter.

Här är vi nu och undrar varför det är dyrt att bygga.
Några lösningar kan vara, enklare hantering i planeringsprocessen, längre perspektiv på investeringar, bygga hus som kan leva i kanske 2 sekel, hus som är byggda för att klara olika funktioner under sin livstid, mindre teknik i husen.

• Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.