Jag signade upp för telinet i tre månader och räknar med att bli kvar där som rörlig kund.
 
Med 12mån uppsägningstid?
 
M
Nimajneb skrev:
Med 12mån uppsägningstid?
Deras rörliga har bara 1 månads uppsägningstid och ligger bra till prismässigt också. (tom lägst på elskling.se)

Det är deras garantivariant som har bindning på 12 mån.
 
Som jag skrev, man väljer ett lämpligt elbolag med rörlig kostnad och kort uppsägningstid. Vad som finns på marknaden i januari vet vi ju inte idag.
 
M
Nimajneb skrev:
Som jag skrev, man väljer ett lämpligt elbolag med rörlig kostnad och kort uppsägningstid. Vad som finns på marknaden i januari vet vi ju inte idag.
Ja jag såg att du skrev det, men det var inte det jag svarade på. Jag kommenterade att det inte var 12 månaders uppsägningstid på deras rörliga avtal.

I övrigt får du välja avtal bäst du vill, inget jag kommer lägga mig i.
 
Mitt inlägg syftade mer på att man inte redan nu behöver bestämma sig för vad man ska ha för leverantör i mars förutsatt att man väljer avtal med kort uppsägningstid.
:)
 
Jag kanske är för snäll men jag gillar att ge företag med bra erbjudanden lite kick-back. Genom att stanna kvar som kund ökar chansen att de tycker kampanjen var lyckad, vilket ökar chansen att bra kampanjer dyker upp även i framtiden. Är säker på att deras styrelse får svart på vitt hur många som bytte så fort det bara gick versus hur många kunder de faktiskt långsiktigt kan räkna in i sin kundbas.

Just nu räknar jag alltså med att bli kvar som rörlig villakund.
 
Kollar alltså på deras rörligt med garanti.

Ett påslag på inköpspris kan vara runt 3 öre per kwh. 99kr i månadsavgift motsvarar enbart påslaget 3300 kwh förbrukning/månad 39800 kwh/år.

Elpriset man betalar är inköpspris + påslag + certifikat + elskatt + moms.
T.ex. Telinet tjänar pengar på hur det räknar fram inköpspris + påslaget.

Jag som förbrukat 13000 kwh för något år sedan innebar att jag jag i påslaget betalade 325/år, min leverantör har 2.5 öre i påslag i år. Min årsavgift är på 330 kr, finns de som har lägre/högre.
325+330=665kr.

Med telinets 99kr/mån utan påslag så betalar jag 1188kr, det är 533 kr mer. Påslaget är det som Telinet så snällt tagit bort i deras erbjudande.

Det är ett år, enligt EON (det var de första jag hittade på internet för att kolla historiska priser), från perioden 2003-2011 som årsmedelpriset, c:a 63 öre, var över Telinets utlovade max på 59 öre per kwt genomsnitt per år.

Deras rörliga avtal med garanti är inte så bra som det låter, ok att det inte är riktigt uselt.

Deras tre månaders erbjudande är riktigt bra att ta om man ser till att teckna ett annat avtal, eller säga upp avtalet.



Men jag är så pass cyniskt så att jag räknar med att de hoppas att kunder fastnar i.

Avtalet er löpande. Priset (elpris samt fast årsavgift) är fast under den tidsperiod som kunden har valt. Avtalet kan sägas upp av endera part senast en månad innan tidsperiodens slut. Om kunden inte meddelar nytt val av avtalsalternativ eller inkommer med uppsägning överföras avtallet till vår huvudprodukt ”Rörligt med garanti” till då rådande villkor och pris.. Avgift vid bruten bindningstid är 900 kronor.
Och att kanske gemene man biter i det sura äpplet.

Det här är i såfall "bait and switch", det är dumt.
 
Redigerat:
Swetrot skrev:
Standardrådet är att ha rörligt pris om man rent ekonomiskt klarar en dyr vinter. Förmodligen är elbolagen med skickliga än dig på att bedöma elpriset tre år fram i tiden, och därför torde deras bundna pris ge dem en högre vinst än om man har rörligt elpris.
Lite om prissättning av framtida elpris, fasta elavtal
Elhandelsbolagen köper el till sina fasta avtal genom terminer. Det innebär att köpare (elhandelsbolaget) och säljare (elproducent) kommer överens om att göra affär med en viss volym, till ett visst pris under en viss tidsperiod. Det är således en marknad med tillgång och efterfrågan som sätter de framtida elpriserna, inte elhandelsbolagen som gissar eller bedömer en prisnivå. På terminspriset har elhandelsbolaget sin vanliga marginal, visserligen med ett risktillägg. Största risken för elhandelsbolagen består i att det blir en ovanligt kall eller varm vinter med avvikande förbrukning och avvikande elpriser, både upp och ner.

Om det blir en kall vinter ökar elhandelsbolagets kunders förbrukning och förmodligen också spotpriset/rörliga priset, den kombinationen är farlig för elhandelsbolaget. Eftersom deras kunder med fasta avtal i det fallet förbrukar mer el än normalt blir elhandelsbolaget tvungna att köpa in mer el till spotpris än vad de har säkrat upp med terminer för. Det kan bli så att de måste köpa in den överskjutande delen för mer än dubbelt så mycket som de får sälja eftersom de har lovat ett fastpris utan begränsning i volym.

Om det blir en varm vinter med låg förbrukning och låga elpriser har elhandelsbolaget köpt en massa el genom sina terminer, men de kunderna som skulle ha all den elen köper inte allting eftersom de inte behöver så mycket el att värma sina kåkar med. Och kunderna har ju inte lovat att köpa en viss volym. Då sitter elhandelsbolaget på en massa relativt dyr el som de istället blir tvunga att sälja till sina kunder med rörliga avtal med en förlust eftersom spotpriset/rörliga priset är lägre.
 
Niklas_1 skrev:
Lite om prissättning av framtida elpris, fasta elavtal
Elhandelsbolagen köper el till sina fasta avtal genom terminer. Det innebär att köpare (elhandelsbolaget) och säljare (elproducent) kommer överens om att göra affär med en viss volym, till ett visst pris under en viss tidsperiod. Det är således en marknad med tillgång och efterfrågan som sätter de framtida elpriserna, inte elhandelsbolagen som gissar eller bedömer en prisnivå. På terminspriset har elhandelsbolaget sin vanliga marginal, visserligen med ett risktillägg. Största risken för elhandelsbolagen består i att det blir en ovanligt kall eller varm vinter med avvikande förbrukning och avvikande elpriser, både upp och ner.

Om det blir en kall vinter ökar elhandelsbolagets kunders förbrukning och förmodligen också spotpriset/rörliga priset, den kombinationen är farlig för elhandelsbolaget. Eftersom deras kunder med fasta avtal i det fallet förbrukar mer el än normalt blir elhandelsbolaget tvungna att köpa in mer el till spotpris än vad de har säkrat upp med terminer för. Det kan bli så att de måste köpa in den överskjutande delen för mer än dubbelt så mycket som de får sälja eftersom de har lovat ett fastpris utan begränsning i volym.

Om det blir en varm vinter med låg förbrukning och låga elpriser har elhandelsbolaget köpt en massa el genom sina terminer, men de kunderna som skulle ha all den elen köper inte allting eftersom de inte behöver så mycket el att värma sina kåkar med. Och kunderna har ju inte lovat att köpa en viss volym. Då sitter elhandelsbolaget på en massa relativt dyr el som de istället blir tvunga att sälja till sina kunder med rörliga avtal med en förlust eftersom spotpriset/rörliga priset är lägre.
In short... Dom fasta priserna är baserade på en prognos av framtida spotpriser plus risktillägg gjorda av både elproducenter och elhandelsbolag.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Även jag har tecknat Telinet dec-feb och brutit mina principer.
Det enda jag har som "bevis" är ju mailet från Elskling.se som bekräftar tidsperiod och pris. I samband med att jag sa upp avtalet hos min nuvarande leverantör så ville dom ge ett motbud... Efter några dagar kom det... Pffffffff... Det var inte mycket att satsa på.

När det gäller ångerrätt så gäller väl distansköpslagen även för detta.
Jag har ännu inte fått avtalet från Telinet men däremot en bekräftelse från min nätleverantör Eon på att jag ska byta till Telinet 1dec. Detta kan ju bara ses som en indirekt bekräftelse på avtalet. Men helt säker känner jag mig inte förrän jag har avtalet i hand. Notera att det är 23öre i Zon4 och rörligt pris just nu är på 16,66 öre.
Dom har alltså ett riskpålägg, eller hur man nu ska utrycka det,på 6öre på zon4 :(
Visst sticker priserna ibland i zon4 men i snitt brukar dom inte ligga 6öre högre.
 
WeeBe skrev:
Du tjänar inte mycket (bara lite ränta) men du får ju ett bättre kassaflöde.

Tex om du valt månadsbetalning kommer vintermånaderna att vara dyra och sommarmånaderna att vara billiga. Blir det en extremt kall vinter med skyhög förbrukning så kommer inte dina inkomster att bli bättre utan det slår hårt varje månad på kostnadssidan.

Väljer du istället årsfaktura som tex kommer i Juli månad så har du hela våren på dig att parera den dyra vintern.

Jag får varje år i Juli en faktura på ca 15.000 kr för hela året. Ser jag att förbrukningen skenar i dec-feb om det är väldigt kallt så kan jag lätt avsätta 300-500 kr extra varje månad fram till Juni. Det som annars händer är ju att det dimper ner en faktura som är betydligt dyrare än du beräknat och du kan tvingas ringa elbolaget och få anstånd med att betala. Detta drabbar kanske inte bror duktig som alltid har några månadslöner i buffert (som man bör ha då man äger hus) men tro mig att det är extremt många som inte klarar en elräkning som är kanske 2000 kr mer än beräknat.

På detta vis smetar du ut kostnaden jämnt över året och kan lätt justera om det drar iväg alternativt så sitter du med en sparad slant till semestern om det blev en varm vinter :D
Minst ett av de stora energi bolagen kommer mest troligt att lansera en tjänst som liknar ditt upplägg. Exakt hur det kommer att fungera vet jag inte men principen går ut på att du betalar in samma belopp varje månad hela året och på årsbasis så ska det jämna ut sig. Betalar du in mer pengar än vad du förbrukar i el så har du kvar pengarna som en buffert + att du får ränta på pengarna och betalar du in mindre så får du betala ränta på underskottet.
 
Jag har redan rörligt hos Telinet så jag mejlade och sa att jag ville ha 3 månaders fast.

Fick till svar:

Hej,

Vi har idag registrat din önskan och ni vill övergå till avtal Fast Elpris 3 Månader för 17 öre exklusive energiskatt och moms från dato 01-12-2012.
Vi önskar en fortsatt fin dag!

Undrar om dem skickar hem nått på posten för att bekräfta.
Telinet har förövrigt höjt priset till 20 öre nu.
 
Intressant, Telinet verkar ju iaf vara mer måna om sina kunder än vad DinEl var som gav mig priset 48öre som motbud till Telinets pris på 23öre för samma tidsperiod.
 
Skickade just ett email till Telinet och bad om skriftlig bekräftelse av leverantörsbytet. Det här skall bli spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.