Ett snabbt experiment visade att med ett fönster fullt på glänt så slutade pappret på kassettens att fladdra helt. Med andra ord gick det ingen luft "ut" den vägen. Det borde i så fall som föreslagits ovan av Micro och A.Holm tyda på att tilluftsventilationen är otillräcklig.

• Gilla
Lato
  • Laddar…
Syftet med att installera en kamin för dig var ju att minska kostnaden för uppvärmning. Om jag fattar det hela rätt så bidrar själva kassetten till att du får ett bättre utbyte I själva förbränningsprocessen jämfört med en öppen spis och det är ju bra. Till nackdelarna, som du nu har identifierat, är att du kommer att stå med kalldrag när du kör kassetten, vilket gör att det kommer vara MYCKET varmt och gott nära kaminen med risk för kyla I där den huvudsakliga luften tas in. I det avseendet har inte egenskaperna förändrats jämfört med att ha en vanlig öppen spis. Det du skulle kunna göra är att försöka dra en tilluftskanal som mynnar ut I toppen på kassetten, vid friskluftsintaget. Det kanske dock inte är möjligt och om det är praktiskt möjligt är ju dock risken stor att det kommer se fult ut.

Fristående moderna kaminer som installeras har som regel egen separat tilluftsförsörjning direkt från uteluft vilket gör att luftförsörjningen I huset inte påverkas alls när man elder.

På min kamin sitter ett rör med friskluft under kaminen.
Det kanske går att montera ett rör i golvet ?
Vi vet ju inte hur det ser ut med placeringen av kassett mm.
Oavsett är det bra med ventilation i huset det ska man inte snåla med då både människor och hus mår dåligt av det.
Kolla i trådarna om ventilation föreslår jag till TS.:)

Utan att vara helt säker så tror jag ändå att en kassett förbrukar betydligt mindre luft än vad en öppen spis gör. Vår kamin ska t ex förbruka betydligt mindre luft än vad köksfläkten gör.

• Gilla
jensaro
  • Laddar…
Tänkte bara skriva en liten uppföljning om detta som feedback till de som gav bra tips och idéer.

Jag har nu börjat få kläm på det hela, jag har inte hunnit få upp någon friskluftsventil ännu så än så länge eldar jag med ett fönster öppet en springa. Enda inrökningen som sker nu är till och från när man ska lägga i ny ved och man öppnar luckan för snabbt. Men med torr fin ved och rätt teknik vid upptändning värmer kassetten finfint!

Det jag klurar på nu är hur jag ska få effektivast möjligt spridning på värmen i resten av huset.

Tack till som försökte hjälpa till!

R
Jag har en riktig kakelugn (tror den kostade 100.000kr att installera en gång i tiden) och jag hade samma problem som dig, rök in som bara den varje gång. Problemet var helt enkelt att tilluft till ugnen var för dåligt (jag var tvungen att öppna balkongen för att få det att brinna konstant). Och då faller egentligen hela ideen med att värma upp om man samtidigt måste öppna dörren där svinkall luft kommer in. Tillslut insåg jag att min ugn hade ett fack i sidan som gick att öppna och där satt en fläkt som var sönder, samt en dimmer på väggen som också den var sönder. Jag bytte fläkten och dimmern på vägen och på det sättet kunde jag reglera hur mycket luft jag ville få in i ugnen. Fläkten sög luften i ett separat draget tilluftsystem som slutade på husets fasad. På detta sätt slipper man dra in en massa kall luft in i rummet som ugnen drar utan tar sin egen luft utifrån. Sådan konstruktion kan jag tycka man borde ha för annars drar ugnen luften som finns i huset redan och skickar ut det i skorstenen. Fläkten blåser också på ugnen så värmen sprids också effektivt ut i huset.

Men iaf, testa att sätta in ett större tänt stearinljus i ugnen 10 minuter innan du eldar så värms kanalerna upp lite och lättare skickar röken genom kanalerna.

D09
👍👍👍

Du kan sätta en liten fläkt sidan av kassetten som putter iväg värmen

Redigerat:
Utan att ha läst tidigare svar så berättar jag nedan hur jag gör!
(Eldar var dag)

Tar 3-4 ark tidningspapper som jag "knöglar" ihop.
Tänder eld på dessa med luckan lite på glänt. Även ett fönster öppet ganska mycket.

Efter ca 10 sek hör man att det blir drag i kaminen.

När pappret brunnit upp så lägger jag in mindre finved. Tänder med en tändkloss.

Efter ca 5 min kan jag stänga fönstret.
När första veden blivit glöd lägger jag in en ny omgång. När den brinner stänger jag luckan till kaminen.

Vissa dagar får man elda 2ggr med tidningspappret för att få upp draget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.