D Dilato skrev:
Hur gör den det när internetförbindelsen dog?
Det kollas upp av molnet, får den ingen kontakt skickar den e-post. Visst, det kanske bara är internet som lagt av men det kanske är tillräckligt bra för TS.
Själv får jag meddelanden av min värmepump (Nibe), Wiser, Yale-låset och säkert något mer jag inte kommer på nu. Jag har ingen backup hemma.

Müssli Müssli skrev:
Det kollas upp av molnet, får den ingen kontakt skickar den e-post. Visst, det kanske bara är internet som lagt av men det kanske är tillräckligt bra för TS.
Själv får jag meddelanden av min värmepump (Nibe), Wiser, Yale-låset och säkert något mer jag inte kommer på nu. Jag har ingen backup hemma.
Jag får bara notis när en händelse inte kunnat genomföras, typ tända fönsterlampan enligt schema.
Inget händer så länge ingen aktivitet enligt scenarior eller så ska ske.

Men man skulle ju kunna tänka sig att lägga upp en fjärrkontakt
Bild på en TUYA smart plug med WiFi/Zigbee för EU, 20A, visad på AliExpress med pris och beskrivning om kompatibilitet med smart assistenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som ska togglas typ varje timme och om det inte kan ske så får man en notis från molnet.

Redigerat:
D Dilato skrev:
Jag får bara notis när en händelse inte kunnat genomföras, typ tända fönsterlampan enligt schema.
Inget händer så länge ingen aktivitet enligt scenarior eller så ska ske.

Men man skulle ju kunna tänka sig att lägga upp en fjärrkontakt
[bild]
som ska togglas typ varje timme och om det inte kan ske så får man en notis från molnet.
Det kan vara en idé. Jag har ingen styrning med Wiser men det skickas notis ändå, jag trodde det gällde de flersta smarta hubbar men kan ha fel.

D Dilato skrev:
Hur gör den det när internetförbindelsen dog?
Aqara's molnsystem ser att det inte är internetkontakt till hubben längre, och skickar en notis till din mobil. Måste dock aktiveras i inställningarna till hubben.

Edit: var inte ens trea på bollen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F föraren skrev:
Aqara's molnsystem ser att det inte är internetkontakt till hubben längre, och skickar en notis till din mobil. Måste dock aktiveras i inställningarna till hubben.

Edit: var inte ens trea på bollen
Hur lång tid tar det så länge inget scenario ska ske?
Jag testade att bryta strömmen på min Xiaomi hub och det tog typ 2 minuter innan jag fick larm 👍🤓

• Gilla
Elin Jansson1 och 1 till
  • Laddar…
Duckface21 Duckface21 skrev:
www.styrahem.se ... Där finns nått som heter sonoff köp en Sonoff mini R2 när du lagt till den o Evelink appen så går du in under inställningar i den o aktivera avisering vid offline då får du en avisering i mobilen då den inte har ström .. en Sonoff mini kostar 99kr [länk]
Låt enkelt, prisvärt och bra. Behöver inte så komplicerade prylar utan behöver bara något enkelt. Tack för tipset!!

E Elin Jansson1 skrev:
Låt enkelt, prisvärt och bra. Behöver inte så komplicerade prylar utan behöver bara något enkelt. Tack för tipset!!
Med sonoffs kan du göra mycket jag har huset fullt av de bakom alla lampbrytare så jag kan tända o släcka lampor med mobilen och styra värmen i huset... Men i detta fall är de utmärkt få veta när strömmen är borta då den skickar notifiering att det är offline

ClasseClas
snaggletooth snaggletooth skrev:
T.ex. Ontech 9060 har inbyggd batteribackup och kan skicka meddelande om strömavbrott.

[länk]
Jag har föregångaren på landet och tack vare batteribackupen så skickar den ett SMS alt varnar via appen att det är strömlöst.

En nackdel med strömvakter som Ontech är att de har bara koll på den fasen de sitter på. Har du kritiska prylar på olika faser bör du ha fler strömvakter. Jag hade min på en annan fas än frostvakten till hydroforen gick på och givetvis löste den säkringen ut 😖

hsd
Produktbild av Schneider Acti9 Hjälpkontakt iOF 1vxl med pris 189,00 kr på Elbutik.se. Art.nr: 2112435, EAN: 3606480087905.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte ett svar på frågan men ett tips är att dela upp med fler Jordfelsbrytare.
Själv har jag en till kyl/frys, en för huset i allmänhet, en för allt utomhus, en för garaget vilket inte gör skadan så stor om någon av dem skulle lösa ut.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.