Hej,
Behöver göra ett rutnät av ett stort antal hål (ca 30mm i diameter) i en 18mm plywoodskiva, likt ett MFT-bord. Skivan ska inte användas som en MFT-bord så precisionen behöver ju inte vara lika stor men heller inte helt åt skogen.
I princip skulle jag kunna mäta ut centrum för varje hål och sen borra alla hålen med en vanlig borrmaskin, utmaningen blir väl att få dessa hyfsat vinkelräta och hyfsat snygga om och om igen, något jag suger på helt enkelt men det kan duga för detta.
En annan fundering jag har är att använda överhandsfräsen och notfrässtål och stegvis ta mig igenom plywooden för att få snygga och vinkelräta hål, "problemet" med detta är att det inte verkar finnas notfrässtål med centrumspets. Helt enkelt en liten spets i centrum av frässtålet för att kunna sikta in sig mot en punkt, likt forstnerborr eller liknande. Annars ska det byggas jigg och ha sig... vilket kan vara kul men ibland vill man bara göra grejerna, som den glada amatör man är....
Behöver göra ett rutnät av ett stort antal hål (ca 30mm i diameter) i en 18mm plywoodskiva, likt ett MFT-bord. Skivan ska inte användas som en MFT-bord så precisionen behöver ju inte vara lika stor men heller inte helt åt skogen.
I princip skulle jag kunna mäta ut centrum för varje hål och sen borra alla hålen med en vanlig borrmaskin, utmaningen blir väl att få dessa hyfsat vinkelräta och hyfsat snygga om och om igen, något jag suger på helt enkelt men det kan duga för detta.
En annan fundering jag har är att använda överhandsfräsen och notfrässtål och stegvis ta mig igenom plywooden för att få snygga och vinkelräta hål, "problemet" med detta är att det inte verkar finnas notfrässtål med centrumspets. Helt enkelt en liten spets i centrum av frässtålet för att kunna sikta in sig mot en punkt, likt forstnerborr eller liknande. Annars ska det byggas jigg och ha sig... vilket kan vara kul men ibland vill man bara göra grejerna, som den glada amatör man är....
Festool har:
https://www.festool.se/tillbehoer/491075---hw-s8-d30
https://www.festool.se/tillbehoer/491075---hw-s8-d30
Jo jag tackar, nu får man bara hoppas och invänta att el och Bregott går ner i pris så kan den eventuellt bli aktuell…mattiasp skrev:
Tack för tips! Blir dock förvånad över att det inte finns ”vanliga” notfrässtål med centrumspets. Behöver ju bara vara för att kunna rikta in det så att säga. Å andra sidan är jag inte expert på frässtål så vad vet jag.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 311 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 311 inlägg
Det finns ju (relativt) billiga borrstativ som underlättar att borra rakt och länge, typ https://www.bauhaus.se/borrstativ-wolfcraft.
Så slipper man hålla vikten från maskinen om det är många hål som ska borras
Så slipper man hålla vikten från maskinen om det är många hål som ska borras
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 399 kr inkl moms
Läs mer
Absolut men upplever att dessa prylar inte riktigt levererar, visst det är ju inga stora pengar men dom tenderar tillslut att samla damm. Den du länkar till kommer inte att fungera oavsett eftersom stycket inte kommer få plats med ledstången baktill.T trycklös skrev:
Jag har lagt en beställning på ett borrstöd likt bilden nedan, känns lätthanterlig och mångsidig och utan en massa onödigt rörliga delar osv. Kan eventuellt ge bra resultat, vi får se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ett likande v-spårstål kunna fungera? Stålet går ju hela vägen runt, problemet är väl kanske hur resterna ska transporteras bort från hålet medans man fräser. I ett spår är det ju öppet på två håll… blir väl i så fall att höja och blåsa med jämna mellanrum…mattiasp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Å andra sidan skulle väl det i så fall vara samma problem med ett notstål som ju går att fräsa hål med?
Ju mer jag tänker på det känns det konstigt att det inte finns ett större utbud av frässtål som är konstruerade och framtagna för borrning av hål. En överhandsfräs är ju i princip samma sak som alla dom här olika borrstöden försöker vara fast mer precisa och lätthanterliga.
Redigerat:
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 311 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 311 inlägg
Den där borrhylseprylen har jag kollat på nångång som alternativ till att göra egna mallar (mest för att borrbussningarna sen kan användas i andra projekt också). Du får gärna rapportera vad du tyckte om den.
(angående borrstativet så tänkta jag mig att man tar till lite våld mot bottenplattan och gör centrumhålet större och helt enkelt ställer hela stativet över det man ska borra i, man ser lite sämre - men jobbet blir relativt enkelt för kroppen att utföra).
(angående borrstativet så tänkta jag mig att man tar till lite våld mot bottenplattan och gör centrumhålet större och helt enkelt ställer hela stativet över det man ska borra i, man ser lite sämre - men jobbet blir relativt enkelt för kroppen att utföra).
Absolut, ska göra ett test när den dyker upp, återkommer.T trycklös skrev:Den där borrhylseprylen har jag kollat på nångång som alternativ till att göra egna mallar (mest för att borrbussningarna sen kan användas i andra projekt också). Du får gärna rapportera vad du tyckte om den.
Jag kanske missar något här men varför behöver du en centrumspets på frässtålet? Om problemet du ska lösa i huvudsak är raka linjer och vinkelrätta hålrader, varför skulle inte en vanlig notfräs med bottenskär fungera? Och sedan en skena/rak guide (bräda, vattenpass etc) som fräsen anlöper mot när den ska förflyttas. Då torde väl hålen bli i väldigt snygga linjer, och tillräckligt rakt och vinkelrätt
Absolut, som du skriver behöver jag en lägga skenan där för varje rad, pilla och trixa. Sen ska jag även ha någon form av stopp för att få hålen där de ska på andra axeln, mer pill och osv. Då går det nog snabbare och blir bättre om jag gjorde en mindre jigg som jag sen fräser med kullager.K kniv skrev:Jag kanske missar något här men varför behöver du en centrumspets på frässtålet? Om problemet du ska lösa i huvudsak är raka linjer och vinkelrätta hålrader, varför skulle inte en vanlig notfräs med bottenskär fungera? Och sedan en skena/rak guide (bräda, vattenpass etc) som fräsen anlöper mot när den ska förflyttas. Då torde väl hålen bli i väldigt snygga linjer, och tillräckligt rakt och vinkelrätt
Tanken är att det förmodligen skulle gå snabbare att rita upp vart alla hål ska vara och att jag utan vidare lägger an borrstålet/frässtålet mot respektive centrummarkering, detta går ju inte med en notfräs då den är helt plan och därmed omöjlig att få i centrum med ögonmåttet.
Jag har sökt med lykta och det verkar som förgående talare skrivit, Festool har en del varianter för detta ändamål. Ska testa borrstöd och vanligt borrstål och se om det blir tillräckligt bra.
Produkter som diskuteras: "borrstöd"
Borrstöd Wolfcraft
Inga fler sneda borrhål
149 kr inkl moms
Läs mer
Paoson från Youtube har info om att borra med frässtål, special för att inte få flisor på baksidan.
Och hemsidan med länkar till köpställen.
https://www.paoson.com/forum/viewtopic.php?t=60
Han är väldigt inspirerande med sina enkla maskinbyggen till verkstaden.
/Höghus
Och hemsidan med länkar till köpställen.
https://www.paoson.com/forum/viewtopic.php?t=60
Han är väldigt inspirerande med sina enkla maskinbyggen till verkstaden.
/Höghus