Antar att inte vattnet räcker till normal dusch för 2 personer . Jag sa att enligt skyllt kräver den 2 fas, därför undrade jag om jag kunde koppla den 2 fas för göra den effektivare enkelt uttryckt. Kan ge tipps att kolla termostaterna och blandning ventil med dåAvemo skrev:Går det att utveckla detta med "värmer dåligt" en aning? Är problemet att det tar lång tid för vattnet att bli varmt efter att man tömt beredaren eller är problemet att vattnet aldrig blir tillräckligt varmt? Det som diskuterats här utgår ifrån att problemet är uppvärmningstiden. Om problemet i stället är att vattnet aldrig blir varmt nog ur kranen är problemet snarare att blandningsventilen eller möjligen termostaterna är för lågt ställda.
133 litet vatten är ganska mycket. Om problemet är att 133 litet inte räcker till två duschar finns det ingenting i världen du kan göra med anslutningeffekten för att lösa problemet. Men jag tror att problemet är ett annat.warwick skrev:
Som jag tolkar det värmer den vattnet i övre delen av beredaren först. Därmed tar det förhållandevis kort tid från det att den börjar värma en helt kall beredare tills man har varmt vatten i kranen. Om den undre termostaten är nerskruvad långt eller om den undre elpatronen av annan orsak inte fungerar så kommer beredaren bara värma en bråkdel av vattnet och man har därmed inte tillgång till hela beredarens volym.
Ett annat alternativ är att du och din vän inte förstått varandra rätt. Om han i själva verket är missnöjd med att det inte kommer tillräckligt varmt vatten ur kranen någonsin så kan det vara den övre eller båda termostaterna som står för lågt. Eller blandningsventilen.
Ett tredje alternativ är att beredaren trots allt är för liten för din väns behov. Då hjälper det en bit att ha varmare vatten i den och i stället reglera ner temperaturen med blandningsventilen.
Ja varmvattnet räcker inte åt 2 duschar enligt han. Rörmokaren sa som svar att den krävde 2 fas enligt typskylten. Men då får han kolla så de båda termostaterna och blandnings ventilen står rättAvemo skrev:133 litet vatten är ganska mycket. Om problemet är att 133 litet inte räcker till två duschar finns det ingenting i världen du kan göra med anslutningeffekten för att lösa problemet. Men jag tror att problemet är ett annat.
Som jag tolkar det värmer den vattnet i övre delen av beredaren först. Därmed tar det förhållandevis kort tid från det att den börjar värma en helt kall beredare tills man har varmt vatten i kranen. Om den undre termostaten är nerskruvad långt eller om den undre elpatronen av annan orsak inte fungerar så kommer beredaren bara värma en bråkdel av vattnet och man har därmed inte tillgång till hela beredarens volym.
Ett annat alternativ är att du och din vän inte förstått varandra rätt. Om han i själva verket är missnöjd med att det inte kommer tillräckligt varmt vatten ur kranen någonsin så kan det vara den övre eller båda termostaterna som står för lågt. Eller blandningsventilen.
Ett tredje alternativ är att beredaren trots allt är för liten för din väns behov. Då hjälper det en bit att ha varmare vatten i den och i stället reglera ner temperaturen med blandningsventilen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Det är troligen övertro på kapaciteten eller SBS.
I verkstan har jag en 30 liters som går köra med 3000 watt, så 133 liter med bara 1900 kan vara kämpigt.
Eller så står spakar och reglage fel.
Protte
I verkstan har jag en 30 liters som går köra med 3000 watt, så 133 liter med bara 1900 kan vara kämpigt.
Eller så står spakar och reglage fel.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
133 liter varmt vatten räcker säkerligen till 4-6 duschar, dock beroende på antalet tonårsbarn etc Så om det inte ens räcker till två är inte vattnet varmt. På "vanliga" typer av beredare kan man vrida på termostaten och lyssna var den klickar och på så vis få en uppfattning om hur varmt vattnet är, förutsatt att termostaten sitter nära botten så att man får en indikation på om hela beredaren är varm. Det kanske kan ge en fingervisning även på denna norska variant.
En annan sak att kontrollera är blandventilen som tar ned temperaturen till ca 60 grader. Det beror på vad som menas med att vattnet inte räcker.
Om vi ska lita på typskylten så har beredaren märkspänningen 230 V, antalet faser är en helt annan fråga. Skulle råda till att låta rörmokaren svara på frågor om de ihåliga ledningarna i detta sammanhang och en låta elektriker svara på frågor om massiva kopparledningar. Du har rätt i att många beredare fungerar på både 230 V och 400 V, men det måste typskylten i så fall ange. 1.9 kW vid 230 V blir 5.7 kW vid 400 V vilket alltså elpatronerna måste kunna klara av utan att brinna upp.
En annan sak att kontrollera är blandventilen som tar ned temperaturen till ca 60 grader. Det beror på vad som menas med att vattnet inte räcker.
Om vi ska lita på typskylten så har beredaren märkspänningen 230 V, antalet faser är en helt annan fråga. Skulle råda till att låta rörmokaren svara på frågor om de ihåliga ledningarna i detta sammanhang och en låta elektriker svara på frågor om massiva kopparledningar. Du har rätt i att många beredare fungerar på både 230 V och 400 V, men det måste typskylten i så fall ange. 1.9 kW vid 230 V blir 5.7 kW vid 400 V vilket alltså elpatronerna måste kunna klara av utan att brinna upp.
Det borde ta runt 5 timmar att värma 133 liter vatten 60º med 1,9 kW. Kan en person duscha men inte två finns det för liten mängd varmvatten. Det kan man inte åtgärda med högre effekt utan bara med en större beredare. Jag tror mer och mer att den undre elpatronen inte värmer som den borde. Enligt min erfarenhet är det inga problem att duscha två personer efter varandra med en varmvattenberedare på 50 liter.warwick skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, var det inte det jag skrev? Eller var din invändning att jag skrev att "nollan" i mittpunkten på transformatorn resistans-jordades? (Det måste den som sagt vara annars så blir det inte säkert 133V. Ja dvs viss kapacitiv koppling till jord finns alltid, men den är lite för dålig för att lita på.) Vad skall man annars kalla den?sven s skrev:
Den leds i vilket fall inte vidare hem, utan där har man som sagt för jordningens skull lokalt jordtag.
Helt rätt😀 läste nog ditt inlägg lite för fort😉lars_stefan_axelsson skrev:Ja, var det inte det jag skrev? Eller var din invändning att jag skrev att "nollan" i mittpunkten på transformatorn resistans-jordades? (Det måste den som sagt vara annars så blir det inte säkert 133V. Ja dvs viss kapacitiv koppling till jord finns alltid, men den är lite för dålig för att lita på.) Vad skall man annars kalla den?
Den leds i vilket fall inte vidare hem, utan där har man som sagt för jordningens skull lokalt jordtag.
Fick det till att du menade att IT har nolla.....
IT anläggningen. Hör inte hemma i allmän eldistribution. Den passar betydligt bättre i fartyg , vissa industri och säkerhetsanordningar på flygplatser m.m. Även högspänningsdistrubition. I dessa fall står anläggningen under tillsyn av ennelektriker som åtgärdar jordfelen snarast.
Är det många Norska elnät som går med jordfel under längre perioder?? Hur bra funkar jordfelsbrytare hos abbonent ??
Är det många Norska elnät som går med jordfel under längre perioder?? Hur bra funkar jordfelsbrytare hos abbonent ??
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
JFB funkar utmärkt oavsett.
Tänk dig en enfas JFB i Sverige, den går med konstant "jordfel"
Protte
Tänk dig en enfas JFB i Sverige, den går med konstant "jordfel"
Protte
Vet inte hur vanligt det är, men man stötte på det ganska ofta när jag jobbade som elektriker. När det bara är en abonnement på en trafokrets behövs inte JFB, det fungerar inte. Vet inte varför, tror det har med impedansen i nätet och göra....Förutom det fungerar JFB lika bra i IT som i TN.Tobbe_3 skrev:IT anläggningen. Hör inte hemma i allmän eldistribution. Den passar betydligt bättre i fartyg , vissa industri och säkerhetsanordningar på flygplatser m.m. Även högspänningsdistrubition. I dessa fall står anläggningen under tillsyn av ennelektriker som åtgärdar jordfelen snarast.