Det slutade regna. :)

Det är sådana här jag har liggandes

DSC_109112.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligt märkta med typ och ledningsdimension (10-12 AWG) som synes. Man får sedan gå till databladet där det framgår att dom uppfyller ett dussin olika standarder.

Finns exvis på Home Depot i USA, men jag har aldrig sett dem här.

Men jag håller fortfarande på Wago 773 som snabbaste,billigaste, säkraste lösningen.

Fortfarande ingen produktstandard för isolerade presshylsor. Tror som sagt det är svårt att finna och dessutom onödigt pga att säkert den mest förhatliga hylsan från xxxxxx osv pressad med en korrekt tång fyller alla krav på kontakt, mekanisk styrka, dielektrisk hållfasthet osv. Finns som sagt sammanhållen standard för själva pressningen och hylsan mekaniskt mm men inget likt för tex olika kabeltyper med tekn spec, användningsområde osv.

Men har man såna som mycke_nu blir det nog inte bättre, med värmekrymp och allt. :)

Fin tråd.

Fråga kan man ha alu och koppar kabel i samma skarvhylsa?

Går det bra att skarva 3 eller 4 kablar i samma hylsa? Ex 1 inkommande och 2-3 matningar till andra centraler

Claesk skrev:
Fin tråd.

Fråga kan man ha alu och koppar kabel i samma skarvhylsa?

Går det bra att skarva 3 eller 4 kablar i samma hylsa? Ex 1 inkommande och 2-3 matningar till andra centraler
Ja, de flesta av dagens skruvhylsor tillåter detta men kolla specen, Ensto, elpress eller Tyco exempelvis. Pressa går också men är krångligare, detta har försvunnit mycket idag. Att skarva flera kablar gör man bäst i plint.

Mycke-Nus hylsor är bra om man har något att värma med så limmet tätar annars hade jag föredragit de vanliga isolerade.

Gäller att ha koll på pressverktyget med och inte gå för modellerna från biltema, OKQ8 och liknande som pressar på en liten yta och punkterar plasthylsan. Pressverktyget varierar även med tillverkaren av skarvhylsorna. Dessvärre kostar riktiga klämtänger en hel del men är ett måste om klämningen skall bli bra.

• Knipex2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.