Hej!

Har en kanske dum fråga, håller på att planera utbyte av elcentraler i mitt hus från ett antal gamla med vanliga proppar till normcentraler.

Huset är ett föredetta 2 familjshus i 2 våningsplan + källare byggt 1930 och har elcentraler på varje plan samt mätare och elcentral i källaren samt matning via källarens elcentral till ett uthus som inte har någon elcentral. Centralerna är

Min plan är att i samband med utbyte till Normcentraler flytta ner allt till en central punkt i källaren.

I steg ett skall endast elcentraler bytas till normcentraler, anläggningen delas upp på fler säkringar då det idag inte är dimensionerat för dagens elektroniksamhälle, nya ledningar för matning som ersättare för de våningsbaserade elcentralerna och montering av jordfelsbrytare som inte finns idag.

Allt detta skall naturligtvis utföras av en behörig elektriker, alltså inget hemmapul, det är alltså inte en beskrivning hur jag ska göra och i vilken ordning osv, utan endast funderingar runt planeringen så att jag kan begära in pris från ett antal elektriker.

Då jag vill dela upp elen i sektioner med flera jordfelsbrytare för att undvika att t.ex. frysar går ner för att oljebrännaren har utlöst jordfelsbrytaren, och att det kommer att bli rätt mycket brytare, jordfelsbrytare och säkringar, så räcker inte en Normcentral till.

Min fråga är då:
Kan man samla brytare och jordfelsbrytare för varje sektion i en Normcentral och sätta säkringarna i en egen som matas från den första?
Likaså vill jag sätta en Normcentral med brytare och jordfelsbrytare och ett antal säkringar i uthuset, detta matas idag från källarens en propp i källarens elcentral. Kan (får) man fortsätta mata detta, men från en brytare, från den förstnämnda Normcentralen?:confused:
 
Jag skulle sätta en central i källaren som tar det som finns där nere och även tex motorvärmare och ytterbelysning och liknade, en central på bottenvåningen som tar resterande av huset....uppdelad på tex 2st JFB alt någon PSA för kyl/frys....
Allra helst JFB med självåterställning.....
 
Varför flytta centralernas placering? Det blir rätt många gruppledningar som måste förlängas och dras genom golven. Och varför byta centraler överhuvudtaget? Är de gamla i så dåligt skick att det inte går att montera en JFB?

Nya normcentraler är bra om du vill sektionera mycket med flera JFBer. Det borde dock räcka med två st för hela huset?

Nåja, nya normcentraler är kanske snyggare också :). Får man inte plats med allt i en och samma kapsling kan man sätta flera bredvid varandra. Det betraktas fortfarande som en elcentral så man får koppla mellan dessa lite som man vill. Man bör dock hålla ihop JFB och tillhörande överströmsskydd så att det blir överskådligt.

Om uthuset ska ha sin egen central ska den inte matas via en JFB i huset. Den kanske dock behöver avsäkras. Det går bra i vilket fall.
 
En diazed central håller i generationer! De nya håller säkert bra länge men mer som kan gå sönder. Dock är de nya säkrare och snyggare och med "mer funktioner".

Ska du göra en storrenovering så hade jag nog gjort en flytt av alla till ett och samma ställe om man inte har ett bra ställe att sätta de på annars på övriga våningar närheten där nuvarande sitter.

En sak jag tycker man ska ta med i planeringen är även att man kanske inte alltid är i matkällaren och kylen så kan det dröja dagar innan man upptäcker att en JFB eller Säkring har löst ut. Det finns två sidor av myntet men en JFB för uppvärmningen (eller faktiskt ingen alls)och en som tar all ytterbel. En annan tar alla rum och kök, kylskåp mm.

Anledningen till detta kan vara simpelt.

Du är semester. Uppvärmningens källan drar JFB och allt slocknar i huset. Bättre att låta den ligga utanför så fryser inga rör sönder.
Snacka med rörmokaren! Idag finns det fina mätare som upptäcker små dropp och stora uttag under orimlig tid. Dvs en mätare som stänger av vattnet om det springer läck så rinner det bara ut en bråkdel av vad en översvämmad undervåning kan bli. Vattenskador är aldrig kul.

Du vaknar en vintermorgon då solen har stått på och fukt mm i en stolpe har släckt JFB. Bättre låta all ytterbel ligga på en så att man kan "fixa det sen" och återgå till det normala.

Du vaknar upp en morgon och huset är mörkt. Du tänker genast att kyl/frys har varit avstängda ett par timmar. De klarar de utan problem så länge man inte springer i de. Du återställer jfb/ ringer elektriker eller vad det nu är.

Det jag egentligen vill komma fram till är att lägger man endast kyl/frys mm på en egen jfb så kanske man inte springer i de rummen/våningsplanet där de står och man hinner gå till jobbet och kanske inte upptäcker det förens dagen efter. Dvs Bättre att all belysning i huset slocknar så att man vet att något är fel.

Nu kanske det bara rör sig om ett par tusenlappar i mat som går förlorad men det finns mer att tänka på.
 
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Det jag egentligen vill komma fram till är att lägger man endast kyl/frys mm på en egen jfb så kanske man inte springer i de rummen/våningsplanet där de står och man hinner gå till jobbet och kanske inte upptäcker det förens dagen efter. Dvs Bättre att all belysning i huset slocknar så att man vet att något är fel.
Precis. Alla de som är rädda för att "komma hem till en stinkande frys". Kommer i själva verket att "vakna till en stinkande frys". Bättre i så fall att sektionera ute/inne. Eftersom jag jag bara har en central diazedcentral så har jag lagt stora delar av ute på en tvåpolig brytare istället så att jag enkelt kan bryta fas och nolla på den gruppen och felsöka när det ljusnat/tinat. (Har hittills inte hänt).

Och, diazedkramare förenen eder! :)
 
Jo tanken med att sektionera det är just att slippa komma hem eller vakna till en stinkande frys som jag ju skrev i mitt inlägg. Har även plannerat in att sektionera som föreslaget att kyl/frys är separerat från övriga på egen jfb. 1 sektion kommer enbart att röra uppvärmning och 1 enbart uteelen. Jfb för kyl/frys sektionen har jag tanken på att det ska bli en med automatisk (motorstyrd) återgång. Övriga troligen manuella, är ju en kostnadsfråga.
Frågan om centralen i uthuset, som kommer att ha egen jfb placerad i denna central som täcker denna central, behöver avsäkras i källaren på den central den kommer att matas från eller om det räcker med en brytare? Naturligtvis går den inte via någon av husets jfb'er utan kommer att direktmatas då den har egen jfb där ute.

Anledningen till att byta ut från våningsplacerade centraler är dels estetiskt, men det stora skälet är att de inte är dimensionerade för dagens elsamhälle. Och ska man ändå byta ut de befintliga till större så finner jag det smidigare att centralisera alla elcentraler. En större renovering av övre våningsplanet ligger i planeringen och i samband med den kommer all el på detta plan att bytas ut och uppgraderas till dagens standar plus "lite" extra. Vill då ha grundarbetet med matningarna gjort innan så att det "bara" blir att dra fram allt till dessa punkter.
Mitt hus är från 1930 och all el är utanpåliggande och kommer så att förbli, då jag ska renovera och modernisera men ändå med varsam hand och bibehålla det tidstypiska utseedndet, men med modern standar och säkerhet. I det kommer det estetiska in, det är inte särskilt vackert med en 2,5 cm grov svart matarkabel på väggen fram till elcentralerna, en "vanlig" vit eklk 3g1,5 (eller liknande) är mycket enklare att få att smälta in i miljön.
 
Redigerat:
  • Gilla
hahe
  • Laddar…
Som andra skrivit är det bra om man upptäcker att en JFB har löst ut, dvs att lägga in lite strategisk belysning etc på samma JFB som till uttagen utomhus och kylen etc. Åsikterna om hur man annars bör sektionera varierar dock wink.gif. Principen är att särskilja det som normalt kan riskera att en JFB löser ut (uttag utomhus) från resten, inte skydda känsliga apparater från resten. Annars har man ingen kontroll över sin anläggning. En JFB för kylen kan ha sitt värde, för det händer att det blir fel på dessa som får en JFB att lösa. Dvs en JFB med automatisk återställning hjälper inte ett dugg - kylar brukar inte tjyvlösa en JFB.

Kabeln till uthuset behöver bara avsäkras om det behövs... Normalt krävs en säkring om den kabeln är klenare än den kabel som går mellan mätarskåp och central. För att slippa en säkring krävs att den kabeln fortfarande är skyddad av huvudsäkringen, och där bör man räkna med den största huvudsäkring som är möjlig, normalt 25 A i en bostad. Det handlar om att kortslutningsströmmen längst bort i kabeln (i uthusets central) blir tillräckligt hög för att lösa mätarsäkringen tillräckligt snabbt. Så detta behöver man räkna på, och då behövs uppgifter om förimpedans, kabelareor och längder. Jag antar att kabeln till uthuset ligger där den ligger och svårligen kan bytas? Så enklast är att säkra av kabeln i centralen med samma storlek på säkringen som förut, om vi kan anta att den är korrekt dimensionerad? Byter du central till en normcentral är detta heller inga praktiska svårigheter.

Vita installationskablar finns upp till 2.5 mm² vilket räcker väldigt långt - det skulle säkerligen kunna mata en liten central på övervåningen. Men du ser bäst hur kabeldragningen kan göras. Det kanske lika lätt går att gömma 5-10 gruppledningar.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Om man vill sektionera elen inne på flera JFBer så bör man sektionera så att inte ett helt våningsplan blir strömlöst av att en JFB löser ut, sektioneringen bör delas upp så att man alltid kan ha lite ledljus oberoende av vilken JFB som löser ut.
 
ullberg
Bo.Siltberg skrev:
Kabeln till uthuset behöver bara avsäkras om det behövs...
Snygg tautologi ;)
 
@Bo.Siltberg Kan hända att automatisk återgång på kyl/frys sektionen är lite overkill, då som du säger sällan kyl/frys tjuvlöser jfb, men sällan är ju inte detsamma som aldrig så bara för möjligheten att det händer och maten blir förstörd gör att jag väljer detta alternativ. Framför allt som jfb blir placerad i källaren.
Kabeln till uthuset kommer att nyförläggas då det idag endast går ut en 3g1,5 för belysning i sagda uthus och är endast säkrat med 6 A. Tanken är att det ska matas ut med 16A till denna central.
5-10 matarledningar är betydligt enklare och snyggare i mitt fall då de inte kommer att gå samma väg och inte till samma plats där centralen idag sitter utan fördelas på ett par lämpliga ställen där de syns så lite som möjligt. Kommer att innebära lite extra kabelmetrar men estetiskt så kostar jag på mig det.

@Demmpa Jag har tänkt som du och jag har ett antal ledljus bl.a. i trappan mellan våningsplanen och dessa är tänkta att läggas på kyl/frys jfb'n (har jobbat som brandskyddsanavarig på ett sjukhem så jag vet hur viktigt det är med ledljus). Så hela planen inte blir helt strömlösa även om planets sektions jfb utlöser. Dessa ger ju dessutom bonusen att jag ser på dessa om jfb'n för frysen löser ut så risken som vissa sagt med att inte upptäcka att jfb'n löst täcks även av detta (så länge någon är hemma efter skymning då de går på ljusautomatik).
 
Ok, då kan du välja kabel och om plånboken tillåter kan du då välja 6 mm² eller högre vilket troligen undviker behov av säkringar i matande central. Men man behöver fortfarande räkna på detta.
 
sforskarn skrev:
@Bo.Siltberg Kan hända att automatisk återgång på kyl/frys sektionen är lite overkill, då som du säger sällan kyl/frys tjuvlöser jfb, men sällan är ju inte detsamma som aldrig så bara för möjligheten att det händer och maten blir förstörd gör att jag väljer detta alternativ.
Du gör naturligtvis som du vill, och att du har indikation är bra. MEN du inser att du *egentligen* gör ett felslut? Iom att sannolikheten för tjuvlösning är så liten som den är idag, så måste du väga den mot andra felfall: Frysar går t ex sönder, säkringar går, strömmen går, du får inbrott, barn glömmer att stänga dörren/locket, någon stänger dörren slarvigt så den åker upp igen osv. osv. De pengar du lägger på extra jfb måste man räkna på om de gör bättre nytta någon annanstans.

Så om du är *så* rädd för lite förstörd mat så bör du egentligen ställa extra sektionering mot andra alternativ. Om du skall täcka många av de felfall som är i samma storleksordning så ligger snarast övervakning av temperaturen närmare till hands.
 
@lars_stefan Jag har redan tempövervak i mitt övervakningssystem på huset så jag har redan täckt in flertalet av de felkällor som du nämner. Dessutom så har alla mina kylar och frysar inbyggd öppendörr varning (som tjuter om man har öppet för länge), dessutom så är de självstängande (alltså dörrarna är konstruerade så att de stänger sig själva de sista biten), man måste ställa dem vidöppna för att de ska stå öppna. Detta är något som inte, åtminstonde för några år sedan när jag bytte ut alla mina, är helt ovanligt hos ett flertal av vitvaruleverantörerna. Så valet att lägga pengarna på automatisk jfb är bara en förlängning av skyddet.
 
Då ligger du ju onekligen redan bättre till än stora flertalet. :)

(Fast vad har du i dina frysar egentligen? Med det skyddet så är det ju så att man börjar undra... ;))
 
Jo det kan man ju undra, men det är bara som alla andra. Fulla frysar med bär och egnbakat bröd, och övrig mat. Vad gäller skydd så är ju det enda som jag kompleterat med är ju tempövervakningen, något som jag aldrig hade gjort om inte kompisen, som byggde mitt husövervakningssystem, påpekat för mig att det kunde vara vettigt till en rimlig kostnad.
Öppendörrlarm och självstängande dörrar var ju inbyggt i vitvarorna från fabrik och var bara en bonus när jag bytte mina vitvaror så det var inget jag medvetet tänkte på som skydd vid den tidpunkten. Så här i efterhand har jag uppskattat det mycket då avfrostning inte har behövts så ofta pga att dörrrarna inte står öppna mer än nödvändigt då larmet är mycket irriterande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.