O
N naikon skrev:
Hej
Min lägenhet har stått tom ett tag då jag bott på annan plats några månader
Har bara haft igång kylskåpet med frys i botten.

Sep: 36 kwh
Aug: 40 kwh
Jul: 59 kwh
Jun: 64 kwh

Inte så haj på detta men:
September: 36 kwh = ungefär 3 kwh per dag
Juli: 60 kwh = ungefär 6 kwh per dag

3kwh per dag = 0,125 kwh per timme
6kwh per dag = 0,250 kwh per timme

Är det normal förbrukning för bara kylskåpet?
En graf som visar energiförbrukning över tid, med toppar på över 1500 watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle säga att det låter rätt normalt. Här är min förbrukning.

Första halvan är en fullstor kyl och en fullstor frys från Miele inköpt 2022 och den andra halvan med de höga ”spikarna” är en delad kyl/frys från 10-15 år tillbaka.

Magnetgummilister som inte håller tätt är standardproblemet för kyl/frys som är mer än 5-6 år gamla.

Sugs inte dörren fast och det kanske tom. susar hörbart under flertal sekunder och det går tungt att öppna dörren igen precis efter stängningen efter 10 sekunders öppentid så har du börja fått läckage i dina dörrlister. Om det inte är dold evaporator utan har slingor i fryshyllorna och det bygger på is fort i frysdelen så är det också tecken på att det läcker i listerna.

På kylskåpsdelen är svårare att märka om listerna börja bli otäta och konsekvensen är också betydligt mindre vid läcka i avseende ökad energiförbrukning än om frys-delens lister läcker.

För somliga skåp kan man köpa utbyteslister och ibland är det bara för frysdelen som går att byta - men de är rätt dyra som resevdelar (lätt över tusenlappen) och är inte säkert så mycket bättre än de du har om det är gammal hyllvärmare de kränger då den här typen av plaster/gummi har en åldringsklocka räknat från tillverkningen och det gäller att få en som är tillverkad mycket senare datum än skåpet i sig..

Vår Siemens-kyl som var av bra energiklassning vid inköp 2008 drar 0.5kWh/dygn, frysskåpet med samma energiklass inköpt samtidigt drar det dubbla.

Sen har vi ett Samsung kombiskåp för dryck och lite extra frysutrymme, den borde vara lite nyare. Har fått det så jag vet inget om energiklass. Drar ca 1 kWh per dygn.

Funderade på om det skulle vara vettigt att byta ut dem innan de går sönder men svaret på den frågan är nej.

Totalt förbrukar vi 250-350kWh/mån med fem pers i familjen beroende på om vi använder torktumlaren eller inte. Är man hyggigt medveten är det svårt att göra några stora besparingar på förbrukningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.