Hej
Min lägenhet har stått tom ett tag då jag bott på annan plats några månader
Har bara haft igång kylskåpet med frys i botten.

Sep: 36 kwh
Aug: 40 kwh
Jul: 59 kwh
Jun: 64 kwh


Inte så haj på detta men:
September: 36 kwh = ungefär 3 kwh per dag
Juli: 60 kwh = ungefär 6 kwh per dag

3kwh per dag = 0,125 kwh per timme
6kwh per dag = 0,250 kwh per timme

Är det normal förbrukning för bara kylskåpet?
 
Du måste nog räkna om då som skrivits är ca 30dagar/mån å då blir ex september bara drygt 1kwh per dag
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Inte så haj på detta men:
September: 36 kwh = ungefär 3 kwh per dag
Juli: 60 kwh = ungefär 6 kwh per dag

3kwh per dag = 0,125 kwh per timme
6kwh per dag = 0,250 kwh per timme
Alltså, frågan har lite karaktär av "hur långt är ett snöre" med tanke på hur lite vi vet om förutsättningarna.

Men enbart baserat på dina siffror så får vi anta att skåpet drar 600 kwh/år och om det är ett hyfsat nytt skåp så låter det alldeles för högt men om det är 10-15 år gammalt inte helt orimligt.

Men vi vet å andra sidan inget om ålder, storlek, hur kallt det är inställt eller hur avfrostat/isfritt det är.

Är du förresten heeeeelt säker på att det verkligen inte är något annat som kan "tjuva" några kwh?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Funderar varför vissa månader sticker ut, kyl i söderläge som får jobba hårdare när det är varmt?

Finns det mer som är inkopplat men inte igång, bredband, datorer, tv, spelkonsoler?

Men en grundförbrukning på 50W så landar det på 36kWh i månaden.
Som jämförelse ligge vårt hus på ca 300W i grundförbrukning.
 
V Vector skrev:
Du måste nog räkna om då som skrivits är ca 30dagar/mån å då blir ex september bara drygt 1kwh per dag
Ahh, hjärnan snubblade lite där
B Bästerortarn skrev:
Alltså, frågan har lite karaktär av "hur långt är ett snöre" med tanke på hur lite vi vet om förutsättningarna.

Men enbart baserat på dina siffror så får vi anta att skåpet drar 600 kwh/år och om det är ett hyfsat nytt skåp så låter det alldeles för högt men om det är 10-15 år gammalt inte helt orimligt.

Men vi vet å andra sidan inget om ålder, storlek, hur kallt det är inställt eller hur avfrostat/isfritt det är.

Är du förresten heeeeelt säker på att det verkligen inte är något annat som kan "tjuva" några kwh?
Tack för svaret. Nej det är bara skåpet som varit inkopplat, inget annat. Det är ett Bosch, skulle gissa på kanske 10 år gammatl. Frostade av det tidigare i år

Det är en lägenhet så ganska jämn temperatur, men ja juni var ju rätt varm faktiskt
13th Marine 13th Marine skrev:
Funderar varför vissa månader sticker ut, kyl i söderläge som får jobba hårdare när det är varmt?

Finns det mer som är inkopplat men inte igång, bredband, datorer, tv, spelkonsoler?

Men en grundförbrukning på 50W så landar det på 36kWh i månaden.
Som jämförelse ligge vårt hus på ca 300W i grundförbrukning.
Nej, har inget söderläge tyvärr :( Inget annat inkopplat


Funderar om kylskåpet kan ha gått sönder pga av överbelastning. En gång stängdes inte frysdörren helt, så den stod öppen i några timmar/ett dygn. Samma med kyldörren som också inte stängdes riktigt och stått öppen några timmar. Samt att det verkar bildas frost i frysen trots att jag avfrostade den nyss
 
Bildas det frost fort i en frys tyder det på att tätningen i dörren kanske inte är så bra. Att siffrorna "spretar" lite kan ju även bero på variationer av inomhusklimatet.
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Ingen router, modem eller adaptrar som sitter i några uttag?
 
N naikon skrev:
Samma med kyldörren som också inte stängdes riktigt och stått öppen några timmar. Samt att det verkar bildas frost i frysen trots att jag avfrostade den nyss
Är det integrerad med en front?
 
Unikt namn
Såhär ser min förbrukning för kylen ut.
Det är dock en fullstor kyl utan frysdel och den är inköpt 2022.
App-skärmbild visar energiförbrukning över en månad för en smart plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under hela min loggade mätperiod varierar förbrukningen mellan 10kwh och 14kwh per månad.
 
E elmont skrev:
Bildas det frost fort i en frys tyder det på att tätningen i dörren kanske inte är så bra. Att siffrorna "spretar" lite kan ju även bero på variationer av inomhusklimatet.
Alright! Ska ta om jag kan se några läckor i tätningen. Tack!
Förstår att det kan spreta lite med siffrorna, men temperaturen har varit mellan 20-25 över hela perioden. Men det kanske påverkar belastningen såpass mycket med några grader extra.
E Emanuel01 skrev:
Ingen router, modem eller adaptrar som sitter i några uttag?
Nä, iaf inte sen i augusti och september. Routern var visserligen inkopplad under juni och delar av juli
I InsidersUnited skrev:
Är det integrerad med en front?
Nä, "vanligt"
Unikt namn Unikt namn skrev:
Såhär ser min förbrukning för kylen ut.
Det är dock en fullstor kyl utan frysdel och den är inköpt 2022.
[bild]
Under hela min loggade mätperiod varierar förbrukningen mellan 10kwh och 14kwh per månad.
Intressant, tack! Antar att det krävs mer effekt av frysdelen än kyldelen då det ska ner mer i temperatur. Då kanske ca 40kwh är rimligt per månad
 
Unikt namn
N naikon skrev:
Intressant, tack! Antar att det krävs mer effekt av frysdelen än kyldelen då det ska ner mer i temperatur. Då kanske ca 40kwh är rimligt per månad
Jo, min frys ligger på 20-24kwh per månad. Men även den är ny.

Äldre kombipjäser kan säkert dra mer pga mindre isolering m.m.
Men det verkar ändå lite anmärkningsvärt att du har dubbel förbrukning de varmaste månaderna.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jo, min frys ligger på 20-24kwh per månad. Men även den är ny.

Äldre kombipjäser kan säkert dra mer pga mindre isolering m.m.
Men det verkar ändå lite anmärkningsvärt att du har dubbel förbrukning de varmaste månaderna.
Ja det kanske är något lurt.
Oavsett så funkar den ju trots allt. Skulle den dra 50-100kr i månaden i elräkning så får det väl vara okej. Blir ju minst 5 år innan en ny skulle betala av sig
 
Och då menar du väl att den nya inte drar ström över huvud taget, eller??
 
E elmont skrev:
Och då menar du väl att den nya inte drar ström över huvud taget, eller??
Därav "minst" 5 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.