Hej
Min lägenhet har stått tom ett tag då jag bott på annan plats några månader
Har bara haft igång kylskåpet med frys i botten.
Sep: 36 kwh
Aug: 40 kwh
Jul: 59 kwh
Jun: 64 kwh
Inte så haj på detta men:
September: 36 kwh = ungefär 3 kwh per dag
Juli: 60 kwh = ungefär 6 kwh per dag
3kwh per dag = 0,125 kwh per timme
6kwh per dag = 0,250 kwh per timme
Är det normal förbrukning för bara kylskåpet?
Min lägenhet har stått tom ett tag då jag bott på annan plats några månader
Har bara haft igång kylskåpet med frys i botten.
Sep: 36 kwh
Aug: 40 kwh
Jul: 59 kwh
Jun: 64 kwh
Inte så haj på detta men:
September: 36 kwh = ungefär 3 kwh per dag
Juli: 60 kwh = ungefär 6 kwh per dag
3kwh per dag = 0,125 kwh per timme
6kwh per dag = 0,250 kwh per timme
Är det normal förbrukning för bara kylskåpet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 179 inlägg
Mina månader brukar ha ca 30dagar 🤔
https://www.energimyndigheten.se/en...hemma/nar-du-ska-kopa-nya-produkter/vitvaror/
Här har du lite förbrukningssiffror på vitvaror.
https://www.energimyndigheten.se/en...hemma/nar-du-ska-kopa-nya-produkter/vitvaror/
Här har du lite förbrukningssiffror på vitvaror.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Alltså, frågan har lite karaktär av "hur långt är ett snöre" med tanke på hur lite vi vet om förutsättningarna.N naikon skrev:
Men enbart baserat på dina siffror så får vi anta att skåpet drar 600 kwh/år och om det är ett hyfsat nytt skåp så låter det alldeles för högt men om det är 10-15 år gammalt inte helt orimligt.
Men vi vet å andra sidan inget om ålder, storlek, hur kallt det är inställt eller hur avfrostat/isfritt det är.
Är du förresten heeeeelt säker på att det verkligen inte är något annat som kan "tjuva" några kwh?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 179 inlägg
Funderar varför vissa månader sticker ut, kyl i söderläge som får jobba hårdare när det är varmt?
Finns det mer som är inkopplat men inte igång, bredband, datorer, tv, spelkonsoler?
Men en grundförbrukning på 50W så landar det på 36kWh i månaden.
Som jämförelse ligge vårt hus på ca 300W i grundförbrukning.
Finns det mer som är inkopplat men inte igång, bredband, datorer, tv, spelkonsoler?
Ahh, hjärnan snubblade lite därV Vector skrev:
Tack för svaret. Nej det är bara skåpet som varit inkopplat, inget annat. Det är ett Bosch, skulle gissa på kanske 10 år gammatl. Frostade av det tidigare i årB Bästerortarn skrev:Alltså, frågan har lite karaktär av "hur långt är ett snöre" med tanke på hur lite vi vet om förutsättningarna.
Men enbart baserat på dina siffror så får vi anta att skåpet drar 600 kwh/år och om det är ett hyfsat nytt skåp så låter det alldeles för högt men om det är 10-15 år gammalt inte helt orimligt.
Men vi vet å andra sidan inget om ålder, storlek, hur kallt det är inställt eller hur avfrostat/isfritt det är.
Är du förresten heeeeelt säker på att det verkligen inte är något annat som kan "tjuva" några kwh?
Det är en lägenhet så ganska jämn temperatur, men ja juni var ju rätt varm faktiskt
Nej, har inget söderläge tyvärr Inget annat inkopplat13th Marine skrev:Funderar varför vissa månader sticker ut, kyl i söderläge som får jobba hårdare när det är varmt?
Funderar om kylskåpet kan ha gått sönder pga av överbelastning. En gång stängdes inte frysdörren helt, så den stod öppen i några timmar/ett dygn. Samma med kyldörren som också inte stängdes riktigt och stått öppen några timmar. Samt att det verkar bildas frost i frysen trots att jag avfrostade den nyss
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Alright! Ska ta om jag kan se några läckor i tätningen. Tack!E elmont skrev:
Förstår att det kan spreta lite med siffrorna, men temperaturen har varit mellan 20-25 över hela perioden. Men det kanske påverkar belastningen såpass mycket med några grader extra.
Nä, iaf inte sen i augusti och september. Routern var visserligen inkopplad under juni och delar av juliE Emanuel01 skrev:
Nä, "vanligt"I InsidersUnited skrev:
Intressant, tack! Antar att det krävs mer effekt av frysdelen än kyldelen då det ska ner mer i temperatur. Då kanske ca 40kwh är rimligt per månadUnikt namn skrev:
Jo, min frys ligger på 20-24kwh per månad. Men även den är ny.N naikon skrev:
Äldre kombipjäser kan säkert dra mer pga mindre isolering m.m.
Men det verkar ändå lite anmärkningsvärt att du har dubbel förbrukning de varmaste månaderna.
Ja det kanske är något lurt.Unikt namn skrev:
Oavsett så funkar den ju trots allt. Skulle den dra 50-100kr i månaden i elräkning så får det väl vara okej. Blir ju minst 5 år innan en ny skulle betala av sig