8 463 läst · 28 svar
8k läst
28 svar
Nollsläpp - hur skydda sig på bästa sätt?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Prova
Där vi monterat dessa har det fungerat, men det finns andra tex.
http://www.elrond.se/overspanningsskydd/natskydd/ed50-safetec-overspanningsskydd-mellanskydd
Där vi monterat dessa har det fungerat, men det finns andra tex.
http://www.elrond.se/overspanningsskydd/natskydd/ed50-safetec-overspanningsskydd-mellanskydd
Det bästa sättet att klara sig undan nollsläpp är väl att kolla upp sin anläggning och använda kvalitetsmatr. när man gör en ändring/renovering.
Man ska även veta att nollsläpp i en bra underhållen anläggning är ytterst ovanligt.
Man ska även veta att nollsläpp i en bra underhållen anläggning är ytterst ovanligt.
Mmm... tyvärr är de lite för dyra för att experimentera med.hsd skrev:
Elrond-skydden var de jag själv länkade till tidigare. Måste enligt deras installationsanvisning monteras före JFB där den i detta fall inte gör någon nytta, men jag har mejlat dem och frågat så får vi se.
Ja, det är nog alltid en bra början. Dock i min bekants fall en ca. 5 år gammal GARO JFB och inget som tyder på att felet skulle bero på någon yttre faktor. Svårt att veta vad som är kvalitetsmateriel på riktigt och inte. Drar mig t.ex. till minnes tråden om automatsäkringar som visade att RUTAB hade identiskt innemäte som något top-of-the-line-fabrikat.E elmont skrev:
Får hålla med elmont i att grunden är ett vettigt materialval rätt monterat och senare bra skött, underhållet. I de här fallen tex vid första montage köra brytaren rent mekaniskt via vippan ett tiotal gånger. Gör man det även vid tex årlig kontroll av brytaren med huvudbrytaren från är det ytterst osannolikt att råka ut för det som beskrevs. Den normalt sällan manövrerade brytaren och där speciellt polen för N är för det mesta utan större strömbelastning är utsatt för felfallet som ligger bakom.
En rimlig bonnlösning som är funktionellt bra är att införa ett isolationsfel N-PE efter brytaren i form av ett lämpligt för effekten dimensionerat motstånd runt tex 1 kohm. Det är bara att skydda och utföra på vettigt sätt så är det inget problem med det. Utnyttjar brytarens skyddsegenskaper direkt för att täcka upp för detta iofs sällsynta fall som även går att förebygga underhållsmässigt. Man kan tänka sig kombinationer motstånd varistor också om man vill trimma funktionaliteten lite, konventionella överspänningsskydd som nämnts ser jag inte som att det tillför så mycket här.
En rimlig bonnlösning som är funktionellt bra är att införa ett isolationsfel N-PE efter brytaren i form av ett lämpligt för effekten dimensionerat motstånd runt tex 1 kohm. Det är bara att skydda och utföra på vettigt sätt så är det inget problem med det. Utnyttjar brytarens skyddsegenskaper direkt för att täcka upp för detta iofs sällsynta fall som även går att förebygga underhållsmässigt. Man kan tänka sig kombinationer motstånd varistor också om man vill trimma funktionaliteten lite, konventionella överspänningsskydd som nämnts ser jag inte som att det tillför så mycket här.
En bild som varit med här förut på just detta fel och med en Gewiss JFB visar tydligt att något tunt skikt på kontaktytan funnits och som troligtvis inte skulle gett problem om man motionerat den lite extra vid några tillfällen. Bilden ursprungligen från forum Fluxio.
Ett annat sätt att minimera risken är att välja produkter med ytterligare bättre utförande på kontakterna både materialvalet och utförande i stort. Men även där skadar givetvis inte lite motionering heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat sätt att minimera risken är att välja produkter med ytterligare bättre utförande på kontakterna både materialvalet och utförande i stort. Men även där skadar givetvis inte lite motionering heller.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Man kan minska risken för brända kontakter i jfb genom att testa jfb då ingen eller liten belastning ligger på
Kvalitetsmaterial kan även de falera, har sett en kvalitetskontaktor, nästan ny, låsa i tillslaget läge -inga brända kontaktbleck men en mekanisk låsning
Kvalitetsmaterial kan även de falera, har sett en kvalitetskontaktor, nästan ny, låsa i tillslaget läge -inga brända kontaktbleck men en mekanisk låsning
Ser inte riktigt framför mig hur detta fel uppstår.
Antar att kontakterna är fjäderbelastade och styrs av någon sorts "kamaxel" som torde vara utförd så att nollan alltid kopplas in först (och bryts sist). Därmed torde nollkontakten per design vara obelastad när den sluts vid återställning av JFB och det torde inte (för nollans del) spela någon roll om huvudströmbrytaren är på eller av(?)
Att motionera en brytare är väl alltid bra för att säkerställa funktionen. I synnerhet om den är av en självrensande konstruktion.
Vettigt materialval - absolut. Men konkret - om man håller sig till de vanligaste fabrikaten - vilket val är vettigt och vilket är mindre vettigt i detta avseende??
Har också funderat med detta med ett motstånd/varistor/zenerdiod eller likande som skapar en felström till PE om det uppstår en potentialskillnad mellan N och PE och därmed löser JFB igen. Låter ju som en mycket enkel lösning. Här borde väl finnas något färdigt?
Antar att kontakterna är fjäderbelastade och styrs av någon sorts "kamaxel" som torde vara utförd så att nollan alltid kopplas in först (och bryts sist). Därmed torde nollkontakten per design vara obelastad när den sluts vid återställning av JFB och det torde inte (för nollans del) spela någon roll om huvudströmbrytaren är på eller av(?)
Att motionera en brytare är väl alltid bra för att säkerställa funktionen. I synnerhet om den är av en självrensande konstruktion.
Vettigt materialval - absolut. Men konkret - om man håller sig till de vanligaste fabrikaten - vilket val är vettigt och vilket är mindre vettigt i detta avseende??
Har också funderat med detta med ett motstånd/varistor/zenerdiod eller likande som skapar en felström till PE om det uppstår en potentialskillnad mellan N och PE och därmed löser JFB igen. Låter ju som en mycket enkel lösning. Här borde väl finnas något färdigt?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vid nollfel kan det handla om över 1000v, och beror på hur anläggningen/huset är byggt, för nollan vill hem, nya hus har är väldigt isolerade, med pex till vatten, plast i avloppet, ingen telefonledning, förr hittade oftast nollan hem, via vattenledning etc, och där folk dött när de bytt vattenmätaren.
Jfb är en 4 polig brytare helt enkelt, måste vart otur att detta hände, men tror inte jag skulle orka åtgärda att det ska hända en gång till, en gång är ingen gång..
Vet hyreshus som fick nollfel här i stan, pajjade mycket, helst i dagens moderna hus där allt är elektronik, fibermodem, värmepumpar, kyl/frys, datorer mm mm, får ta det med hemförsäkringen.
Jfb är en 4 polig brytare helt enkelt, måste vart otur att detta hände, men tror inte jag skulle orka åtgärda att det ska hända en gång till, en gång är ingen gång..
Vet hyreshus som fick nollfel här i stan, pajjade mycket, helst i dagens moderna hus där allt är elektronik, fibermodem, värmepumpar, kyl/frys, datorer mm mm, får ta det med hemförsäkringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Det låter lite yxis över denna lösning Så nu får vi kanske presentera en artikellista på Elfa för en liten normkomponent så att ingen försöker knö in benet på ett motstånd i JFBns terminaler t.exGK100 skrev:En rimlig bonnlösning som är funktionellt bra är att införa ett isolationsfel N-PE efter brytaren i form av ett lämpligt för effekten dimensionerat motstånd runt tex 1 kohm. Det är bara att skydda och utföra på vettigt sätt så är det inget problem med det. Utnyttjar brytarens skyddsegenskaper direkt för att täcka upp för detta iofs sällsynta fall som även går att förebygga underhållsmässigt. Man kan tänka sig kombinationer motstånd varistor också om man vill trimma funktionaliteten lite, konventionella överspänningsskydd som nämnts ser jag inte som att det tillför så mycket här.
Elektronik med känsliga komponenter lär inte klara av 400V istället för 230V. Tänker då mest på allt med nätaggregat där överspänningen tar sönder glättningskondingarna. Ofta är de på 400-450V, och 400V likriktat blir ju 563V. De klarar kortvarig överspänning men gasutvecklingen spränger kondensatorern till slut.Bo.Siltberg skrev:Överspänningsskydden kommer att hamna i serie med varandra så det är oklart om de har någon funktion ja. Jag nämnde det i den länkade tråden. Men samtidigt tror jag att det är just ett överspänningsskydd (varistor) i en skilda apparater som skapat de "dramatiska" effekterna, dvs somliga apparater kan gå att rädda genom att klippa bort det och ev återställa en "säkring". 400 V tycker jag är en ganska modest överspänning som inte borde få elektroniska apparater att lägga sig på rygg. Även värmeapparater borde klara sig en kort tid trots 3 ggr högre effekt. Så det är därför jag är intresserad av hur dessa apparater gått sönder, om det är kortslutning eller avbrott i dem nu eller vad som hänt.
Halvledare mm bör han marginaler dock. De klarar dock mycket små överspänningar längre tid (sekunder)
För resten är det mest termisk överhettning.
Nätaggregatet kan kanske fungera efter kondensatorbyte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Precis, man skall komma ihåg Frouds Law: "A transistor protected by a fast acting fuse will protect the fuse by blowing first."C cpalm skrev:
I ATX nät-agget jag pajjade senast så visade det sig att sekundärsidans överströmsskydd bestod i att primärsidans switchtransistorer brann upp...
Nu verkar ju inte yxis vara med och skriva här så kanske följande delar passar om man nu vill göra något åt det hållet.Bo.Siltberg skrev:
Motstånd ca: 1 kohm i häradet 10 W.
Logga in
Skapa konto
En klassisk termosäkring för fallet JFB inte löser och vi står med kvarstående fel med upp till 230 V över motståndet.
Logga in
Skapa konto
Säkringen utmed motståndet och allt hoplagt med lite krympslag så det är bra kontakt värmemässigt. Lite mindre dimension slang också för isolering av hop- pålödda ändar om det inte pressas.
Lite tråd för anslutning mot N på JFB och PE skenan. RK kanske men vilken färg här då.
Logga in
Skapa konto
Allt väl skyddat instoppat i en stump VP.rör.
Logga in
Skapa konto
Som toppförseglas i ändarna på lämpligt sätt tex någon härdande massa.
Logga in
Skapa konto
Och så dit med märket över alla andra.
Logga in
Skapa konto
//Yxis
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Oj vad overkill, för nåt som ”aldrig” händer...och ändå ingen garanti.
Liknande trådar
-
Uppgrävda elmatningskabel - nu vill jag skydda den, hur?
El -
Väderskyddat 40-årsgalaj, sluttande tomt
Övrigt Off Topic -
Betongplatta något större än växthuset - behöver den skyddas?
Grund & Markarbeten -
Skydda DC-kabeln
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Carport - hur skydda bakluckan som går emot takbjälkarna?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus