En bekant till mig råkade ut för utlöst JFB och gjorde som de flesta förmodligen intuitivt skulle göra - återställer JFB:n. Tyvärr bestämde den sig då för att koppla in faserna men inte nollan med en väldigt dyr fyrverkerishow som resultat.
Hade personligen inte reflekterat över denna risk innan, men när man funderar på det så är det ju en rätt uppenbar konsekvens av att JFB även bryter nollan. Man kan förvisso tänka sig att en JFB borde ha någon fiffig mekanism för att förhindra att denna situation skall uppstå. Men jag gissar att största risken för nollsläpp i en normal anläggning ligger just i JFB.
Min fundering är då hur man på bästa sätt skyddar sig mot detta, och, som en bonus, andra liknande situationer?
Överspänningsskydd uppenbarligen, men vilket typ och vad måste man i övrigt tänka på för att det skall skydda mot just detta?
Hade personligen inte reflekterat över denna risk innan, men när man funderar på det så är det ju en rätt uppenbar konsekvens av att JFB även bryter nollan. Man kan förvisso tänka sig att en JFB borde ha någon fiffig mekanism för att förhindra att denna situation skall uppstå. Men jag gissar att största risken för nollsläpp i en normal anläggning ligger just i JFB.
Min fundering är då hur man på bästa sätt skyddar sig mot detta, och, som en bonus, andra liknande situationer?
Överspänningsskydd uppenbarligen, men vilket typ och vad måste man i övrigt tänka på för att det skall skydda mot just detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Vi diskuterade frågan ganska nyligen här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skydda-sig-mot-flytande-nolla.303494/
Förutom överspänningsskydd (valfritt trepoligt mellanskydd i centralen, efter JFBn) kan nätövervakningsreläer komma på tal. Frågan är dock om det verkligen lönar sig. Detta fel och andra fel som orsakar nollsläpp får man nog se som en sällsynt olycka som man inte ska behöva skydda sig mot.
Det vore intressant att veta vad för slags apparater som gick sönder, hur och om det verkligen blev en fyrverkerishow av det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skydda-sig-mot-flytande-nolla.303494/
Förutom överspänningsskydd (valfritt trepoligt mellanskydd i centralen, efter JFBn) kan nätövervakningsreläer komma på tal. Frågan är dock om det verkligen lönar sig. Detta fel och andra fel som orsakar nollsläpp får man nog se som en sällsynt olycka som man inte ska behöva skydda sig mot.
Det vore intressant att veta vad för slags apparater som gick sönder, hur och om det verkligen blev en fyrverkerishow av det.
Flertalet belysningsdrivdon, shuntstyrningen till värmen och några TV-apparater gick åt skogen så vitt jag vet. Men tydligen på ett ganska dramatiskt sätt inklusive rökutveckling, dock ej brand som tur var. Så fyrverkeri var kanske lite överdrivet men dyrt blev det uppenbarligen.
Och däri ligger väl lite poängen - även om risken är liten så är det stora värden som står på spel. I synnerhet risken för brand kan ju vara värt att gardera sig mot. Nuförtiden har man ju oftast mänger med elektronik av mer eller mindre tveksam kvalitet som ligger konstant spänningssatt i anläggningen.
Jag tror inte ett "vanligt" trepoligt mellenskydd fungerar i denna situation.
Normalt kopplas det väl mellan respektive fas och PE (TN-S) / PEN (TN-C) och därimellan uppstår ju ingen överspänning vid nollsläpp i JFB.
Om man istället kopplar den mellan respektive fas och N (efter JFB) kommer det vid nollsläpp inte att finnas någon väg att "avleda" överspänningen och skyddet kommer att grilla sig självt utan att göra någon nytta.
Nej, skyddet måste trigga en brytning av matningen. Antingen genom att lösa ut en kortslutning till jord eller att skyddet ligger i serie med matningen. Finns en hel del mer sofistikerade skydd, men ofta är det inte klart från dokumentationen om de verkligen hanterar denna situation.
Men t.ex. detta torde fungera antar jag:
http://www.elrond.se/file/datablad/ed50-safetec.pdf
Och däri ligger väl lite poängen - även om risken är liten så är det stora värden som står på spel. I synnerhet risken för brand kan ju vara värt att gardera sig mot. Nuförtiden har man ju oftast mänger med elektronik av mer eller mindre tveksam kvalitet som ligger konstant spänningssatt i anläggningen.
Jag tror inte ett "vanligt" trepoligt mellenskydd fungerar i denna situation.
Normalt kopplas det väl mellan respektive fas och PE (TN-S) / PEN (TN-C) och därimellan uppstår ju ingen överspänning vid nollsläpp i JFB.
Om man istället kopplar den mellan respektive fas och N (efter JFB) kommer det vid nollsläpp inte att finnas någon väg att "avleda" överspänningen och skyddet kommer att grilla sig självt utan att göra någon nytta.
Nej, skyddet måste trigga en brytning av matningen. Antingen genom att lösa ut en kortslutning till jord eller att skyddet ligger i serie med matningen. Finns en hel del mer sofistikerade skydd, men ofta är det inte klart från dokumentationen om de verkligen hanterar denna situation.
Men t.ex. detta torde fungera antar jag:
http://www.elrond.se/file/datablad/ed50-safetec.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Överspänningsskydden kommer att hamna i serie med varandra så det är oklart om de har någon funktion ja. Jag nämnde det i den länkade tråden. Men samtidigt tror jag att det är just ett överspänningsskydd (varistor) i en skilda apparater som skapat de "dramatiska" effekterna, dvs somliga apparater kan gå att rädda genom att klippa bort det och ev återställa en "säkring". 400 V tycker jag är en ganska modest överspänning som inte borde få elektroniska apparater att lägga sig på rygg. Även värmeapparater borde klara sig en kort tid trots 3 ggr högre effekt. Så det är därför jag är intresserad av hur dessa apparater gått sönder, om det är kortslutning eller avbrott i dem nu eller vad som hänt.
Enligt min åsikt fungerar detta bara för transienta förlopp eller små strömmar. Ett rent varistorskydd kan knappast hantera en kontinuerlig överspänning i en krets med relativt låg impendans då varistorn inte kan sluka obegänsat med effekt.hsd skrev:
Även om det skulle fungera så skulle varistorn i så fall "dölja" felet till den går sönder själv och förlorar sin funktion och under tiden kan det ligga upp till ~275V på faserna vilket förmodligen inte är hälsosamt för många apparater. Nja, jag vidhåller att skyddet vid "kontinuerlig" överspänning antingen måste lösa ut säkringarna eller självt bryta matningen på något sätt om det skall skydda i denna situation.
Du har förmodligen helt rätt i att de apparater som "brunnit upp" antagligen är ganska lätta att fixa då någon eller ett fåtal komponenter förmodligen offrat sig och skyddat resten av apparaten.Bo.Siltberg skrev:
Nä jag vet inga detaljer, men tydligen klarade sig en hel del apparater fint. Förnodligen varierar skyddet mot överspänning ganska mycket mellan olika apparater.
Vissa typer av apparater torde som du säger vara immuna, men idag sitter det å andra sidan mikroprocessorer i brödrostar, radiatorer, kylskåp, spisar, lampor och allt möjligt och få prylar har ju en riktig strömbrytare nuförtiden.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Ett exempel på överspänningsskydd, det finns fler på marknaden, denna modell har vi monterat på anläggningar med återkommande problem och de har betalt sig mångfalt
Normalt ska ju det inte vara problem med jfb men vill man gardera sig är detta ett sätt
Normalt ska ju det inte vara problem med jfb men vill man gardera sig är detta ett sätt
Jag argumenterar ju att denna typ av skydd inte skyddar mot nollsläpp i JFB, men om du inte håller med mig skulle jag uppskatta om du förklarar på vilket sätt jag har fel och hur skyddet fungerar rent tekniskt.hsd skrev:
Om du kortsluter en flytande nolla mot fas kommer sannolikt inte någon säkring att lösa.hsd skrev:
Och om du sätter skyddet mellan fas och PE kommer det som sagt inte att se någon överspänning.
Något som skulle fungera är om skyddet övervakar spänningen mellan fas och nolla och kortsluter till PE vid överspänning. Men då krävs ett mer sofistikerat skydd.