S Sir Duke skrev:
Nej, så länge de ligger platt och följer takets form så är det lovbefriat.
nej det behövs en då om huset är k märkt
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
M maria01 skrev:
nej det behövs en då om huset är k märkt
Absolut, det finns undantag.

Men för att sammanfatta det generella - ingen som bor i en vanlig villa har bygglov för det behövs inte.

Det behövs inte ens på flerfamiljshus, kontorsbyggnader, skolor etc. Det är bara att sätta upp sina paneler.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
ThiasGbg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[länk]
Ja...?

Som vi konstaterat finns det undantag från bygglovsbefrielse. Runt 2000 hus i Sverige är nämligen K-märkta och tillstånd behövs.

Men för de allra flesta av de miljontals villaägarna behövs inget bygglov för att sätta solceller på sitt tak, och inte för flerfamiljshus heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Är det inte större risk för vandalisering om de står på marken, säkert dessutom nära tomtgränsen?
  • Vad händer om en sten kastas mot dem?
  • Är de som glas?
  • Slås hela anläggningen ut av ett par tre stenar?
  • Blir reparationen dyr?
  • Krävs bygglov för att ha dem på marken?
  • Får de stå nära tomtgränsen?
 
M Mathias Märsta skrev:
  • Är det inte större risk för vandalisering om de står på marken, säkert dessutom nära tomtgränsen?
  • Vad händer om en sten kastas mot
  • Slås hela anläggningen ut av ett par tre stenar?
  • Blir reparationen dyr?
  • Krävs bygglov för att ha dem på marken?
  • Får de stå nära tomtgränsen?
vilket högkrimminelt område bor du på
 
J jannebmw skrev:
vilket högkrimminelt område bor du på
Det är ett mycket lugnt villaområde där jag inte hört talas om något inbrott eller vandalisering. Men det finns en högstadieskola i närheten och elever passerar dagligen.
Varför är du intresserad av hur jag bor? Vill du framhålla att du bor bra eller bara skita ner tråden? Fast kallar man sig BMW är det ganska uppenbart.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
vilket högkrimminelt område bor du på
Jag tycker frågan är intressant även om man inte bor i ett högkriminellt område. Det kan ju vara frestande för barn att kasta sten på dem, eller så kanske man får ett stenskott från nån bil om de står nära vägen.
 
Sittställning
M Mathias Märsta skrev:
  • Är det inte större risk för vandalisering om de står på marken, säkert dessutom nära tomtgränsen?
  • Vad händer om en sten kastas mot dem?
  • Är de som glas?
  • Slås hela anläggningen ut av ett par tre stenar?
  • Blir reparationen dyr?
  • Krävs bygglov för att ha dem på marken?
  • Får de stå nära tomtgränsen?

Är det inte större risk för vandalisering om de står på marken, säkert dessutom nära tomtgränsen? Jo, klart det är, liksom med fönster och annat omtåligt som bilens rutor.

Vad händer om en sten kastas mot dem? Dom går sönder om dom träffas av sten.

Är de som glas? Det är som glas.


Slås hela anläggningen ut av ett par tre stenar? Beror på hur dragningen är gjord men antagligen, ja.


Blir reparationen dyr? Byter du panelen själv ? - inte så farligt. Byter någon annan, så panel inköp plus påslag + ett par timmar beroende på. Försäkring !?

Krävs bygglov för att ha dem på marken? Det kan det göra, fråga din kommun.


Får de stå nära tomtgränsen? Fråga din kommun, granne.

Mvh
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte vilja ha solpaneler liggande på mitt tak.
Första prioritet med ett tak är att det ska vara tätt.
All form av hål, modifiering ökar risk för läckage.
Underhåll av taket försvåras betydligt, och därmed fördyras.
100 gånger hellre paneler på marken.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Jag har dragit mig för att installera solceller på taket. Inte bara för att själva installationen kan riskera läckage, men underhåll mm blir lite jobbigt för någon med min, ska vi säga något överdrivna respekt för höjder.
Vår tomt kanske inte är optimal för fast installerade paneler. Men jag ska kolla upp priser på rörliga som följer solens bana. Dock får prishysterin lägga sig först.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
vilket högkrimminelt område bor du på
Stavas högkriminellt. För övrigt står det i artikeln att anläggningen befinner sig i Karlskrona skärgård. Det bör minska risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.