Förmodligen ganska lika skulle jag tro. Har som yrke att installera bergvärmepumpar och skulle alldrig välja en Vaillant pump före nibe.J jonaserik skrev:
Har ni läst det finstilta för att få 15 års garanti på kompressor? Måste man årligen ha en servicetekniker som gör "service" för att det ska gälla?
Vad hjälper 15 års garanti, om servicekostnaden blir dyrare, 15 års garanti på "kompressorfel" vad hjälper det om expansionsventilen går sönder och kompressorn flödas av köldmedia? inte ett smack.
Viktigast är att ha en installatör som är seriös, och kan lämna bra service efter installation, om något skulle hända, och om inte installatören har kunskapen( för många installatörer har inte det) så ett bra serviceombud i hyfsad närhet, det är viktigast av allt
Vad hjälper 15 års garanti, om servicekostnaden blir dyrare, 15 års garanti på "kompressorfel" vad hjälper det om expansionsventilen går sönder och kompressorn flödas av köldmedia? inte ett smack.
Viktigast är att ha en installatör som är seriös, och kan lämna bra service efter installation, om något skulle hända, och om inte installatören har kunskapen( för många installatörer har inte det) så ett bra serviceombud i hyfsad närhet, det är viktigast av allt
Så länge kunden har Artic försäkringen har jag aldrig vart med om att de nekat ersättning för ett kompressorbyte. Min erfarenhet iaf.DonPablo skrev:Har ni läst det finstilta för att få 15 års garanti på kompressor? Måste man årligen ha en servicetekniker som gör "service" för att det ska gälla?
Jag har aldrig varit med om att byta en kompressor på en konsumentprodukt bergvärme, luft vatten motsv men däremot en massa expansionsventiler och fyrvägare och dessa byten är otroligt dyra då det är i stort sätt samma jobb som att byta kompressor. Bergvärme är ju så mycket annat som ger upp först.