L lordi skrev:
Det är nominellt. Man får aldrig ur 6 kW ur den här maskinen. Att jämföra med en on/off-pump blir inte riktigt rättvisande.
Den här ger 2,87 kW vid 0 grader inkommande köldbärare och 45 graders framledning. Vid varmare borrhål och lägre framledning så förbättras siffrorna så klart.
Ja jag ser nu, man specar dessa lite annorlunda än de gamla pumparna. En 1210-7 ger ju 7.1kW på kompressor vid 0/45.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag ser nu, man specar dessa lite annorlunda än de gamla pumparna. En 1210-7 ger ju 7.1kW på kompressor vid 0/45.
Ja, det är lite lurigt det där. Så ska man byta en gammal on/off mot en ny inverter-maskin så får man ha det i åtanke.

L lordi skrev:
Det är nominellt. Man får aldrig ur 6 kW ur den här maskinen. Att jämföra med en on/off-pump blir inte riktigt rättvisande.
Den här ger 2,87 kW vid 0 grader inkommande köldbärare och 45 graders framledning. Vid varmare borrhål och lägre framledning så förbättras siffrorna så klart.
2,87kW stämmer men det är inte vid full kompressordrift. Du får tänka på att läsa tabellen rätt.

Någonstans 5,5kW vid 0/45 är mer rätt.

• Gilla
ByggAle och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man 'låsa upp' den så att den går upp till 120 Hz och ger runt 7 kW.

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
2,87kW stämmer men det är inte vid full kompressordrift. Du får tänka på att läsa tabellen rätt.

Någonstans 5,5kW vid 0/45 är mer rätt.
Jag läser tabellen rätt. Dessutom dimensionerar man aldrig en inverterpump efter full kompressordrift.
Och precis som Useless skriver så är just den här minsta pumpen låst så att kompressorn inte går upp i fullt varvtal. Detta pga lite olika saker, men framförallt ljudproblem.

Konstigt att det är ju inte bra.
Jag har provat redan vinter i februari och är -14 grader kallt ute och hög framledningstemp +53 grader radiator och duscha full öppen kran med hög flöde går 25 minuter och lite kallt varmvatten är +36 grader och blandarventil står 65 grader till full öppen.
Det var första duscha varmvatten utan problem i 20 minuter men sen känna lite kallt när det har gått 25 minuter.
Varmvatten är Ekonomi, start 43 - stopp 48 grader varmvatten och är 5 grader hysteres från displayer inställning.
Det finns inställning Kraftfullt driftläge för varmvatten har jag inte provat men kostar mer energi pris.
Det är min bergvärmepump som heter Daikin Altherma 3 GEO 10, och är nöjd (y).

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag läser tabellen rätt. Dessutom dimensionerar man aldrig en inverterpump efter full kompressordrift.
Och precis som Useless skriver så är just den här minsta pumpen låst så att kompressorn inte går upp i fullt varvtal. Detta pga lite olika saker, men framförallt ljudproblem.
Du har rätt i mycket men för att förtydliga ännu än gång ger den mer än 2,87kW vid 0/45 även i låst läge.

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Du har rätt i mycket men för att förtydliga ännu än gång ger den mer än 2,87kW vid 0/45 även i låst läge.
Ok. Hur och var kan jag läsa ut det? Att den ger 5,5 kW?:thinking:

L lordi skrev:
E EmelieW skrev:
Hej,
Ni som har Nibe S 1255 1,5-6 kW installerad. Hur länge har ni kunnat duscha innan vattnet är slut? För oss räcker det med en duschning på drygt 15 minuter så är varmvattnet nere i 31 grader. Dessutom tar det lång tid innan vattnet åter kommer upp i temperatur. Jag tycker inte den här produkten motsvarar en familjs behov. Hur har ni andra upplevt det? Har ni samma upplevelse?
L lordi skrev:
Att den mista modellen skulle vara låst så att kompressorn inte går upp i fullt varvtal är inget som jag som konsument har kunnat läsa mig till. Då hade jag aldrig köpt minsta modellen. Vi valde mellan liten och mellan men fick rådet att välja minsta eftersom mellanpumpen skulle få mer starter och därmed förkorta kompressorns livslängd. Vad är kompressorn låst på i minsta modellen gällande vatten?

L lordi skrev:
Ok. Hur och var kan jag läsa ut det? Att den ger 5,5 kW?:thinking:
Den angivna effekten är vad Nibe kallar nominell effekt. Det är inte samma sak som max effekt.

E EmelieW skrev:
Hej,
Ni som har Nibe S 1255 1,5-6 kW installerad. Hur länge har ni kunnat duscha innan vattnet är slut? För oss räcker det med en duschning på drygt 15 minuter så är varmvattnet nere i 31 grader. Dessutom tar det lång tid innan vattnet åter kommer upp i temperatur. Jag tycker inte den här produkten motsvarar en familjs behov. Hur har ni andra upplevt det? Har ni samma upplevelse?
Tekniker var här och testade igenom pumpen. Gjorde ett test med att börja tömma VVB via duschmunstycket. Innan start låg drift aktiverad för värme. Temp höll i sig ett tag men tappade allt eftersom vilket man kan se på graferna. Drift gick över till varmvatten men det gav ingen effekt. Varmvattenladdningen fortsätter sjunka i temperatur när den egentligen borde öka för att möta upp behovet när varmvattnet sjunker i temperatur. Varmvattenladdning gick exv ner till 15 grader. Några idéer på vad som kan vara knas? Är det någon som upplevt något liknande?

• Skärmdump av NIBE värmepumpsystem som visar varmvattentemperatur och temperaturgrafer med svängningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av värmepumpsdisplay med temperaturstatistik för varmvatten visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EmelieW skrev:
Tekniker var här och testade igenom pumpen. Gjorde ett test med att börja tömma VVB via duschmunstycket. Innan start låg drift aktiverad för värme. Temp höll i sig ett tag men tappade allt eftersom vilket man kan se på graferna. Drift gick över till varmvatten men det gav ingen effekt. Varmvattenladdningen fortsätter sjunka i temperatur när den egentligen borde öka för att möta upp behovet när varmvattnet sjunker i temperatur. Varmvattenladdning gick exv ner till 15 grader. Några idéer på vad som kan vara knas? Är det någon som upplevt något liknande?
Troligen är det inte det som är felet, men en sak som slog mig i bakhuvudet, så här från tomma intet; Har man kopplat varm och kallvatten på rätt röranslutning?

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
E EmelieW skrev:
Om det spolas vatten hela tiden så är det inget konstigt med att temperaturen fortsätter sjunka. En vanlig villavärmepump har inte en effekt som räcker till för att producera varmvatten i realtid medan man duschar.
Hur länge man kan duscha beror alltså främst på behållarens volym och temperatur (och i viss mån hur bra den håller vattnet skiktat).
Effekten är det som avgör hur lång tid det tar att "ladda om".

E EmelieW skrev:
Hej,
Ändra i inställningarna så att den gör varmvatten tills den är klar och inte växlar över till rumsvärmning med växlingsventilen. Den är ofta inställd att växla mellan varmvatten och rumsvärme.
Kontrollera att elpatronen inte är blockerad. Den kan säkert blockeras i inställningarna enligt olika kriterier.
Tex om utetempen är över ett visst värde.

Varmvattnet ska räcka för kontinuerlig duschning om man inte har för stort flöde. Med Värmepump på 6kW samt elpatron utöver det som stödjer ska inte varmvattnet ta slut.

S Skyflakes skrev:
Ändra i inställningarna så att den gör varmvatten tills den är klar och inte växlar över till rumsvärmning med växlingsventilen. Den är ofta inställd att växla mellan varmvatten och rumsvärme.
Kontrollera att elpatronen inte är blockerad. Den kan säkert blockeras i inställningarna enligt olika kriterier.
Tex om utetempen är över ett visst värde.

Varmvattnet ska räcka för kontinuerlig duschning om man inte har för stort flöde. Med Värmepump på 6kW samt elpatron utöver det som stödjer ska inte varmvattnet ta slut.
Värmepumpen är inställd på stor och på 30 min värme och 30 min vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.