Förångningstemperaturen borde teoretiskt ligga alldeles under avluftstemperaturen men jag har sett att den i praktiken kan variera ganska mycket. Om den sjunker till -8 °C tror jag kompressorn stannar och avfrostar även om avluftstemperaturen ligger på flera grader plus. Då behöver en servicetekniker mäta upp kylkretsen och undersöka hur kompressorn mår.

Högprioriterade larm
Ett högprioriterat larm kan fås vid följande tillfällen:
- Högtryckspressostat (HP) har löst ut. Indikeras som HP-larm. Kompressorn blockeras samt FIGHTER 360P övergår i elpannedrift.
- Lågtryckspressostat (LP) har löst ut. Indikeras som LP-larm. Kompressorn blockeras samt FIGHTER 360P övergår i elpannedrift.
- Temperaturbegränsare (TB) har löst ut. Indikeras som TB-larm. Kompressor samt elpatron blockeras, eventuell inställd autodrift kopplas ur samt driftläget ändras till vår/höst.

Precis, det ser ut att vara för lågt tryck i ditt värmesystem. Normalt skall det ligga kring 1 bar. Bara att fylla på värmesystemet med påfyllningskranen där nere. Läcker värmevattnet ut igen via spillkoppen kan det vara fel på expansionskärlet.

Oj, Oj - nu börjar det svåra antar jag.
Se bild, andra raden - menar dom en vanlig varmvattenkran typ i kök eller badrum?
Ska jag göra Förberedelserna som står i stycket ovanför Påfyllning?

• En bild på instruktioner för påfyllning av varmvattenberedare och värmesystem ur instruktionsmanual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna påfyllningsventil 49 en kort stund så ser du att visaren i tryckmätaren stiger upp mot 1 bar. Blir det för mycket (över 1 bar) släpper man ute lite vatten genom att snabbt vrida säkerhetsventilen 52.

Ser att även "trendberäkningsgränsen" 9.1.7. bör nog ändras från 7° till t.ex. 9° om man har problem med värmen i värmepumpen vid dessa utetemperaturer som är nu.

Redigerat:
Är det något särskilt du tänker på? Går ju att starta en tråd om ämnet.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Är nästan säker på att det var förångningstempen som gick ner mer och mer på min 360p när kompressorn var utsliten, har för mig att den gick ner till -15 till slut och lät svagare.

Kolla om förångningstempen gått ner ännu mer nu.

Ny kompressor med montering går på ca 20.000, jag investerade i bergvärme istället för att slippa oljudet.

Har maskinen funkat bra tills nyligen?

Hade min 360p inställd på höst/vår för jämnan och aktiverade bara extra varmvatten i någon timme med två av faserna avstängda så att panntempen steg långsamt. Stängde av när panntempen närmade sig 52’C så att kompressorn fick jobba.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.