Om den ligger och förbrukar konstant över 1000 W så borde det ju synas på temperaturen i pannan.
Pannan har ju en display som visar temp.värde, vad visar den?

Misstänker att det är något mätfel det handlar om.
 
E Emanuel01 skrev:
Låter för mycket. Snitta själv 40kwh dygn i januari för värme och hushållsel.
Det är det jag har misstänkt,har varit i kontakt med en ny tekniker som ska komma och titta på det.
 
ElisabethL,
En applikation(så kallad Äpp) kan visa fel, titta därför direkt på grunddatan på elmätaren som sitter på er elmätartavla, där sitter också de 3 huvudsäkringarna. Den är exakt, eftersom den används för att debitera er för ström. Det finns nog en knapp på den så man kan knappa fram ögonblickliga effekten(kW) och mätarställningen(kWh). Läs av mätarställningen notera, läs av igen om 60 minuter. Ökningen av kWh är förbrukningen på den timman.

Om åskan "tog kompressorn" förrra året, gissar jag att ert enfamiljshus ligger ute på landet, och inte i ett villakvarter, är det så?


Förmodligen sitter det en energimätare i er elcentral enbart för värmepumpen. Jag har för mig man är tvungen att ha en sådan som mäter värmepumpens energiförbrukning för att få nybyggda(i alla fall från år 2019) fastigheter godkända.
På den kan ni också titta på och läsa av. Den mäter nämligen enbart vad värmepumpen förbrukar.
 
Redigerat:
Ska det vara så illa att tekniken som bytte kompressor glömde å sätta igång den. Men det är ju helt otroligt om två " tekniker" har missat detta. 🤔
 
Kolla även vattenmätaren!
 
E etompau skrev:
För att hitta "eltjuvar" och snabbt komma fram till vad som drar ström så funkar Eon:s Elna eller "Sparsnäs" från Ikea (utgången produkt) bäst. Då ser du direkt i realtid den momentana effekförbrukningen i din anläggning.
Allra bäst funkar en mätare på HAN-porten om man har en ny mätare.

Typ en sån här:
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare-for-p1-han-port-med-wifi

som då kan visa så här:

Skärmbild av elmätardata med mätvärden för IP-adress, energiförbrukning, strömstyrka per fas (L1, L2, L3) och olika grafer för aktiv och reaktiv effekt samt spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller en sån här:
https://www.homewizard.com/sv/p1-matare/
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Allra bäst funkar en mätare på HAN-porten om man har en ny mätare.

Typ en sån här:
[länk]

som då kan visa så här:

[bild]

eller en sån här:
[länk]
Bilden med graferna, är det från HA, eller annan extern programvara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.