Hyfsat nyinflyttad i hus med Nibe F370. Tidigare haft luft/vatten så helt grön på det här med frånluftsvärmepump.
Fram tills för ca en vecka sedan inte haft värme på i huset utan bara använt pumpen att värma varmvattnet. Fungerat utan problem.
Efter att jag nu kört igång värmen har jag problem att få pumpen att värma vattnet. Inställt med Ekonomi för varmvatten eftersom vi gör av med väldigt lite varmvatten.
Sätter jag på Tillfällig lyx går elpatronen in och värmer vatten direkt. Stänger jag av värmen igen värms varmvattnet av kompressorn, utan elpatronen.
Droppar samtidigt mycket från spillröret, men inte varmvatten trots uppvärmt vatten igen.
Någon som har en idé vad som kan vara problemet?
Tänkte höra här innan jag tar hit servicefirma.
Lite bilder från när det inte värmer vatten och sedan när det värmer, med elpatron och sedan med kompressorn.

• Digital display med inställningsmeny för varmvatten, grönt ljus nedanför, text på svenska, teknologisk apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för utrustning med inställningar för värmeavstängning, tillsatsstopp och filtreringstid.
    Skapa konto
  • Digital display visar uppvärmningssystemets status och temperaturer på svenska, med blå bakgrundsbelysning och grönt ljus nedtill.
    Skapa konto
  • Digital display visar temperaturstatus för olika komponenter i en anläggning, med ikoner längst ner.
    Skapa konto
  • Digital display med temperaturinformation för klimatsystem. Felmeddelande visas. Svenska. Olika temperaturvärden.
    Skapa konto
  • Digital skärm visar vattenkontrollsystem, inställning för engångshöjning, med tidsalternativ. Ljusindikator nedtill lyser grönt.
    Skapa konto
  • Digital display, Svenska menyalternativ, teknisk information, status för kompressor, energianvändning, grön ljusindikator.
    Skapa konto
  • Skärmdisplay visar elstatus och inställningar på svenska, indikerar noll strömflöde genom L1, L2, L3.
    Skapa konto
  • Digital display med svenska menyalternativ för automatiska inställningar, grön lysdiodindikator, oklar enhetskontext.
    Skapa konto
  • Skärmdisplay för värmeanläggning som visar temperaturstatus och driftinformation på svenska, med blå bakgrundsbelysning.
    Skapa konto
N n_berthilsson skrev:
Hyfsat nyinflyttad i hus med Nibe F370. Tidigare haft luft/vatten så helt grön på det här med frånluftsvärmepump.
Fram tills för ca en vecka sedan inte haft värme på i huset utan bara använt pumpen att värma varmvattnet. Fungerat utan problem.
Efter att jag nu kört igång värmen har jag problem att få pumpen att värma vattnet. Inställt med Ekonomi för varmvatten eftersom vi gör av med väldigt lite varmvatten.
Sätter jag på Tillfällig lyx går elpatronen in och värmer vatten direkt. Stänger jag av värmen igen värms varmvattnet av kompressorn, utan elpatronen.
Droppar samtidigt mycket från spillröret, men inte varmvatten trots uppvärmt vatten igen.
Någon som har en idé vad som kan vara problemet?
Tänkte höra här innan jag tar hit servicefirma.
Lite bilder från när det inte värmer vatten och sedan när det värmer, med elpatron och sedan med kompressorn.
Står pumpen i läge auto?Se meny 4.2

Det är möjligt att den lilla kompressorn inte orkar tillverka både varmvatten och värme till huset vid 9 °C om el-tillsatsen inte får användas. Man får prova sig fram och det beror på hur mycket varmvatten det går åt.

"Stopp av värme" bör nog inte stå på 5 °C utan kanske på 15 °C(?)

Redigerat:
V växelventil skrev:
Står pumpen i läge auto?Se meny 4.2
Japp, står i läge Auto.
I och med att jag manuellt just nu angett Stopp av värme och även tillsats = 5 grader, och 9 grader ute nu så är symbolerna för värme och tillsats överkryssade.

Är det så att eltillsatsen ska behövas redan vid 9-10 grader? Huset från 1997, men bra isolerat.
Är det inte konstigt att den tappar så i varmvatten laddning trots att vi inte använder så mycket varmvatten.
Men kan ju testa att se vad som händer genom att höja värdet för eltillsatsen så att den går på vid 10 grader och sedan värme vid 17.

Att den droppar konstant just nu från spillröret är kanske inget att bry sig om? Bara pga kompressorn kör konstant?

N n_berthilsson skrev:
Japp, står i läge Auto.
I och med att jag manuellt just nu angett Stopp av värme och även tillsats = 5 grader, och 9 grader ute nu så är symbolerna för värme och tillsats överkryssade.
Du kan ju gå in i meny 4.9.2 och höja stopp värdet för att se om det blir bättre.

V växelventil skrev:
Du kan ju gå in i meny 4.9.2 och höja stopp värdet för att se om det blir bättre.
Ändrat till 15 stopp av värme och 10 stopp av tillsatts. Ska följa vad som händer.
Filtreringstid kvar på 24 h?

N n_berthilsson skrev:
Att den droppar konstant just nu från spillröret är kanske inget att bry sig om? Bara pga kompressorn kör konstant?
Ta reda på från var vattnet kommer. Vatten i spillkoppen säger inte så mycket. Går bra att t.ex. fästa en plastpåse över olika rör för att se vilken väg vattnet har tagit.

• Gilla
n_berthilsson
  • Laddar…
N n_berthilsson skrev:
Är det så att eltillsatsen ska behövas redan vid 9-10 grader? Huset från 1997, men bra isolerat.
Är det inte konstigt att den tappar så i varmvatten laddning trots att vi inte använder så mycket varmvatten.
Men kan ju testa att se vad som händer genom att höja värdet för eltillsatsen så att den går på vid 10 grader och sedan värme vid 17.
För att höja verkningsgraden kan F370 jobba med en skiktad tank, dvs periodvis håller den en ganska låg temperatur nertill i tanken om det räcker för värmen i huset.

Får försöka ta mig in bland rören och se vilket av de tre rören vattnet kommer ifrån. Åker iväg några dagar tyvärr så får bli på söndag.

N n_berthilsson skrev:
Ändrat till 15 stopp av värme och 10 stopp av tillsatts. Ska följa vad som händer.
Filtreringstid kvar på 24 h?
En del säger 12 timmar.

• Gilla
n_berthilsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
För att höja verkningsgraden kan F370 jobba med en skiktad tank, dvs periodvis håller den en ganska låg temperatur nertill i tanken om det räcker för värmen i huset.
Är det normalt då att Varmvatten laddning går ner till 25 grader?
Varmvatten har vi ju faktiskt i kranen, så slut har det inte tagit.

Det finns en del varmvatten i toppen av tanken/beredaren. Nertill i tanken kan det bara vara framledningstemperaturens börvärde för att maxa verkningsgraden/COP. Kolla beräknad framledningstemperatur.

• Gilla
n_berthilsson
  • Laddar…
N n_berthilsson skrev:
Att det droppar är för att vattnet sväller när det värms upp.
Du får tyvärr tillåta elpatronen att gå in vid högre temperaturer.

• Gilla
n_berthilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.