D Danni205 skrev:
Nuuså.. den lilla skruven klickade till när jag vred den mot auto, och shunten ändrade genast ljud.. Detta förklarar ju mycket om den varit på full fräs i manuellt läge😂. Konstigt bara att istallatören inte lycksdes få det rätt.. tycker de borde veta men... tydligen inte
Troligen har de öppnat den manuellt när de luftade ur systemet och sen glömt att återställa. Det gick nog lite för fort med funktionskontrollerna
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Stort tack till alla ni som svarat!
 
  • Gilla
johannord
  • Laddar…
Men har shunten stängt? Har du foto hur det ser ut nu?
 
A Arnodt skrev:
Men har shunten stängt? Har du foto hur det ser ut nu?
Måste åka på ärende om nån minut så hinner inte kolla nu, men ska sätta igång värme när jag är hemma ikväll för att se vad som händer. Så jag återkommer med bild på shunten om nån timma
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Såhär ser det ut ikväll.. den har automatisk stänkt shunten till minsta läget som väntat och, ingen värme skickas till elementen😅

Tack för hjälpen alla!

En annan sak jag dock lagt märke till när jag observerat maskinen under kvällen är avluften som verkar lite väl varm enligt vad jag förstått.. står mellan 7-12 grader istället för 5 som jag läst att är idealet.. fläkt hastigheten ligger på 48%, frånluftstempersturen 24,5C. Borde jag sänka fläkten nån procent?
 
  • Röd shuntventil med etikett EMV110 9FR0-K och anslutningar för svarta, blå och bruna kablar. Uppställd på AUTO vid VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Danni205 skrev:
Såhär ser det ut ikväll.. den har automatisk stänkt shunten till minsta läget som väntat och, ingen värme skickas till elementen😅

Tack för hjälpen alla!

En annan sak jag dock lagt märke till när jag observerat maskinen under kvällen är avluften som verkar lite väl varm enligt vad jag förstått.. står mellan 7-12 grader istället för 5 som jag läst att är idealet.. fläkt hastigheten ligger på 48%, frånluftstempersturen 24,5C. Borde jag sänka fläkten nån procent?
Fläkthastigheten ska installatören justera in i förhållande till hur mycket luft som ska ventileras och det beror på hur stort huset är. Detta värde bör man inte ändra efter injustering. I sommardrift gör VP enbart varmvatten så avluften kyls enbart när kompressorn är i drift. Avluften är lättare att övervaka på vintern när den går i full värmedrift.
 
L lordi skrev:
Fläkthastigheten ska installatören justera in i förhållande till hur mycket luft som ska ventileras och det beror på hur stort huset är. Detta värde bör man inte ändra efter injustering. I sommardrift gör VP enbart varmvatten så avluften kyls enbart när kompressorn är i drift. Avluften är lättare att övervaka på vintern när den går i full värmedrift.
Ok, låter rimligt. Kan intyga att installatören mätt och justerat utsuget. Har fått ett papper med information för hela huset samt varje rum skiljt för sig.. totalet låg på 59l/s luftflöde
 
D Danni205 skrev:
Ok, låter rimligt. Kan intyga att installatören mätt och justerat utsuget. Har fått ett papper med information för hela huset samt varje rum skiljt för sig.. totalet låg på 59l/s luftflöde
Ok, det skulle innebära ca 168 m2 ventilerad boyta. Jag skulle inte vara orolig ifall avluften ligger lite högt nu. Kolla i vinter istället
 
L lordi skrev:
Ok, det skulle innebära ca 168 m2 ventilerad boyta. Jag skulle inte vara orolig ifall avluften ligger lite högt nu. Kolla i vinter istället
Ok, ventilation stämmer bra isåfall, vi har 160m2. Du har nog rätt om derhär med avluften också.. Redan idag var den ner kring 6 grader och kommer antagligen att bli ännu kallare på vintern.. har hört att det inte ska gå unde noll heller så jag låter nog fläkthastigheten vara i fred.

Tack igen för all hjälp! Redan hunnit lära mig enormt mycket här på forumet.
 
Jag tycker det är lite konstigt att cirkulationspumpen har gått när det varit så varmt. När jag ställer in min panna (IVT) så stänger cirkulationspumpen av när temperaturen ute är över gränsvärdet (som jag ställt till 12°C). I min panna styr bara shunten inblandningen av varmt vatten i det som cirkulerar till elementen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att cirkulationspumpen har gått när det varit så varmt. När jag ställer in min panna (IVT) så stänger cirkulationspumpen av när temperaturen ute är över gränsvärdet (som jag ställt till 12°C). I min panna styr bara shunten inblandningen av varmt vatten i det som cirkulerar till elementen.
Den mäter medelutetemperaturen under den filtreringstid som är inställd.
I detta fallet 24h. Då kan det ta lite tid innan pumpstopp tillåts.
Den här värmepumpen var ju nyligen driftsatt (dagen före), så det är möjligt att cirkulationspumpen fortfarande var i drift.
Filtreringstid har man för att undvika att värmepumpens sommar/vinter-växling "reagerar för snabbt" vid snabba temperaturväxlingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
D Danni205 skrev:
Jo, blir antagligen att kontakta installatören, tänkte bara kolla här innan så det inte är något missar/gör fel 😀
Självklart så är första åtgärd att kontakta installatören.

Stickan
 
D Danni205 skrev:
Ok, ventilation stämmer bra isåfall, vi har 160m2. Du har nog rätt om derhär med avluften också.. Redan idag var den ner kring 6 grader och kommer antagligen att bli ännu kallare på vintern.. har hört att det inte ska gå unde noll heller så jag låter nog fläkthastigheten vara i fred.

Tack igen för all hjälp! Redan hunnit lära mig enormt mycket här på forumet.
Om pumpen inte behöver jobba hårt så kommer den lägga sig på en hz så att förångaren/kondensorn ligger över 0c för att slippa avfrostning.

Som sagts innan så är det bara varmvatten den gör nu på sommaren och antalet sekvenser den startar och kör är inte så många och för det mesta kommer kompressorn vara av och luften går rakt ut på taket.

På sommaren kör jag högre delta på varmvattnet då jag vet att den har oändligt med resurser att komma ikapp och kompressorn får betydligt färre cykler.

På vintern har jag högre temp på varmvattnet, mindre delta men prioriterar värmen mer.
Det för att jag hittills inte lyckats tömma varmvattnet ännu och även om varmvattnet är lågt (efter duschar) så är sannolikheten låg att det önskas stor förbrukning strax efter.

Vissa regler med undantag. Är det skitkallt så vill jag ha varmvatten ifall något händer. Uppvärmning har jag minst 4st andra källor till.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Danni,
du verkar inte ha tittat i denna nyliga tråden om NIBE F370.
Du skulle du inte ha undrat om hög avlufttemperatur, dvs temperaturen på luften som släpps ut i atmosfären.
[länk]
Jo hade helt missat denna.. Det var ett tydligt svar på frågan👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.