7 860 läst · 47 svar
8k läst
47 svar
Nibe F370 med hög framledningstemp mitt i sommaren?
Hej! Vi har precis fått vår nya f370 installerad. Problemet är bara att den inte vill sluta skicka ut värme till elementen.
Trots att beräknade framledningstempen ligger på 20 pumpar den av någon anledning ut nästan 40 gradigt vatten! Vad kan detta bero på?
Enligt värmekurvan ska den inte börja värma cirkulationsvattnet innan utomhustemperaturen sjunkit under 14 grader, men ändå verkar den aktivt hålla det kring 36-39, detta har den gjort ända sedan installation igår..
Trots att beräknade framledningstempen ligger på 20 pumpar den av någon anledning ut nästan 40 gradigt vatten! Vad kan detta bero på?
Enligt värmekurvan ska den inte börja värma cirkulationsvattnet innan utomhustemperaturen sjunkit under 14 grader, men ändå verkar den aktivt hålla det kring 36-39, detta har den gjort ända sedan installation igår..
Om ni precis fått den installerad får de komma och fixa det, var med och fråga vad de gör och be att få en överlämning av systemet när det är klart.D Danni205 skrev:Hej! Vi har precis fått vår nya f370 installerad. Problemet är bara att den inte vill sluta skicka ut värme till elementen.
Tänkte om det var nyligen du ändrade "stopp av värme" till 14 grader samtidigt som filtreringstiden är lång?
Kolla om shunten står i manuellt eller automatisk läge. Nu skulle jag sätta den i manuellt läge och stänga den helt i väntan på service.
Kolla om shunten står i manuellt eller automatisk läge. Nu skulle jag sätta den i manuellt läge och stänga den helt i väntan på service.
Ok, ingen innetemperaturgivare är monterad. Då styrs värmen i er stuga enbart med hjälp av utetemperaturen då? Det är väl vattenburen golvvärme ni har?
Vad hade ni för värmesystem tidigare, alltså innan ni monterade denna nya NIBE F370?
Vad hade ni för värmesystem tidigare, alltså innan ni monterade denna nya NIBE F370?