Jag tror att du har beläggningar på slingan som värmer vv å då blir inte värmeöverföringen optimal så kondensortemp sticker i väg utan att värma vv fullt ut
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Bara som en till dom som kanske vet, en slinga är väl den delen som VV görs i och den värms av en tank. En slinga som VP ska göra VV med måste väl vara otroligt lång för avge värmen till VV - tanken, annars storknar nog VP snabbt.
 
J jonaserik skrev:
Du har två givare för VV, en i topp och en botten, byter du plats på dom ( samma värde på dom ) får du även skifta plats på kortet och se vad som händer, den i topp kan vid en viss temp få fnatt och inte säga till när VV är riktigt varmt. Annars växelventilen som inte går tillbaka till värmeproduktion som den ska, utan ligger lite mot VV och då kommer det bli varmt på hetgasen och den löser.
Byta plats på givarna, är det svårt?
Ger mig nog inte på några större ingrepp.
Ser man hetgastemp i loggarna? Borde kunna matcha mot tid för meddelandet.
 
V Vector skrev:
Jag tror att du har beläggningar på slingan som värmer vv å då blir inte värmeöverföringen optimal så kondensortemp sticker i väg utan att värma vv fullt ut
”Kondensor fram” temp är det den givaren den löser ut på?
 
Yes.
 
säkert igensatt slinga, sätt varmvattnet på ekonomi, funkar det då, är slingan skitig
 
  • Gilla
LaPe75
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
säkert igensatt slinga, sätt varmvattnet på ekonomi, funkar det då, är slingan skitig
Jo färre meddelanden i ekonomiläge.
 
L LaPe75 skrev:
Jo färre meddelanden i ekonomiläge.
Dock inga problem få varmvatten, hur ser era vv kurvor ut?
Topp och laddning
 
Varmvattenbehov upphör när något av detta uppfylls: tempen överstiger stopptemp på BT6. periodtiden för varmvatten är slut och tempen på BT6 är 1 °C från stopptemp på BT6. 65 °C nås på BT12 (kondensor fram). Eller 58 °C nås på BT3.(returtemp)

Ser på din logg att den bryter på returtempen, mest troligt har du skitig/igensatt slinga i tanken, bara försöka spola rent med något bra medel, eller byta beredare
 
Redigerat:
  • Gilla
LaPe75
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Varmvattenbehov upphör när något av detta uppfylls: tempen överstiger stopptemp på BT6. periodtiden för varmvatten är slut och tempen på BT6 är 1 °C från stopptemp på BT6. 65 °C nås på BT12 (kondensor fram). Eller 58 °C nås på BT3.(returtemp)

Ser på din logg att den bryter på returtempen, mest troligt har du skitig/igensatt slinga i tanken, bara försöka spola rent med något bra medel, eller byta beredare
Tack för infon! Blir testa rengöring av beredaren.
Sänkte ekonomitemp på vv ytterligare för att slippa lite omstarter tills det är åtgärdat, och tvingade fram en periodisk höjning(som dock gav larm två ggr).
Graf över temperaturhistorik som visar problem vid periodisk höjning av varmvattentemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
A
L LaPe75 skrev:
Tack för infon! Blir testa rengöring av beredaren.
Sänkte ekonomitemp på vv ytterligare för att slippa lite omstarter tills det är åtgärdat, och tvingade fram en periodisk höjning(som dock gav larm två ggr).
[bild]
Hej

Jag har samma problem på min panna F1245-12 CU
2022-12-09 14:31:41 Hög kondensor ut-temperatur.
2022-12-09 13:45:27 Hög kondensor in-temperatur.

Fix du fixat detta?
 
A AbRhesus skrev:
Hej

Jag har samma problem på min panna F1245-12 CU
2022-12-09 14:31:41 Hög kondensor ut-temperatur.
2022-12-09 13:45:27 Hög kondensor in-temperatur.

Fix du fixat detta?
Nä har tyvärr inte orkat ta tag i det då allt ”fungerar”, både värme och vv.
 
  • Gilla
AbRhesus
  • Laddar…
A
L LaPe75 skrev:
Nä har tyvärr inte orkat ta tag i det då allt ”fungerar”, både värme och vv.
Jo visst, samma här, allt fungerar ju men får dessa meddelanden helatiden men ok, har kontaktat min röris så vi får se vad han hitta på
 
  • Gilla
LaPe75
  • Laddar…
A AbRhesus skrev:
Jo visst, samma här, allt fungerar ju men får dessa meddelanden helatiden men ok, har kontaktat min röris så vi får se vad han hitta på
Just nu slutar den larma när det blir kallt ca -5 och kallare. Och under perioden jag inte kör vv. Kör vv på ett schema.
 
A AbRhesus skrev:
Jo visst, samma här, allt fungerar ju men får dessa meddelanden helatiden men ok, har kontaktat min röris så vi får se vad han hitta på
Hej! Har du haft kontakt med din röris? Vad sa han i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.