13 611 läst · 32 svar
14k läst
32 svar
Nibe F1245-8 Hög kondensor in-temperatur
Bara som en till dom som kanske vet, en slinga är väl den delen som VV görs i och den värms av en tank. En slinga som VP ska göra VV med måste väl vara otroligt lång för avge värmen till VV - tanken, annars storknar nog VP snabbt.
Byta plats på givarna, är det svårt?J jonaserik skrev:Du har två givare för VV, en i topp och en botten, byter du plats på dom ( samma värde på dom ) får du även skifta plats på kortet och se vad som händer, den i topp kan vid en viss temp få fnatt och inte säga till när VV är riktigt varmt. Annars växelventilen som inte går tillbaka till värmeproduktion som den ska, utan ligger lite mot VV och då kommer det bli varmt på hetgasen och den löser.
Ger mig nog inte på några större ingrepp.
Ser man hetgastemp i loggarna? Borde kunna matcha mot tid för meddelandet.
Varmvattenbehov upphör när något av detta uppfylls: tempen överstiger stopptemp på BT6. periodtiden för varmvatten är slut och tempen på BT6 är 1 °C från stopptemp på BT6. 65 °C nås på BT12 (kondensor fram). Eller 58 °C nås på BT3.(returtemp)
Ser på din logg att den bryter på returtempen, mest troligt har du skitig/igensatt slinga i tanken, bara försöka spola rent med något bra medel, eller byta beredare
Ser på din logg att den bryter på returtempen, mest troligt har du skitig/igensatt slinga i tanken, bara försöka spola rent med något bra medel, eller byta beredare
Redigerat:
Tack för infon! Blir testa rengöring av beredaren.R134a skrev:Varmvattenbehov upphör när något av detta uppfylls: tempen överstiger stopptemp på BT6. periodtiden för varmvatten är slut och tempen på BT6 är 1 °C från stopptemp på BT6. 65 °C nås på BT12 (kondensor fram). Eller 58 °C nås på BT3.(returtemp)
Sänkte ekonomitemp på vv ytterligare för att slippa lite omstarter tills det är åtgärdat, och tvingade fram en periodisk höjning(som dock gav larm två ggr).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HejL LaPe75 skrev:
Jag har samma problem på min panna F1245-12 CU
2022-12-09 14:31:41 Hög kondensor ut-temperatur.
2022-12-09 13:45:27 Hög kondensor in-temperatur.
Fix du fixat detta?