L lordi skrev:
Om den kallar på start av VP ska det lysa en diod i kanalvalsknappen. Vad står det i kanal 20 och 21?
Jag inte det fram front mig, men om jag minns rätt, 20-> 52; 21-> 51

pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Jag inte det fram front mig, men om jag minns rätt, 20-> 52; 21-> 51
Ok. Då får du skruva av locket på utedelen. Under det finns ett plåtlock. Under plåtlocket finns ett kretskort. Ta en bild eller läs av vad det står på displayen där.

L lordi skrev:
Ok. Då får du skruva av locket på utedelen. Under det finns ett plåtlock. Under plåtlocket finns ett kretskort. Ta en bild eller läs av vad det står på displayen där.

• Displaypanel för värmesystem, visar felkod "E3 85", varumärke NIBE, temperaturregleringsvred till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt, närbild av kretskort med kondensatorer och integrerade kretsar, dammigt, elektroniska komponenter, grön bakgrund.
    Skapa konto
  • Kretskort med bränd komponent, kondensatorer, integrerade kretsar, ledningar, version 1.04, NIBE Fighter.
    Skapa konto
  • Etikett med text "NIBE AB 618864 Fighter 20xx" på elektronikkort, motståndsliknande komponenter, grönt kretskort, orange plastdetalj.
    Skapa konto
Displayen ser ju död ut. Vad du kan göra är att kolla så att säkringar är hela, och att strömbrytaren är till.
Annars så bör du nog ringa ut service för att titta på den. Det kan vara fel på kretskortet, men kan också vara något annat. Man måste felsöka på plats.

Är det en diod som lyser där under spindelväven till vänster?

L lordi skrev:
Displayen ser ju död ut. Vad du kan göra är att kolla så att säkringar är hela, och att strömbrytaren är till.
Annars så bör du nog ringa ut service för att titta på den. Det kan vara fel på kretskortet, men kan också vara något annat. Man måste felsöka på plats.

Första bilden, kanal 3, är ute temperaturen och det står 85... säger den där något till er??

Hur mycket brukar de ta för att felsöka bara??

Ja, det är en diod som lyser, jag håller på att kolla om jag hittar vad betyder att den lyser...

• Gilla
Traknagg och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:

Okej...
Displayen är inte dött, tack och lov, här bifogar jag en minut video var man ser att C blinkar (Blinkar när kompressor vill starta men är förhindrad av tidsvillkor eller hög returtemperatur), den är en minut lång för att kunna kolla om det finns något mönster i hur dioden eller Cn blinkar...

Okej...
Displayen är inte dött, tack och lov, här bifogar jag en minut video var man ser att C blinkar (Blinkar när kompressor vill starta men är förhindrad av tidsvillkor eller hög returtemperatur), den är en minut lång för att kunna kolla om det finns något mönster i hur dioden eller Cn blinkar...

Du har en felkod 06 vilket betyder att högtryckspressostaten har löst ut. Maskinen har inte lyckats att bli av med producerad värme. Prova att bryta spänningen och slå på igen. Vänta 20 min och se om den startar. Kommer felet tillbaks så måste man kolla så att flöde cirkulerar till utedelen.

Man får kolla att : Cirkulationspumpen går, ingen luft i systemet, ingen smuts i smutsfiltret, inte en massa stängda termostatventiler mm

• Gilla
pmdeltoro
  • Laddar…
PS: Styrd med Tado termostater i alla elementen.
Detta kan vara anledningen till att högtryckspressostaten larmar/löst ut.

• Gilla
pmdeltoro och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Detta kan vara anledningen till att högtryckspressostaten larmar/löst ut.
Att jag förbrukade inte den värme det producerade pga termostaternas temperaturen... vad??

L lordi skrev:
Du har en felkod 06 vilket betyder att högtryckspressostaten har löst ut. Maskinen har inte lyckats att bli av med producerad värme. Prova att bryta spänningen och slå på igen. Vänta 20 min och se om den startar. Kommer felet tillbaks så måste man kolla så att flöde cirkulerar till utedelen.

Man får kolla att : Cirkulationspumpen går, ingen luft i systemet, ingen smuts i smutsfiltret, inte en massa stängda termostatventiler mm
Släcker jag av och på både delen (ute- och innedelen)?? Hur länge måste man vänta med de avstängda??

Släcker jag av och på både delen (ute- och innedelen)?? Hur länge måste man vänta med de avstängda??
Stäng båda. Vänta 10-15 sekunder, det räcker.

Att jag förbrukade inte den värme det producerade pga termostaternas temperaturen... vad??
Ja om många termostater stänger så blir flödet för lågt för värmepumpen och den löser på högtryck. Vill man sänka värmen är det bättre att göra det med kurvan i innedelen.
Men man bör inte gå för lågt ner för då kan man få andra problem med värmepumpen. Tex avfrostningsfel.

• Gilla
pmdeltoro
  • Laddar…
Likadant än så länge, alla termostater helt öppna, och både delar av- och påslagen, fast inte reseterade...
Jag väntar ett par timmar, annars, kommer tillbaka om ett par eller tre dagar och fortsätter med den... ;-)

Hej alla igen!!

Nu kör vi på kapitel 2...

Efter att ha restartat både delar (beredaren och pumpen) då fick jag det följandet:
CC F0 H1
S1 01
T2 20.8
Efter det, en finn snurrande fläkte och en fungerande (låtande) kompressor... snyggt, för runt 70 sekunder... :(
När allt var igång, hade jag i displayen:
C1 F2 H0
S1 01
T2 20.8
När fläkten och kompressorn stannade, då var det så här:
C0 F0 H1 (Med en blinkande C igen)
S1 06
S2 XX
S7 0/1/1
T2 60.8
T3 24.6
T4 13.7
T5 56.7
T6 26.6
T7 -0.5
För en sekund, kom också "S1 14", men det försvann omgående...
Medan i inne delen (EVP 270) har vi:
01 52
02 25
03 85
Och kurvan ser ut såhär:
Kurvlutning 10
Förskjutning -2

Info från bruksanvisningen:
C Blinkar när kompressor vill starta men är förhindrad av tidsvillkor eller hög returtemperatur.
CC Cirkulationspump till, kompressor från
C0 Kompressor från, cirkulationspump från
C1 Kompressor till, cirkulationspump till

F0 Fläkt från
F2 Fläkt till, hög hastighet

H0 Kompressorvärmare från Droppskålsvärmare från
H1 Kompressorvärmare till Droppskålsvärmare från

S1 01 Normal drift.
06 Högtryckspressostaten har löst ut.
14 Hög framledningstemperatur.
S2 XX Kompressor blockerad på grund av larm.
S7 Status larmingångar (HP, LP och MS), 1 indikerar ingång OK.

T2 Uppmätt temperatur på framledningsgivaren.
T3 Uppmätt temperatur på returledningsgivaren.
T4 Uppmätt temperatur på suggasgivaren.
T5 Uppmätt temperatur på hetgasgivaren.
T6 Uppmätt temperatur på vätskeledningsgivaren.
T7 Uppmätt temperatur på förångargivaren.

Jag har pratat med en företag som säger att jag borde börja med givaren som visar de där 85 grader på kanal 3 i inne delen... jag antar att det är (89) "temperaturgivare, framledning" på utedelen (Fighter 2020) vad?
I så fall, hur byter man den och vad är det jag måste beställa???
Om inte är den, vilken givare är den jag borde byta??

Idéer??
Jag tackar igen er alla som försöker ge lite ljus i mörkret till oss, helt nybörjare i ämnet.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.