Vi har NIBE ACVM 270 med extern enhet. Vi hade ett plötsligt strömavbrott där en av huvudpropparna brann ut. Ytterenhetens strömbrytare i elcentralen gick av. Efter att jag bytte proppar i huvudsak gick allt tillbaka "normalt".
Lampan lyser grönt och inga varningar MEN värmepumpen verkar inte fungera som tidigare. Att värma vatten tar så många timmar och när det är klart övergår det till att värma upp huset och återigen tar det så lång tid.
Kompressorn stannar aldrig sedan dagar växlar mellan att värma vatten och värma huset och det låter inte ens samma som innan propparen dog. Finns det några säkringar som kan brinna i den yttre enheten som jag kan kontrollera eller något att kontrollera?
Även elförbrukning stiger upp i de sista dagarna efter propp fel. Jag behöver verkligen din hjälp.
Lampan lyser grönt och inga varningar MEN värmepumpen verkar inte fungera som tidigare. Att värma vatten tar så många timmar och när det är klart övergår det till att värma upp huset och återigen tar det så lång tid.
Kompressorn stannar aldrig sedan dagar växlar mellan att värma vatten och värma huset och det låter inte ens samma som innan propparen dog. Finns det några säkringar som kan brinna i den yttre enheten som jag kan kontrollera eller något att kontrollera?
Även elförbrukning stiger upp i de sista dagarna efter propp fel. Jag behöver verkligen din hjälp.
Protection Visas då kompressorn gått in i någon form av skydd eller under startfördröjningen på 30minuter.throne skrev:
Överskridet gränsvärde om skillnaden i vattentemperatur är för stor under tankavfrostning
Mest troligt den nedre den syftar på.
har du hört om komopressor går, eller går den bara på elpatron om det tar lång tid?
Har du kontrollerat att alla säkringar till pumpen verkligen är hela?
Jag är inte säker att jag förstod vad du menar men just nu elpatron fungerar vissa gånger men inte alltid men ändå värmer inte kompressorn upp vatten som förut och det tar hela natten till morgonen att värma vatten till 53. Huset är varmt men inte som förr eftersom kompressorn går från att värma vatten till att värma huset och för det vilar inte kompressorn inte en minut sedan många dagar nu.DonPablo skrev:
Protection Visas då kompressorn gått in i någon form av skydd eller under startfördröjningen på 30minuter.
Överskridet gränsvärde om skillnaden i vattentemperatur är för stor under tankavfrostning
Mest troligt den nedre den syftar på.
har du hört om komopressor går, eller går den bara på elpatron om det tar lång tid?
Jag skulle gissa på att en av säkringarna till pumpen inte är hela.
Om “rätt” fas har gått kan du mycket väl få de symptom du beskriver.
Har du någon form av mätinstrument så att du kan se om alla tre faser har ström in i pumpen?
Om “rätt” fas har gått kan du mycket väl få de symptom du beskriver.
Har du någon form av mätinstrument så att du kan se om alla tre faser har ström in i pumpen?
Menar du de säkringar i elcentral? De på elcentral är automatiska säkringar och de alla funkar. Automatiska säkringar FA1 och FA2 inne på värmepump är alla ON. Det finns inget röda eller gula larmet och inget i Alarm log 😞. Finns där andra säkringar som jag måste inspektera?Dowser4711 skrev:
Jag har kollat på 8.3.3, 8.3.4 och 8.3.5 och de alla visar Låg. Alla tre faser visar Låg även när kompressor är på. Jag kan låna en mätinstrument men om du kan hjälpa mig vad måste jag göra nästan och var kan man mäta de tre faser?Dowser4711 skrev:
Redigerat:
Hmm, låg spänning på alla tre? Hade förväntat mig en eller max två…
Kan du kolla din elmätare ute i skåpet, de brukar ha en status-display som visar aktuell spänning på respektive fas.
Kan du kolla din elmätare ute i skåpet, de brukar ha en status-display som visar aktuell spänning på respektive fas.
Tryck på den blå knappen tills dess att den visar L1, L2 och sedan L3 i kombination med V
https://www.vattenfalleldistributio...bution-anvandarmanual-elmatare-vers.-1.04.pdf
https://www.vattenfalleldistributio...bution-anvandarmanual-elmatare-vers.-1.04.pdf
Jag hittade tre läsningar med bokstaven V men det var inget som säger till vilken fas är den.Dowser4711 skrev:
Då har du iallafall korrekt spänning in till huset.
Jag skulle som nästa steg slå av automatsäkringarna till pumpen och slå på dem igen för att se om det bli någon skillnad.
De kan i sällsynta fall vara brutna trots att “spaken” inte rört sig.
Jag skulle som nästa steg slå av automatsäkringarna till pumpen och slå på dem igen för att se om det bli någon skillnad.
De kan i sällsynta fall vara brutna trots att “spaken” inte rört sig.
Menar du de säkringar i elcentral eller de två inne i värmepump eller alla?Dowser4711 skrev:
Jag menar de tre i elcentralen. Hade FA1 eller FA2 gått hade du troligen inte sett något på displayen.